Мобілізаційний Закон № 3633: до чого готуватися працівникам і роботодавцям із 18.05.2024

UA RU
Автор
експерт з оплати праці та податкового обліку Експертус Головбух
Нагляд за виконанням мобілізаційного законодавства посилюють. Маємо чергові зміни у правилах військового обліку. Експерт акцентував на важливих моментах, які стосуються обов’язків роботодавців

Законодавець схвалив довгоочікуваний Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11.04.2024 № 3633-IX (далі Закон № 3633), яким змінив порядок проходження військової служби, мобілізації та військового обліку. Основні його новації працюють із 18.05.2024. Частина з них стосується роботодавців, адже вони беруть участь в оповіщенні про призов на військову службу та бронюванні працівників.

Ознайомтеся також із матеріалом

Базова військова служба

Призов на строкову військову службу, якого фактично не було в період воєнного стану, трансформували у призов на базову військову службу.

На базову військову службу направлятимуть громадян України чоловічої статі (жіночої — добровільно), яким виповнилося 18 років і які не досягли 25-річного віку.

Строки базової військової служби у календарному обчисленні встановили:

  • у мирний час, в особливий період (окрім періоду дії воєнного стану) — до п’яти місяців;
  • під час дії воєнного стану — до трьох місяців.

На базову військову служби громадян України направлятимуть за повістками районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (ТЦК).

Початок проходження базової військової служби — день відправлення до навчальної частини (центру) з ТЦК (збірного пункту).

Військовослужбовців, які проходитимуть базову військову службу, звільнятимуть зі служби у зв’язку зі сплином встановлених строків військової служби, у строки, що визначатиме уряд.

За працівниками, яких направили на базову військову службу, зберігайте місце роботи і посаду (ч. 3 ст. 119 Кодексу законів про працю України). Відбулася лише формальна заміна одного виду військової служби на інший, без зміни трудових гарантій.

Закон № 3633 не визначає дати першого направлення на базову військову службу. Це вирішуватиме Кабмін, який має затвердити строки направлення та чисельність громадян України, які проходитимуть базову військову службу.

Не плутайте базову військову службу із базовою загальновійськовою підготовкою.

Базову загальновійськову підготовку проводитимуть у закладах вищої освіти всіх форм власності і включатимуть до навчальних планів цих закладів. Вона стартує з 01.09.2025.

Проходження базової загальновійськової підготовки буде частиною навчального процесу студента. Це означає, що у вільний час студент може працювати, а роботодавця не обходитиме, чи увільняти студента, який працює, для проходження навчальної частини базової загальновійськової підготовки і в який спосіб.

Проте під час практичних занять, передбачених у навчальних планах базової загальновійськової підготовки, на громадян України, які проходитимуть таку підготовку, поширюватимуться права та обов’язки, передбачені для військовозобов’язаних, призваних на навчальні (перевірочні) збори. Пам’ятайте, що за військовозобов’язаними, яких призвали на збори, на весь період зборів включаючи час проїзду до місця їх проведення і назад зберігають місце роботи, посаду і середню зарплату на підприємстві, в установі, організації (далі — підприємство) незалежно від підпорядкування і форм власності (ч. 11 ст. 29 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII; далі — Закон про військову службу).

Зберігайте місце роботи (посаду) за працівниками на період базової військової служби.

Середній заробіток на час уточнення облікових даних та огляду ВЛК

Не змінилася вимога зберігати за працівниками місце роботу, займану посаду і середню зарплату на час виконання обов’язків, пов’язаних із направленням до ТЦК:

  • для взяття на військовий облік, призову або прийняття на військову службу;
  • на медогляд (медобстеження в амбулаторних чи стаціонарних умовах), лікування.

Із 18.05.2024 такі самі трудові гарантії мають особи, яких направляють центри рекрутингу, центри надання адміністративних послуг (ЦНАП), центри зайнятості на медогляд (медобстеження в амбулаторних чи стаціонарних умовах), лікування (ч. 2 ст. 21 Закону про військову службу).

Уряду доручили забезпечити функціонування при ЦНАП та центрах зайнятості рекрутерів для залучення на військову службу.

Особливості проходження медобстеження військовозобов’язаних та резервістів під час мобілізації, на особливий період спільно визначать Міноборони та МОЗ.

Після візиту до центру рекрутингу, ЦНАП, центру зайнятості, якщо працівник забажав проходити військову службу, він може отримати там направлення для проходження медогляду, щоб визначити придатність до військової служби. У такому разі зберігайте за працівником місце роботу, займану посаду і середню зарплату на час такого медогляду.

Якщо в центрі рекрутингу, ЦНАП, центрі зайнятості повістки не видадуть, потенційному кандидату на військову службу доведеться отримати довідку або направлення, щоб підтвердити поважну причину своєї відсутності на робочому місці.

Відкритим залишається запитання: чи зберігати за працівником середній заробіток на час уточнення облікових даних у ЦНАП? Адже ЦНАП долучать до виконання військових обов’язків громадян. Проте ця процедура добровільна. ЦНАП не адресує повісток і не видає довідок про відвідування ЦНАП для уточнення облікових даних військовозобов’язаного.

НОВІ ВИМОГИ ДО ВІЙСЬКОВОГО КВИТКА

Оповіщення та прибуття працівників за викликом ТЦК

До Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-XII (далі — Закон про мобілізацію) додали новий термін «оповіщення». Він включає виклик громадян до ТЦК, а також вручення (надсилання) повісток громадянам.

Серед обов’язків підприємств — забезпечувати своєчасне оповіщення і прибуття працівників, яких викликають для призову за мобілізацією на збірні пункти ТЦК (абз. 7 ч. 1 ст. 21 Закону про мобілізацію).

Для цього роботодавці мають вживати відповідних інформаційних та організаційно-технічних заходів. Витрати на такі заходи компенсуватимуть із держбюджету не пізніше ніж за місяць після подання відповідного звернення. Порядок подання звернення має встановити уряд. Які це інформаційні та організаційно-технічні заходи, законодавець не пояснює. Цілком можливо, що вони включатимуть інформування працівників про виклик до ТЦК, вручення повісток, а може — й забезпечення транспортом для доставки до ТЦК.

Уряд також має визначити порядок оповіщення військовозобов’язаних та резервістів, їх прибуття до ТЦК, військових частин ЗСУ, інших військових формувань. Згодом роботодавцям повідомлять деталі цієї процедури.

Витрати на оповіщення і прибуття працівників за викликом ТЦК компенсують із бюджету.

ЩО ЗМІНИЛОСЯ У ПРОЦЕДУРІ БРОНЮВАННЯ ПРАЦІВНИКІВ

Тимчасове обмеження права керування авто

За позовом ТЦК суд може тимчасово обмежити громадянина України у праві керувати транспортним засобом під час мобілізації (ст. 283-2 Кодексу адміністративного судочинства України).

До судового рішення може дійти, якщо:

  • під час мобілізації особа не виконала обов’язки, передбачені в частині третій статті 22 Закону про мобілізацію, та вчинила адмінправопорушення, передбачене статтею 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію);
  • поліція повідомила ТЦК про неможливість провести адміністративне затримання і доставити порушника до ТЦК;
  • особі вручили вимогу ТЦК про виконання обов’язку (обов’язків) військовозобов’язаного, резервіста, але вона її не виконала.

Якщо суд задовольнить позов ТЦК, судове рішення підлягає негайному виконанню. Відкриють виконавче провадження, постанову виконавця надішлють до поліції, яка застосує до особи тимчасове обмеження у праві керувати транспортним засобом під час мобілізації.

Суд відмовить у задоволенні вимоги ТЦК про тимчасове обмеження особи у праві керувати транспортним засобом під час мобілізації, якщо це обмеження позбавляє особу основного законного джерела засобів для існування. Тобто осіб, для яких єдиним джерелом доходів є зарплата водія, не обмежать у праві керувати транспортним засобом.

Натомість якщо з’ясується, що водій підприємства зареєстрований як ФОП або отримує пасивні доходи (дивіденди, відсотки за депозитом, здає майно в оренду тощо), є ризик, що дію його водійських прав тимчасово обмежать. Таке може статися з водіями, які не виконують військових обов’язків за Законом про мобілізацію і справа дійшла до суду.

Водій підприємства, якого тимчасово обмежили у праві керувати авто, не матиме змоги виконувати свої обов’язки. Тоді працівника можуть звільнити через невідповідність його кваліфікацій займаній посаді або перевести на іншу посаду, приміром, слюсаря з ремонту колісних транспортних засобів.

Вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді