Пенсійна реформа
Коротко про суть пенсійної реформи
На сьогодні процес впровадження пенсійної реформи досі триває. Шо уже було зроблено та що має відбутися? Не будемо використовувати оптимістичні тези нашого уряду, а сухо поглянемо на факти. Поштовх реформі дав прийнятий Закон від 03.10.2017 № 2148, який вніс зміни до пенсійного законодавства. Пенсійна реформа у 2018 році запровадила:
- нові правила виходу на пенсію у бік збільшення страхового стажу чи пенсійного віку. Нові правила почали діяти з 01 січня 2018 року, куди були покладено вік особи та страховий стаж (таблицю з цими умовами дивіться нижче). Ті, хто встигли до 31 грудня 2017 року пройшли за мінімальними вимогами до страхового стажу. Основний вік виходу на пенсію – 60 років – не змінився. Однак, для виходу на пенсію в 60 років після 2028 року треба буде не менше 35 років страхового стажу як для чоловіків, так і жінок. Якщо страховий стаж менший, то працювати для виходу на пенсію треба більше – до 63 або 65 років (аналізуємо згадану таблицю в розділі “Як зараз виходять на пенсію”). Також залишилися пільгові варіанти виходу на пенсію для жінок, медиків та військовослужбовців, а також ще деяких категорій;
- нові правила розрахунку пенсій. Сталося це у солідарній системі пенсійного страхування, до якої ми всі звикли. На розмір пенсії впливає тепер середньомісячна зарплата в країні та те, на скільки фактичні заробітки особи в минулому були вищими за середньомісячну зарплату раніше з коригуванням на страховий стаж. Однак, це не означає, що більша була зарплата та страховий стаж, то більшою буде пенсія. Чому? Читайте в розділі “Як зараз розраховується пенсія”;
- низку дрібних змін. Зокрема, пенсійна реформа для працюючих пенсіонерів повернула право отримувати 100% зарплати, працівникам передпенсійного віку — певні соціальні гарантії з працевлаштування, працюючим за договорами цивільно-правового характеру — отримання лікарняних. Також змінився підхід до визначення максимального розміру доходів, з яких сплачуються страхові внески (ЄСВ).
Це уже сталося. Що ж ще має статися?
- впровадження механізму автоматичного перерахунку пенсій. Індексація пенсій замінюється механізмом збільшення пенсій, що враховує індекс інфляції та зростання середньої зарплати. По суті це та сама індексація, але проводиться за іншими правилом і отримала назву від уряду “автоматичне осучаснення пенсій”. Детальніше – нижче у розділі “Розрахунок пенсій 2019”;
- коригування формули розрахунку пенсій для тих пенсіонерів з великим страховим стажем, але низькими доходами. Це наприклад, колгоспники, санітарки, медсестри, які мали досить мізерні зарплати в колишньому СРСР (та й в Україні уже за часів незалежності). Певна категорія пенсіонерів отримають більш справедливі пенсії і страховий стаж для них буде більш вагомим у розрахунку. Також розглянемо у розділі “Розрахунок пенсій 2019”;
- підготовка до запуску накопичувальної системи пенсійного страхування. Це 2-га складова пенсійної системи страхування в Україні, яка мала розпочати своє функціонування з 01 січня 2019 року, але її запуск перенесено на 01 січня 2020 року. Це має збільшити розмір пенсій. Поки що це малозрозуміле питання, як для працюючих, так і роботодавців. Та й уряд ще станом на листопад 2018 року ще достеменно не озвучив, що саме буде впроваджено. Детальніше про цю систему – у розділі “Накопичувальна система – що це?”.
Так в цілому виглядає реформа пенсій, яка розпочалася. Тепер більш детально розглянемо ці нововведення.
Як зараз виходять на пенсію?
Як і завжди під час реформ різні категорії громадян отримують різні права просто в залежності від дати певної вирішальної події: всіх ділять до та після. Так, сталося і під час нинішньої реформи. Є ті, хто встиг вийти на пенсію до 31 грудня 2017 року, а є ті хто виходять на пенсію з 2018 року. Мало того, умови виходу на пенсію щороку будуть змінюватися і так аж по 2028 рік. Щороку у нас будуть змінюватися вимоги до стажу. При чому існуватимуть аж 3 базові цифри щодо віку виходу на пенсію: 60, 63 та 65 років (не рахуючи ще пільгові категорії громадян). Після 2028 року, можуть придумати ще щось: наприклад, збільшення пенсійного віку всім до 65 років у зв’язку зі зростанням тривалості життя українців. Отже, картина зараз наступна (ч. 1-3 ст. 26 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” від 09.07.2003 р., далі – Закон № 1058):
Вимоги до страхового стажу в залежності від віку виходу на пенсію, років* | |||||||
Рік виходу | Вік | Рік виходу | Вік | ||||
60 | 63 | 65 | 60 | 63 | 65 | ||
2017 | 15 | – | – | 2023 | 30 | 20-30 | 15-20 |
2018 | 25 | 15-25 | – | 2024 | 31 | 21-31 | 15-21 |
2019 | 26 | 16-26 | 15-16 | 2025 | 32 | 22-32 | 15-22 |
2020 | 27 | 17-27 | 15-17 | 2026 | 33 | 23-33 | 15-23 |
2021 | 28 | 18-28 | 15-18 | 2027 | 34 | 24-34 | 15-24 |
2022 | 29 | 19-29 | 15-19 | 2028 | 35 | 25-35 | 15-25 |
* стаж визначається на дату досягнення особою відповідного віку
Для відома по 31 грудня 2017 року для виходу на пенсію у 60 років достатньо було мати 15 років страхового стажу. З 2028 року також можна отримати пенсію незалежно від віку у разі досягнення страхового стажу 40 років (ч. 2 ст. 26 Закону № 1058).
☛ При виході на звичайну пенсію стаж відіграє більш вирішальну роль, ніж вік особи незалежно від статі
Пенсійна реформа: пільги. Цікаво, що насьогодні у базовому варіанті пенсійний вік однаковий як для чоловіків, так і жінок: 60, 63, 65. Однак, прекрасній половині людства все ж таки певні поблажки дали, але тільки за умови наявності права на пенсію за віком на пільгових умовах (стаття 114 Закону № 1058). Право на таку пенсію мають працівники, які працювали:
- на підземних роботах;
- на роботах з особливо шкідливими умовами праці (так званий Список № 1 від КМУ);
- на роботах з іншими шкідливими та важкими умовами праці (так званий Список № 2 від КМУ);
- чоловіки – трактористи-машиністи;
- жінки – трактористи-машиністи, машиністами будівельних, вантажно-розвантажувальних машин, шляхових машин, екскаваторів;
- жінки – доярки;
- жінки – робітниці текстильного виробництва, які зайняті на верстатах та машинах;
- жінкам – у сільському господарстві, якщо виховали 5 і більше дітей;
- артисти театрально-концертних закладів та видовищних закладів.
Усі вимоги щодо страхового стажу та віку таких осіб можна знайти у тій же ст. 114 Закону № 1058. Наприклад, театрали можуть піти на пенсію при наявності стажу від 20 до 35 років, доярки – у 55 років (якщо відповідний стаж не менше 20 років і виконання норм).
Також за ст. 115 Закону № 1058 пільги мають хворі (ліліпути, карлики, інваліди за зором), багатодітні жінки (5 і більше), військовослужбовці (у т.ч. АТО-вці). Також залишилася пільга для медиків, які працюють у реанімації, інфекційних, патолого-анатомічних відділеннях або спецзакладах – лепрозоріях, психіатричних лікарнях, закладах для лікування хворих на СНІД (ст. 60 Закону від 05.11.1991 р. № 1788, далі – Закон № 1788). Їм страховий стаж зараховується за час роботи у таких закладах у подвійному розмірі.
Пільги щодо виходу на пенсію з 01 січня 2018 року прибрали для науково-педагогічних, педагогічних працівників, звичайних медиків. Раніше вони мали право піти на пенсію за вислугою років. Тепер – на загальних підставах.
Що входить до страхового стажу для пенсії?
Тут в принципі все залишилося як і було до цього. Нагадаємо, що страховий стаж і трудовий стаж – це не одне й те саме. По ньому є певні правила розрахунку, де теж все просто поділено по датам. До 01 січня 2011 року він визначається за записами у трудовій книжці. Якщо такі відсутні, то треба збирати відповідні довідки від роботодавців. Після даної дати страховий стаж вираховується за даними персоніфікованого обліку, що ведеться у Держреєстрі загальнодержавного обов’язкового соцстрахування. Роботодавці часом вимагають довідку щодо нього за формою № ОК-7 з органу ПФУ, наприклад, для розрахунку лікарняних. Нижче наведені певні нюанси розрахунку страхового стажу в залежності від періоду роботи:
Період | Деякі особливості зарахування страхового стажу |
до 01 січня 2004 р. | Зараховується (ст. 56 Закону № 1788):
|
1 січня 2004 р. – 30 червня 2013 р. | Включається відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами. |
1 січня 1998 р. – 30 червня 2000 р. | Включається здійснення підприємницької діяльності на спрощеній системі оподаткування та фіксованому податку. |
1 липня 2000 р. – 31 грудня 2017 року | Стаж включається повністю за умови сплати страхових внесків (ЄСВ) незалежно від їх розміру (крім ситуацій, коли було звільнення від сплати ЄСВ). |
по 31 грудня 2017 р. | Включається проходження військової служби. |
Ті хто досяг 16 років та не сплачують страхові внески, наприклад, через те, що навчаються у ВНЗ, аспірантурі, докторантурі, можуть добровільно сплачувати страхові внески для отримання стажу. Для цього треба укласти договір про добровільну участь у системі загальнодержавного обов’язкового соцстрахування.
☛ Страховий стаж вираховується в місяцях
За що покарають головбуха
Також є один нюанс по зарахуванню страхового стажу: якщо розмір сплачуваних страхових внесків є меншим за мінімально встановлений рівень ЄСВ, то страховий стаж зараховується не повністю, а пропорційно фактично сплаченого ЄСВ по відношенню до його мінімального розміру. Наприклад, якщо було сплачено 410 грн за мінімального розміру 819,06 грн, то зараховано буде 0,5 місяця (=410/819,06). Така ситуація, наприклад, можлива для працівників, що працюють в умовах неповного робочого часу. Якщо розмір їх зарплати не витягує на мінімальний ЄСВ. Вихід з даної ситуації ПФУ пропонує наступний: доплатити таким працівникам “недоплачений” ними ЄСВ за такі періоди. У такому разі такі місяці будуть зараховані по ним повністю. Про це можна почитати, наприклад, у листі ПФУ від 17.03.2017 р. №8134/04-11.
☛ Для повного зарахування місяця страхового стажу ЄСВ мав бути сплачений у розмірі не меншому, від мінімального
Отже, пенсійна реформа ставить у проблематичне становище офіційно не оформлених працівників – вони не матимуть страхового стажу, що дає право на пенсію (крім різних ФОП, яким підприємницька діяльність зараховується до страхового стажу).
Як зараз розраховується пенсія?
Тепер про те, як же зараз розраховують суму пенсії. У цілому для розрахунку нам потрібні:
№ з/п | Показник | Позначення у формулі | Суть показника |
Для розрахунку коефіцієнта заробітку: | |||
1 | Фактичний заробіток за місяць страхового стажу | Зфакт | Зарплата (дохід), яку отримувала особа, що в виходить на пенсію за місяць. По кожному місяцю страхового стажу рахується окремо за даними персоніфікованого обліку в ПФУ. |
2 | Середня зарплата по країні у відповідному місяці страхового стажу | ЗПсер | Середня зарплата (дохід) в Україні за відповідний місяць страхового стажу. По кожному місяцю рахується окремо. Їх можна знайти в постанові КМУ від 20.11.2003 р. № 1783 або тут (проект громадської ради при ПФУ). |
3 | Кількість місяців страхото стажу | N | Порахований страховий стаж особи, що виходить на пенсію з урахуванням законодавчих вимог. |
Оцінка рівня заробітку: | |||
4 | Загальний коефіцієнт заробітку | Кзар | Рахується як середня арифметична суми коефіцієнтів заробітку по кожному місяцю страхового стажу: 1/N×(Зфакт1/ЗПсер1 + Зфакт2/ЗПсер2 + … + ЗфактN/ЗП серN) |
Оцінка страхового стажу: | |||
5 | Коефіцієнт страхового стажу | Кс | Вираховується за формулою: Кс = N×0,01/12, де 0,01 – це величина для оцінки одного року страхового стажу, що застосовується з 1 січня 2018 року (при виході на пенсію до 31 грудня 2017 року брався показник 0,0135). Наприклад, особа має страховий стаж 28 років та 5 місяців. Це становить 28×12 + 5 = 341 місяць. Отже, Кс = 341×0,01/12=0,2842. |
Ув’язка пенсії з поточним рівнем заробітку в країні: | |||
6 | Середньорічна зарплата (дохід) в Україні для розрахунку пенсії | ЗПпен | Рахується як середня арифметична. Беруться 3 останні роки перед виходом на пенсію. При виході на пенсію у 2018 році – лише 2016-2017 роки. При виході на пенсію у 2019 році – уже 2016-2018 роки, у 2020 році – відповідно 2017-2019 роки і т.д. Пораховані середньорічні показники можна знайти на тому ж проекті громадської ради ПФУ тут. Наприклад, при виході на пенсію у 2018 році:
Отже, ЗПпен при виході на пенсію з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року становитиме: 5377,9 = (4482,35 + 6273,45)/2. Розрахувати ЗПпен для виходу на пенсію у 2019 році поки що неможливо, так як відсутні ще статистичні дані за 2018 рік. Розрахунок буде: (4482,35 + 6273,45 + ЗПсер2018)/3. При виході на пенсію у 2017 році для розрахунку беруться знову 3 роки: 2014, 2015, 2016. |
☛ 5377,90 грн – середньорічна зарплата по Україні для розрахунку пенсій при виході на пенсію у 2018 році
Загальну формулу розрахунку пенсії можна представити наступним чином:
Пенсія | = | ЗПпен | × | Кзар | × | Кс |
Приклад 1. Нехай Петренко П.С. виходить на пенсію у жовтні 2018 року та має стаж 29 років і 8 місяців, що становить 29×12+8 = 356 місяців. Його коефіцієнт заробітку = 1,8. Кс = 356×0,01/12 = 0,2967. Тоді його пенсія обраховуватиметься наступним чином:
Пенсія-1 = 5377,90 × 1,8 × 0,2967 = 2872,12 грн.
Приклад 2. Нехай той же Петренко П.С. вийшов на пенсію у жовтні 2019 року та має той же стаж 29 років і 8 місяців, але коефіцієнт його заробітку = 1,9, тобто дохід за минулі роки у нього був вищий, ніж у прикладі 1. Кс = 356×0,0135/12 = 0,4005. Однак, середня зарплата за 2014-2016 роки становить уже: (3149,45 + 3661,41 + 4482,35) / 3 = 3764,40 грн. Тоді його пенсія обраховуватиметься наступним чином:
Пенсія-2 = 3764,40 × 1,9 × 0,4005 = 2864,52 грн
Виходить, що розмір пенсії-2 у нього за тих же даних при виході у 2017 році менший, ніж у 2018 році навіть за умов трохи більшого доходу (пенсія1). Все “з’їв” менший розмір середньої зарплати по Україні для цього періоду. Навіть більший коефіцієнт стажу не врятував ситуацію.
Тепер інший приклад.
Приклад 3. Той же Петренко П.С. виходить на пенсію у тому ж жовтні 2018 року, має більший дохід за минулі роки – коефіцієнт заробітку = 2,2. Але він має менший страховий стаж – 20 років, що становить 240 місяців (на пенсію він іде у 63 роки). Тоді коефіцієнт стажу = 240×0,01/12 = 0,2. Його пенсія виходить:
Пенсія-3 = 5377,90 × 2,2 × 0,2 = 2366,28 грн
І знову показник пенсії (пенсія-3) вийшов меншим за той, що у першому випадку (пенсія 1), незважаючи на більші доходи Петренка П.С. і той самий рік виходу на пенсію. Чому? У даному випадку усе “з’їв” менший страховий стаж.
☛ Що більший заробіток за минулі місяці, то більший розмір пенсії. Однак, пенсію можуть “з’їсти” невдалий рік виходу на пенсію, наприклад, до 2018 року чи менший страховий стаж. Усі ці фактори впливають на розрахунок
Мінімальна пенсія. Розмір мінімальної пенсії дорівнює розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (у жовтні 2018 р. – це 1435 грн; у жовтні 2019 р. – 1564 грн). Умова його отримання — наявність стажу 35 років для чоловіків (30 років – для жінок) (ч. 1 ст. 28 Закону № 1058).
☛ 1435 грн – загальна мінімальна пенсія у жовтні 2018 року
Але, якщо особа має 65 років та більше 35 років страхового стажу (для жінок – 30), то тоді їй нараховується 40% середньої мінімальної зарплати, але не менше прожиткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність (ч. 2 ст. 28 Закону № 1058). Це 1489,20 грн у 2018 році та 1669,2 грн у 2019 році.
☛ 1489,20 грн – мінімальна пенсія у 2018 році для осіб з великим страховим стажем
Збільшення пенсії при стажу більше 35 років. Якщо особа має страховий стаж більше 35 років (для жінок – 30 років), то за кожний такий “надлишковий” рік страхового стажу донараховується 1% пенсії порахованої за базовою формулою (ч. 1 ст. 28 Закону № 1058). Однак, не більше 1% мінімальної пенсії за віком.
☛ Страховий стаж для чоловіків понад 35 років (30 – для жінок) дає додаткову надбавку до пенсії окрім зростання коефіцієнта страхового стажу
Як отримати лікарняні від Фонду соцстраху
Приклад 4. Той же Петренко П.С. виходить на пенсію у жовтні 2018 року, має коефіцієнт заробітку = 1,8. Страховий стаж – 37 років, що становить 444 місяці. Тоді коефіцієнт стажу = 444×0,01/12 = 0,37. Його базова пенсія виходить:
Пенсія-4 = 5377,90 × 1,8 × 0,37 = 3581,68 грн
Однак, так як він має аж 2 “надлишкових” роки страхового стажу, то його пенсію треба збільшити на 3581,68×0,02 = 71,63 грн. Порівнюємо з обмеженням: 1435×0,02=28,70 грн. Отже, нарахована пенсія Петренку П.С. буде 3581,68 + 28,70 = 3610,38 грн.
Розрахунок пенсій 2019
У 2019 році урядом обіцяні 3 суттєві нововведення:
- перерахувати пенсії з урахуванням інфляції та зростання середньої зарплати. Має бути застосована формула перерахунку: 50% зростання інфляції + 50% зростання заробітної плати. Так як інфляція та зарплата постійно зростають, то це й буде механізмом автоматичного осучаснення пенсій. Для проведення такого перерахунку не потрібно окреме рішення уряду. Запрацює цей механізм з 1 березня 2019 року (обрана саме ця дата, так як інфляція за 2018 рік і середня зарплата стануть відомими тільки у лютому 2019 року);
- провести осучаснення пенсій для тих працівників, які мали мізерні доходи у минулому (колгоспники, медпрацівники). Механізм такого перерахунку ще не визначений. Можливі 2 варіанти: ввести для них пенсію рівною 40% мінімальної зарплати; або застосувати діючу формулу, але в розрахунку використати будь-які 5 років найбільшого заробітку в 2000-х роках;
- удосконалення самого сервісу нарахування пенсій, зводячи все до автоматичної системи, яка дозволить проводити процес призначення пенсії не за 10 робочих днів, як зараз, а всього за 15-20 хвилин. Принаймні такі обіцянки є з боку ПФУ. Крім того, можна буде отримувати різні види адмінпослуг, наприклад, довідки про страховий стаж тощо. Крім того, кожна особа зможе взнати про себе дані на яку пенсію вона претендує в електронному режимі використовуючи електронний кабінет та електронний цифровий підпис (ЕЦП).
Наприклад, якщо зростання інфляції становитиме 109%, зростання зарплати 120%, а нарахована пенсія була 2864,50 грн, то перерахунок матиме вигляд:
- коефіцієнт перерахунку = 109×0,5 + 120×0,5 = 114,5%;
- після перерахунку пенсія у 2019 році складе 2864,50×1,145 = 3279,85 грн.
☛ 2019 рік – це введення автоматичного механізму осучаснення пенсій, що враховує інфляцію та зростання середньої зарплати в країні
Накопичувальна система – що це?
Накопичувальна система – це 2-й елемент пенсійного забезпечення українців, що має стартанути аж з 2020 року, хоча задекларована вона була уже досить давно у Законі № 1058 ще до початку пенсійної реформи у Законі № 1058. До 1 липня 2019 року уряд має підготовити все необхідне для її запуску. А які ще елементи є у пенсійній системі України? Перший – це солідарна система пенсійного страхування (та державна, яку ми зараз маємо й користуємося). Третій – це система недержавного пенсійного страхування (нею ми можем користуватися й зараз, це не державні пенсійні фонди, а також компанії страхування життя).
☛ 2% (у перспективі 7%) – додатковий внесок, крім ЄСВ, який можливо будемо сплачувати як застраховані особи у 2019 році до Накопичувального фонду
Введенням накопичувальної системи поруч з існуючою солідарною передбачається:
- створення Накопичувального фонду – неприбуткової організації співзасновником якої є ПФУ;
- з 1 січня 2020 року всі особи, які є учасниками загальнообов’язкового державного пенсійного страхування зобов’язані будуть перераховувати внески до згаданого фонду. Звільнення у тих, кому на 1 січня 2020 року залишилося менше 10 років до досягнення пенсійного віку;
- розмір внесків до Накопичуваного фонду ще достеменно невідомо. Однак, існує варіант 2%, які будуть сплачуватися або кожною застрахованою особою, або роботодавцем. Ці 2% не будуть входити в ЄСВ. Виходить, що сплачуватися будуть і ці 2% і плюс ЄСВ 22%. Щороку планується збільшувати на 1% суму внесків до накопичувальної системи, поки вона не досягне розміру 7%. Базою розрахунку буде сума заробітної плати, з якої сплачується ЄСВ. Принаймні такі цифри називає проект Закону 10.07.2017 р. № 6677;
- передбачається існування довічної пенсії або одноразової пенсії за рахунок коштів Накопичувального фонду.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"