Система припинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, що почала працювати з початку 2017 року принесла чимало головного болю бухгалтерам як малих, так і великих підприємств. Зараз мабуть кожен бухгалтер хоча б раз стикався з проблемами при реєстрації податкових накладних в ЄРПН, через недоліки механізму припинення реєстрації. І це враховуючи те, що роботу ЄРПН і без того не можна було назвати (та і зараз не назвеш) ідеальною.
Раніше ми публікували матеріали, з переліком критеріїв від податківців, відповідно до яких має припинятися реєстрація ПН/РК в ЄРПН. Проте, як показала практика, ці критерії не завжди витримувались самим податківцями. Дехто спокійно реєстрував податкові накладні навіть і не учувши про нові критерії, а дехто навіть із дотриманням їх усіх не міг зареєструвати накладні по декілька днів, або взагалі отримував відмову в реєстрації.
5 травня ДФС оприлюднила нову редакцію проекту зупинення реєстрації податкових накладних, і сьогодні ми пропонуємо ознайомитись із цим проектом. Однак, слід враховувати що це лише проект і до остаточного затвердження його можуть не один раз змінити. Та і як показує практика, затверджено критерії чи ні, та чи виконуються вони – це не гарантує швидкої та безпроблемної реєстрації податкових накладних чи розрахунків коригування. Та все ж не будемо песимістами, та для початку розглянемо нові критерії для зупинки реєстрації податкових накладних.
Нові критерії зупинки реєстрації податкових накладних
Перш за все, новий наказ із перерахунком критеріїв для зупинки реєстрації набере чинності із дня його опублікування. Однак, проект тільки нещодавно подали на розгляд, і чи приймуть його у такому вигляді, в якому він існує зараз – невідомо. Як і невідомо, чи будуть вноситись правки до проекту наказу, скільки їх буде і коли їх чекати.
Що має затвердити наказ?
- Перш за все – критерії оцінки ступеня ризиків що можуть бути достатніми для зупинення реєстрації податкової накладної та/чи розрахунку коригування в ЄРПН.
- По-друге – перелік документів, яких буде достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.
Слід враховувати, що до 1 червня ДФС має проаналізувати та визначити ефективність нових критеріїв, і у п’ятиденний строк надати свої рекомендації до міністерства фінансів. Отже, застосування нових критеріїв варто чекати не раніше, ніж на початку червня.
Окрім того, відтепер ДФС подаватиме кожного 5-го числа місяця, що наступає за кварталом, пропозиції щодо удосконалення критеріїв ступенів ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Чи будуть податківці прислухатися до побажань та рекомендацій платників податків – залишається загадкою, та сподіваємося, що так воно і буде.
ДФС буде проводити оцінку ступенів ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН шляхом проведення автоматичного аналізу даних звітних показників платника податку. Моніторинг має здійснюватися на підставі аналізу даних звітних показників платника податків, наявної податкової інформації та інформації, яку подає платник податків за формою, відповідно до таблиці даних платника податку.
Таблиця даних платника податку
Код згідно з КВЕД ДК 009:2010 | Придбання (отримання) товарів/послуг | Виробництво товарів/послуг | ||
Код згідно з УКТ ЗЕД /ДК 016 – 2010 | Найменування | Код згідно з УКТ ЗЕД /ДК 016 – 2010 | Найменування | |
Проект наказу передбачає, що у випадку, коли платник податку отримав квитанцію про зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН (і у період тестового режиму, доречі – з 01.04.2017 до 01.07.2017), він має право подати через особистий електронний кабінет інформацію за формою відповідно до вищенаведеної таблиці.
У таблиці додатку потрібно вказати наступну інформацію:
- Вид економічної діяльності платника податків відповідно до Класифікатора КВЕД ДК 009:2010;
- Найменування та коди УКТ ЗЕД, які постачаються чи виготовляються на постійній основі;
- Найменування та коди відповідно до Державного класифікатора продукції (ДК 016-2010), які постачаються чи виготовляються на постійній основі платником податків.
За дотриманням яких умов ПН/РК не будуть «моніторити»?
Відповідно до нового законопроекту, податкові накладні та розрахунки коригування перевірятимуться за наступними ознаками:
- Податкова накладна яка подається на реєстрацію в ЄРПН зареєстрована на покупця, який не зареєстрований платником податку;
- Обсяг постачання який зазначено платником податку в ПН, що були зареєстровані в ЄРПН, з урахуванням поданої ПН/РК на реєстрацію становить менше 500 тис. грн, а керівник підприємства є посадовою особою платника податків та займає аналогічну посаду менше ніж у чотирьох платників податків.
- Загальна сума сплачених податків у 2016 році на позабюджетні рахунки до Пенсійного фонду, фондів ЄСВ, до зведеного бюджету податків і зборів становить більше 5 мільйонів гривень. Цю ознаку планують використовувати у період з 01.04.2017 до 01.01.2018 рр.;
Одночасне значення показників D та P, що були розраховані наведеними далі формулами має наступну величину D>0,05, Р
- D – розрахункова величина, яка дорівнює S/T;
- S – загальна сума сплачених за останні 12 місяців на позабюджетні рахунки до Пенсійного фонду та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування сум ЄСВ та до зведеного бюджету податків та зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами;
- T- загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за основною ставкою та ставкою 7 %, за останні 12 місяців, яка зазначена платником податку в податкових накладних зареєстрованих в Реєстрі;
- P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних зареєстрованих в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;
- Рм - найбільша місячна сума податку на додану вартість зазначена у податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 місяців.
д) ДФС прийнято рішення щодо врахування інформації за формою згідно з Додатком 1 до Критеріїв.
Якщо за результатами перевірки виявиться, що податкова накладна чи розрахунок коригування відповідають одній із вищезазначений ознак, то за задумкою ДФС така податкова накладна не підлягає моніторингу. Однак, чи дійсно воно так буде – поки що невідомо.
Критерії для моніторингу ПН/РК
ДФС планує здійснювати моніторинг ПН/РК при відповідності наступним критеріям:
- Обсяги постачання товарів у податковій накладній, що була подана на реєстрацію у 1,5 або більше разів більша за залишок різниці обсягу постачання такого товару, який було зазначено у податкових накладних, що були зареєстровані з 01.01.2017 р. в ЄРПН. Сума ПДВ зазначена у зареєстрованих у ЄРПН податкових накладних з придбання товарів платником податків з кодами УКТ ЗЕД, більше 50 відсотків загальної суми ПДВ, зазначеної у податкових накладних із придбання товарів таким платником податків, зареєстрованих з 01.01.2017 р. в ЄРПН його контрагентами;
- У платника податків відсутні дозвільні документи що засвідчують право суб’єкта господарювання на провадження певного виду діяльності стосовно товарів чи послуг, що зазначені платником податків у податковій накладній що подана на реєстрацію в ЄРПН;
- Відношення суми ПДВ вказаної у РК х урахуванням коригування для покупців, що не є платниками податків, зареєстрованих платником податків у ЄРПН у поточному місяці, що передбачає зменшення суми компенсації вартості товарів чи послуг постачальнику, до суми ПДВ, сплаченої до бюджету у місяці, за який подано такі розрахунки коригування більше за 0,2.
Якщо за результатами моніторингу визначено, що ПН/РК відповідає вимогам пункту 1 і сума ПДВ в накладних, що були зареєстровані платником податків у ЄРПН у звітному періоді з урахуванням ПН/РК що були подані на реєстрацію більша від середньомісячної суми сплачених за останні 12 місяців суми податків на позабюджетні рахунки Пенсійного фонду та суми ЄСВ, то реєстрація такої ПН/РК зупиняється.
Також слід враховувати, що перелік кодів товарів відповідно до УКТ ЗЕД та кодів послуг відповідно до ДКПП, що застосовуються для здійснення Моніторингу ПН/РК, затверджуються ДФС за погодженням Мінфіну.
Документи, яких (буде) достатньо для відновлення реєстрації ПН/РК
Якщо реєстрацію ПН/РК зупинено, не варто впадати у відчай. ДФС пропонує переліки документів, надання яких має стати достатньою підставою для прийняття контролюючим органом рішення про відновлення реєстрації ПН/РК.
Для критерію №1:
- Договори чи зовнішньоекономічні контракти з додатками, копії листування з контрагентами, митні декларації;
- Первинні документи щодо постачання товарів чи послуг, зберігання, транспортування, навантаження та розвантаження товарів та продукції, інвентаризаційні описи;
- Розрахункові документи, виписки з банківських установ;
- Інвойси, акти приймання-передачі товарів, надання послуг та накладні;
- Документи підтвердження відповідності продукції, наявність яких передбачена договорами чи законодавством;
- Документи, що підтверджують наявність трудових ресурсів, матеріально-технічну базу для здійснення господарських операцій.
Для критерію №2 та №3:
- Договори чи зовнішньоекономічні контракти з додатками, копії листування з контрагентами, митні декларації;
- Первинні документи щодо постачання товарів чи послуг, зберігання, транспортування, навантаження та розвантаження товарів та продукції, інвентаризаційні описи;
- Розрахункові документи, виписки з банківських установ;
- Інвойси, акти приймання-передачі товарів, надання послуг та накладні;
- Документи підтвердження відповідності продукції, наявність яких передбачена договорами чи законодавством;
Всі копії наданих документів мають бути завірені.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"