Ризики невизнання податкового кредиту

Автор
експерт з бухгалтерського обліку та оподаткування, Київ
Первинні документи від постачальника надходять із запізненням у наступному звітному періоді. Причому виникає невідповідність між датами проведення податкових накладних та акта надання послуг. З’ясуємо, чи існують у такому разі ризики невизнання витрат та податкового кредиту з ПДВ

Правила визнання податкового кредиту з ПДВ

Підставою для відображення господарських операцій у бухгалтерському обліку є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій.

Вимоги до первинних документів

Наразі законодавство не встановлює чіткої дати оформлення первинного документа. Вимогу щодо порядку складання первинних документів у момент здійснення господарської операції, а якщо це неможливо — безпосередньо після її закінчення, з 03.01.2017 вилучено із статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV (далі Закон № 996).

Однак в будь-якому випадку господарські операції відображають у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені (ч. 5 ст. 9 Закону № 996). Тож якщо первинний документ було отримано у наступному звітному періоді, то виникає помилка через невчасне відображення господарської операції, яку необхідно виправити.

Підтверджує наявність помилки й пункт 3.5 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.1995 № 88. У ньому йдеться про те, що перенесення інформації з первинних документів до облікових регістрів потрібно здійснювати в міру їх надходження до місця обробки (бухгалтерія, обчислювальна установка), проте не пізніше терміну складання бухгалтерської і статистичної звітності, декларацій і розрахунків.

Окремо наголошуємо на відповідальності посадових осіб, коли первинні документи «запізнилися» через їх несвоєчасне складання такими особами. У такому випадку відповідальність за це несуть особи, які склали та підписали ці документи (ч. 8 ст. 9 Закону № 996).

Однією із санкцій, якою можуть «нагородити» посадових осіб, є штраф за порушення порядку ведення податкового обліку. Розмір такого штрафу становить від 85 грн. до 170 грн. При повторному аналогічному порушенні протягом року величина штрафу коливатиметься у діапазоні від 170 грн. до 255 грн. (ст. 163-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

У декларації з ПДВ — від’ємне значення: чи можна отримати бюджетне відшкодування

Дата складання податкової накладної

Аналогічну вимогу щодо складання податкових накладних передбачено у пункті 201.4 Податкового кодексу України (ПК). Згідно з цією нормою податкову накладну складають у день виникнення податкових зобов’язань продавця. При цьому дату виникнення податкових зобов’язань згідно з пунктом 187.1 ПК визначають за правилом «першої події»: дата зарахування коштів або дата відвантаження товарів, а для послуг — дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг.

За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб’єкти підприємницької діяльності можуть застосовувати касовий метод податкового обліку.

Тобто у разі, якщо у такому випадку не йдеться про виконання підрядних будівельних робіт або попередню оплату за надані послуги, то податкова накладна має складатись на дату оформлення акта наданих послуг.

Ризики невизнання податкового кредиту

При цьому податкова накладна може бути отримана пізніше, ніж акт наданих послуг, оскільки вона підлягає обов’язковій реєстрації продавцем у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) з урахуванням граничних строків, відведених на цю процедуру пунктом 201.10 ПК та пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ ПК (див. табл.).

Ризики невизнання податкового кредиту

ЧИТАТИ В «ЕКСПЕРТУС ГОЛОВБУХ»


Вебінар для бухгалтера

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді