Стратегії захисту під час податкових перевірок: судові кейси
Судові витрати: як облікувати й оподаткувати
Платник податку має право подати документи на підтвердження виникнення форс-мажорних обставин після проведення перевірки на стадії надання заперечення або навіть під час розгляду скарги | |
Рішення суду | Постанова ВС від 04.07.2024 у справі № 380/8597/23 (адміністративне провадження № К/990/15213/24) |
Суть спору | На думку платника податків (позивача), у нього були наявні підстави для зупинення нарахування пені за порушення строків розрахунку у сфері ЗЕД, з огляду на наявність форс-мажорних обставин, виникнення яких підтверджують сертифікати торгово-промислової палати, але їх безпідставно не взяли до уваги орган контролю |
Позиція ВС | Проблемним питанням у цій справі є можливість врахування органом контролю сертифікатів про форс-мажорні обставини, які не були подані під час проведення перевірки до ухвалення податкового повідомлення-рішення, а подані лише на стадії адміністративного оскарження податкового повідомлення-рішення. Орган контролю на підтвердження своєї позиції посилається на правило, закріплене у пункті 44.6 ПК. За цим правилом, якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці 2 цього пункту, платник не надає посадовим особам органу контролю документи, що підтверджують показники податкової звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника на час складання такої звітності. ВС вважав за необхідне звернути увагу на те, що у цих положеннях ПК мова йде саме про документи, які підтверджують показники податкової звітності, а не всі документи. Отже, позиція відповідача (податківців) у цьому випадку є помилковою, оскільки сертифікати торгово-промислової палати не належать до первинних документів, які підтверджують показники податкової звітності, та безпосередньо не пов`язані із визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань. Тому положення пункту 44.6 ПК у спірних правовідносинах не застосовуються. Аналіз цих правових норм свідчить, що законодавець передбачає право платника податків надати органу контролю документи, які були відсутні під час перевірки. Водночас, якщо платник податків у запереченнях на акт перевірки посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, до прийняття рішення за результатами такої перевірки, це зумовлює обов’язок податкового органу щодо призначення та проведення позапланової перевірки. Відтак підпункт 78.1.5 ПК допускає виникнення такої ситуації, коли після проведення перевірки та/або після прийняття за наслідками перевірки рішення (під час процедури адміністративного оскарження) виникають певні обставини, які є новими та не були досліджені під час перевірки. Окрім цього, ця норма надає платнику податку право посилатися на нові обставини у двох альтернативних випадках: 1) у запереченнях на акт перевірки (тобто до прийняття податкового повідомлення-рішення); 2) у скарзі на прийняте за результатами перевірки податкове повідомлення-рішення (тобто на стадії процедури оскарження рішення в адміністративному порядку). За наявності одного із таких випадків орган контролю зобов’язаний взяти до уваги обставини, які зазначив платник, та надати їм належну оцінку у відповідному документі: у рішенні за результатами розгляду заперечень на акт перевірки або у рішенні за результатами розгляду скарги. Також ВС наголосив, що сертифікат торгово-промислової палати може підтверджувати наявність форс-мажорних обставин, що мали місце до його видачі, шляхом зазначення конкретного періоду, протягом якого існували надзвичайні, невідворотні та непередбачувані обставини. Отже, платник податку має право подати документи на підтвердження виникнення форс-мажорних обставин після проведення перевірки на стадії надання заперечень на акт перевірки або на стадії оскарження податкового повідомлення-рішення в адміністративному порядку. У спірних правовідносинах, хоча сертифікати торгово-промислової палати і були отримані після ухвалення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, вони засвідчують наявність непереборних обставин у період з 24 лютого 2022 року до 11 січня 2023 року, що містить період, за який орган контролю нарахував пеню за порушення строків розрахунків. У такий спосіб, факт виникнення форс-мажорних обставин сторони не спростували, відповідно, перебіг строку розрахунків зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Відтак висновок суду першої інстанції, що спірне податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню, є правильним. ВС зауважив, що суд першої інстанції обґрунтовано дійшов висновку, що граничний строк розрахунків за зовнішньоекономічними операціями за оспорюваними зовнішньоекономічними операціями є призупиненим, що виключає підстави для нарахування пені та такий висновок ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права |
Наказ про проведення позапланової документальної перевірки не був вручений платникові податків належним чином | |
Рішення суду | Постанова ВС від 11.07.2024 у справі № 320/7160/19 (адміністративне провадження № К/990/16627/24) |
Суть спору | Позивач (платник податків) покликався на те, що оспорювані податкові повідомлення-рішення були ухвалені за результатом перевірки, яка була призначена та проведена з порушенням норм чинного податкового законодавства України, а тому мають бути визнані протиправними та скасовані |
Позиція ВС | Встановлені у цій справі обставини свідчать, що податковий орган, з порушенням положень податкового законодавства та за ініційованої до проведення документальної планової виїзної перевірки платника, фактично, внаслідок неналежного та несвоєчасного повідомлення платника податків про проведення заходу податкового контролю, а також відсутності платника податків за податковою адресою, провів невиїзну перевірку за наявними у податкового органу документами у приміщенні останнього, а не за місцезнаходженням платника податків. ВС вказав, що за висновками Великої Палати ВС, викладеними у постанові від 08.09.2021 у справі № 816/228/17, порушення, допущені під час призначення і проведення перевірки, можуть бути підставою для скасування рішень органів контролю у випадку, якщо такі порушення вплинули або об’єктивно могли вплинути на правильність висновків органу контролю за результатами такої перевірки та відповідно на обґрунтованість і законність прийнятого за результатами перевірки рішення. Відтак наслідки цієї ситуації — протиправність оскаржуваних актів індивідуальної дії, прийнятих податковим органом. Отже, підтверджуються висновки суду першої інстанції про протиправність заходу податкового контролю та відповідно прийнятих за його наслідками актів індивідуальної дії |
Подання уточнюючого розрахунку після проведення перевірки та до прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення | |
Рішення суду | Постанова ВС від 28.02.2024 у справі №420/5099/23 (адміністративне провадження № К/990/42941/23) |
Суть спору | Платник податків скористався правом подати уточнюючий розрахунок після перевірки і до того, як орган контролю прийняв податкове повідомлення-рішення за наслідками такої перевірки. Податковий орган прийняв податкове повідомлення-рішення за наслідками перевірки, без врахування уточнюючого розрахунку |
Позиція ВС | Суд проаналізував статтю 46 та 50 ПК. Це стало підставою для висновку, що платник податків може скористатися своїм правом виправити значення податкових зобов’язань у разі самостійного виявлення помилки шляхом відображення відповідних сум в податковій декларації за звітний податковий період або внесення змін до податкової звітності у порядку за статтею 50 ПК. Водночас, таке право можна реалізувати не пізніше ніж за 1095 дні після останнього дня граничного строку подання податкової декларації та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих органом контролю, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, — за днем її фактичного подання. Платник податків може скористатись правом подання уточнюючого розрахунку у період після проведення перевірки і до прийняття податкового повідомлення-рішення за наслідками такої перевірки, а орган контролю повинен встановити дійсний обов’язок платника зі сплати податку з урахуванням даних уточнюючого розрахунку. Таким чином, суди скасували податкове повідомлення рішення податкового органу |
Аналіз достовірності сформованих платником показників податкової звітності під час камеральної перевірки не здійснюється | |
Рішення суду | Постанова ВС від 25.06.2024 у справі № 320/11734/22 (адміністративне провадження № К/990/31891/23) |
Суть спору | В акті перевірки, на підставі якого ухвалено спірне податкове повідомлення-рішення, зазначено, що камеральна перевірка проведена саме з питань правомірності задекларованих доходів у податковій декларації про майновий стан і доходи за 2021 рік. Проте, правомірність показників не може бути предметом дослідження камеральної перевірки |
Позиція ВС | ВС вказав, що така правомірність не могла бути предметом дослідження камеральної перевірки. Податківці мали оцінювати її виключно в межах документальної перевірки. На підставі наявних у справі матеріалів, ВС встановив, що податковий орган провів камеральну перевірку платника податків із питань, які є предметом документальної перевірки. Дослідження первинних документів або інших додаткових документів з метою перевірки своєчасності (крім узгоджених податкових (грошових) зобов’язань), достовірності, повноти нарахування і сплати податків здійснюють у межах документальних перевірок. Тобто висновки про порушення позивачем податкового законодавства виходять за межі та предмет камеральної перевірки. Отже, проведення податкової перевірки не у спосіб, який визначає ПК, та протиправність результатів такої перевірки є підставою для висновку про неправомірність прийнятих за наслідками камеральних перевірок податкових повідомлень-рішень |