Реєстрація ФОП 2024

UA RU
Автор
юрист, Київ
Автор
експерт з обліку та оподаткування
Реєстрація ФОП є важливим кроком для тих, хто планує розвивати свій бізнес в Україні. Ця процедура містить кілька етапів, як-от підготовку документів, подання заяви та отримання відповідних дозволів. Після успішної реєстрації ФОП отримує право провадити підприємницьку діяльність, а також користується низкою податкових та правових переваг. Важливо дотримати всіх вимог, щоб провести успішну реєстрацію ФОП

Хтось охоче працює за наймом, а декому цього замало, й він бажає працювати сам на себе. Та перш ніж започаткувати свій бізнес, фізична особа має подбати про реєстрацію ФОП.

За загальним правилом, реєстрація ФОП можлива, якщо фізична особа досягла 18 років. Але із цього правила є винятки. Провадити підприємницьку діяльність заборонено державним службовцям і посадовим особам місцевого самоврядування. Ця заборона поширюється на військових ЗСУ та інших законних військових формувань, посадовців державної кримінально-виконавчої служби, податкової міліції, органів цивільного захисту, прокуратури, СБУ, поліцейських, народних депутатів України; суддів та інші категорії. Повний перелік осіб, які не можуть бути приватними підприємцями, містить частина 1 статті 25 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII.

Заборона на підприємницьку діяльність для таких осіб діє навіть протягом року після їх звільнення.

⚡ Усе про ФОП

Реєстрація ФОП: як обрати види діяльності і систему оподаткування

Скільки податків платитимете у майбутньому, залежить від того, яку систему оподаткування оберете.

Загальна система оподаткування вигідніша для підприємців, які мають значні витрати. На цій системі витрати враховують, коли обчислюють базу оподаткування. Зазвичай це підприємці, які займаються виробничою діяльністю або торгують товарами. Тут на переважну частину витрат припадають собівартість продукції, витрати на транспортування, оплату праці тощо.

Якщо витрати незначні, краще обрати спрощену систему. Вона відрізняється тим, що базу оподаткування визначають без урахування витрат. Це сфера послуг із незначною питомою вагою витрат або торгівля продукцією власного виробництва, для виготовлення якої не залучають сторонню сировину.

Фізособа може обрати одну з чотирьох груп єдиного податку. Зважте, що для кожної з них діють обмеження як щодо видів діяльності, кількості найманих працівників, так і щодо граничного обсягу річного доходу.

Під час реєстрації ФОП також необхідно визначитися, які види діяльності він провадитиме, і підібрати відповідні коди у КВЕД ДК 009:2010.

Порада: Правильно визначити код виду економічної діяльності допоможе Сервіс для визначення кодів видів економічної діяльності за КВЕД-2005 та КВЕД-2010.

Для чого це потрібно і чому так важливо? Підприємець може провадити підприємницьку діяльність лише в межах обраних і зареєстрованих КВЕДів. Особливо це актуально для єдинників. Тож радимо якомога більш зважено поставитися до такої процедури. Спрогнозуйте, які операції можуть виникнути під час діяльності, і зареєструйте потрібні КВЕДи, аби надалі не довелося вносити зміни до реєстраційних даних. Вибрати потрібні КВЕДи допоможе спеціальний сервіс, розроблений Держстатом.

Під час реєстрації ФОП обрані КВЕДи зазначте у заяві щодо державної реєстрації ФОП (форма 1).

Які документи подати до держреєстратора під час реєстрації ФОП

Заяву і документи для реєстрації ФОП подайте до держреєстратора або нотаріуса. Зробити це можете у паперовій або електронній формі (п. 1 розд. ІІ Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Мін’юсту від 09.02.2016 № 359/5; далі — Порядок № 359/5); ст. 14 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV (далі — Закон № 755).

У паперовій формі можете подати документи:

  • особисто;
  • поштовим відправленням з описом вкладення;
  • через представника чи то уповноважену особу.

Якщо особисто понесете реєстраційні документи держреєстратору, візьміть із собою документ, що посвідчує особу, наприклад паспорт. Коли надсилатимете поштовим відправленням, справжність підпису заявника на заяві про державну реєстрацію потрібно нотаріально засвідчити. Щоб передати документи через представника, оформте документ, який підтвердить його повноваження. Оригінал цього документа або нотаріально засвідчену копію додайте до реєстраційних документів (ст. 14, 15 Закону № 755).

ЯКІ ДОКУМЕНТИ ПОДАВАТИ ДЛЯ РЕЄСТРАЦІЇ ФОП

Реєстрація ФОП онлайн: чи можливо

Реєстрація ФОП онлайн можлива. Відповідний електронний сервіс та інструкції до нього розміщені на офіційному сайті Мін’юсту. Особливості реєстрації за заявами в електронній формі знайдете у розділі IV Порядку № 359/5. Щоб скористатися таким варіантом, отримайте кваліфікований електронний підпис.

Реєстрацію ФОП можна також провести на порталі Дія. Тут реєстрація ФОП відбувається в автоматичному режимі без участі державного реєстратора.

реєстрація фоп

СКАЧАТИ

Реєстрація ФОП: коли відмовлять

Зареєструватися підприємцем не вдасться, якщо держреєстратор виявить, що:

  • документи подала особа, яка не має на це повноважень;
  • у Єдиному державному реєстрі (ЄДР) є запис про те, що фізособа вже зареєстрована як фізична особа — підприємець;
  • у ЄДР є відомості про судове рішення про заборону проведення реєстрації;
  • не усунули підстав для призупинення розгляду документів протягом встановленого строку;
  • є обмеження на провадження підприємницької діяльності;
  • документи, що подали для реєстрації, суперечать вимогам законів України.

Повторно подати документи для реєстрації зможете лише після того, як усунете причини, через які вам відмовили.

Держреєстратор має розглянути документи протягом 24 годин після надходження документів, що подали для держреєстрації та проведення інших реєстраційних дій, не враховуючи вихідних і святкових днів (ч. 1 ст. 26 Закону № 755).

Як відкрити підприємницький рахунок у банку для реєстрації ФОП

Фізособи мають право, але не зобов’язані, відкривати рахунки в банках для провадження підприємницької діяльності (п. 31 Інструкції про порядок відкриття та закриття рахунків користувачам надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків, затвердженої постановою правління НБУ від 29.07.2022 № 162; далі — Інструкція № 162).

Наявність підприємницького поточного рахунку в одному банку не позбавляє підприємця права відкрити такі рахунки в інших банках, якщо вони йому потрібні.

Банк відкриває клієнтові поточний рахунок за договором банківського рахунку. Але спочатку обов’язково проводить процедуру ідентифікації та верифікації підприємця. Фізичні особи — підприємці та особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані повідомляти про свій статус банки та інші фінансові установи, де вони відкривають рахунки (п. 69.7 Податкового кодексу України; далі — ПК).

ЩО ПОТРІБНО, ЩОБ ВІДКРИТИ ПІДПРИЄМНИЦЬКИЙ ПОТОЧНИЙ РАХУНОК В БАНКУ

Реєстрація ФОП: як завести форму обліку

Незалежно від обраної системи оподаткування ФОП має вести облік результатів своєї господарської діяльності.

Підприємці-загальносистемники і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, ведуть облік доходів і витрат за типовою формою, затвердженою наказом Мінфіну від 13.05.2021 № 261.

ФОП, що обрали спрощену систему оподаткування:

  • першої — третьої групи — неплатники ПДВ — ведуть облік доходів;
  • третьої групи — платники ПДВ — облік доходів і витрат.

ФОПи на єдиному податку першої, другої і третьої груп (неплатники ПДВ), яким чиновники дозволили вести облік у довільній формі, застосовують будь-який спосіб обліку доходів:

  • записують дані у паперовому зошиті, журналі, таблиці в Excel тощо;
  • продовжують вести Книгу, допоки вона не закінчиться.

Для єдинників на третій групі, які сплачують ПДВ, — є типова форма обліку доходів і витрат.

Усім ФОП незалежно від обраної системи оподаткування дозволено вести форму обліку як у паперовому, так і в електронному вигляді. Обираєте електронну форму — попередньо отримайте посилені сертифікати відкритих ключів та налагодьте з органом контролю електронний документообіг.

Якщо не вестимете відповідні форми обліку, до вас можуть застосувати штрафні санкції, передбачені статтею 121 ПК:

  • 1020 грн;
  • 2040 грн — за повторне порушення протягом року.

Окрім цього, можете наразитися на попередження або штраф від трьох до восьми нмдг (51—136 грн). За повторне порушення протягом року штраф становитиме від п’яти до восьми нмдг (85—136 грн) (ст. 164-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення; ЗІР категорії 104.13 та 105.13).

Увага: якщо провадитимете розрахункові операції із готівкою та платіжними картками, маєте також вести облік товарних запасів і продавати лише той товар, що відображений в обліку (абз. 1 п. 12 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 № 265/95-ВР).

Користуйтеся цією покроковою інструкцією з реєстрації ФОП, щоб вдало розпочати свою підприємницьку діяльність. Успіхів вашій справі!


Вебінар для бухгалтера

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді