Як заповнити номенклатуру товарів у податковій накладній
Правила визнання податкового кредиту з ПДВ
Дотримуйте основних правил, які встановлюють ПК і Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 № 1307 (далі — Порядок № 1307).
ПРАВИЛО 1
Графу 2 (як і інші реквізити ПН) заповнюйте державною мовою (п. 4 Порядку № 1307). Лише у разі постачання імпортних товарів допускається зазначати назву торгової марки та номенклатуру товару без перекладу його на українську мову (ЗІР, категорія 101.16).
ПРАВИЛО 2
У графі 2 наведіть повний перелік товарів або послуг, які постачаєте. Навіть у разі отримання попередньої оплати. Запис на кшталт «аванс» чи «попередня оплата» робити не можна.
ПРАВИЛО 3
В одній податковій накладній можете вмістити 99999 товарних позицій. Якщо товарних позицій буде більше, на решту складаєте другу ПН і присвоюєте їй інший номер (п. 16 Порядку № 1307).
ПРАВИЛО 4
Перелік товарів у ПН має відповідати формулюванню у первинних документах, які супроводжують постачання таких товарів. На цьому наголошують податківці у своїх роз’ясненнях (зокрема, лист ДПС від 16.03.2020 № 1092/6/99-00-07-03-02-06/ІПК, у листах ДФС від 25.10.2018 № 4553/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, від 01.06.2018 № 2411/6/99-99-15-03-02-15/ІПК). Вимагає цього й пункт 44.1 ПК, який забороняє платникам податків формувати показники податкової звітності на підставі даних, не підтверджених первинними документами.
Отже, визначальними як в бухгалтерському, так і в податковому обліку платників податків є первинні документи (накладні, акти приймання-передачі, акти про надання послуг (виконання робіт) тощо). Попри те, що за формою ПН виглядає як первинний документ, по суті вона лише засвідчує включення ПДВ у ціну товару та сплати або обов’язку його сплатити покупцем продавцеві. Головна її функція — підтвердження права покупця на податковий кредит (п. 201.10 ПК).
Поради з організації роботи коворкінгу: документальне оформлення, вибір КВЕДу, РРО, ліцензування, подання 20-ОПП. Облік приміщення, офісної техніки і меблів. Обчислення собівартості послуги та бухпроведення з обліку послуг коворкінгу. Податкові наслідки для коворк-центрів
Крім того, на думку ДПС (ЗІР, категорія 101.06), формулювання номенклатури в ПН на придбання товару та на його подальшу реалізацію мають співпадати. Швидше за все, цей висновок ґрунтується на вимогах пункту 16 Порядку № 1307 щодо заповнення на всіх етапах постачання:
- у графі 3.1 — код УКТ ЗЕД;
- у графі 3.3 — коду послуги згідно з ДКПП.
Тобто, оскільки певному коду УКТ ЗЕД відповідає певне найменування товару, відповідно, номенклатура товару на «вході» і «виході» має бути однакова.
Увага: номенклатура товарів має співпадати на всіх етапах постачання до кінцевого споживача.
Зауважимо, що зазначений принцип заповнення ПН можна застосувати не в усіх сферах діяльності. Для прикладу, у виробництві продукції на «вході» буде якась сировина з відповідним кодом УКТ ЗЕД, а на «виході» — готова продукція з іншою назвою та іншим кодом УКТ ЗЕД. Номенклатура товарів на «вході» і «виході» у такому разі не співпадатиме і цьому є пояснення. А от записи у графі 2 розділу Б ПН на поставку сировини обов’язково мають співпадати з тими, що містить накладна чи акт на передачу цієї сировини. Відповідно, назва готової продукції у ПН дублюватиме назву у відповідному первинному документі на відпуск цієї продукції.