Електронне декларування 2023

UA RU
Автор

Онищенко Віктор

бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Електронне декларування – це повідомлення про доходи, наявне майно, яке подають чиновники та прирівняні до них особи з метою запобігання корупції та збагаченню за рахунок держави й громадян. Що зараз з електронним декларуванням, які були останні зміни в електронному декларуванні, які відомості вносити в антикорупційну декларацію та інструкції щодо її заповнення – у огляді

Основа електронного декларування

Основою електронного декларування є ст. 46 Закону «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (даліЗакон № 1700) що визначає зміст електронної декларації. Такі декларації можна знайти у відкритому доступі у Єдиному державному реєстрі декларацій, який веде Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК).

Зверніть увагу, що електронна декларація не звільняє від подачі податкової декларації про майновий стан і доходи, якщо є підстави для подання такої. Це зовсім різні декларації, з різною метою та «приймаючою» стороною. Електронну декларацію приймає НАЗК, а декларацію про майновий стан і доходи – ДПС. Електронна декларація є публічною, а дані з податкової декларації має лише ДПС.

Найкращий помічник для вас: система «Експертус Головбух»

Хто має подавати електронні декларації

Ті особи, яким потрібно подавати електронну декларацію, – суб’єкти декларування – визначені зокрема у п. 1пп. «а», пп. «в»-«ґ» п. 2, п. 4 ч. 1 ст. 3 Закону № 1700. Зокрема до них належать:

  • народні депутати України;
  • держслужбовці, посадові особи місцевого самоврядування;
  • військові посадові особи ЗСУ;
  • судді;
  • посадові та службові особи прокуратури та СБУ, ДБР, НАБУ;
  • члени ЦВК;
  • поліцейські;
  • посадові особи бюджетних установ, так як вони прирівнюються до осіб, які уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, це так звані «посадові особи юросіб публічного права» (див. пп. «а» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1700). Такими особами є керівники бюджетних установ та їхні заступники, наприклад керівники закладів вищої освіти та науково-дослідних установ ­– ректор університету та проректори університету і т.д.

У які строки подається електронна декларація

За загальними правилами електронна декларація подається:

  • перед призначенням на відповідну посаду – декларацію тоді подає претендент;
  • щорічно – до 01 квітня;
  • перед звільненням – за період, який не охоплений раніше поданими деклараціями;
  • після звільнення – до 01 квітня наступного року (за минулий рік, у якому особа звільнилась чи переведена на іншу посаду, що не зобов’язує до електронного декларування);
  • після притягнення до відповідальності за неподання, несвоєчасне подання або подання з недостовірними даними е-декларації (обов’язково подається електронна декларація з достовірними відомостями).

За загальним правилом декларант впродовж 7 днів після подання декларації має право подати виправлену декларацію не більше 3-х разів.

Окрім цього, посадова особа бюджетної установи зобов’язана інформувати про суттєві зміни у майновому стані впродовж року. Це треба зробити впродовж 10 днів після отримання доходу чи купівлі майна на суму, яка еквівалентна чи більша за 50 розмірів прожиткових мінімумів для працездатних осіб на 01 січня (ПМ) (у 2023 році – це 134200 грн). Тоді надсилається повідомлення про суттєві зміни в майновому стані – форма змін. Якщо таких суттєвих змін кілька, то після кожної зміни слід подавати відповідне повідомлення. Його подають аналогічно еелектронній декларації.

Припинення електронного декларування 2022

У зв’язку з війною доступ до відкритих реєстрів був припинений. Однак це не означає, що подавати електронні декларації було не можна. Вони стали необов’язковими у період з 24 лютого 2022 року по 11 жовтня 2023 року, але їх можна було подавати добровільно. Підставою для такого призупинення обов’язкового декларування та скасування відповідальності за його відсутність став Закон «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» від 03.03.2022 № 2115-IX. Однак виконати свої обов’язки щодо декларування все одно слід було впродовж 3-х місяців після кінця воєнного стану.

Відновлення електронного декларування 2023

Наразі електронне декларування відновлюється. Уже прийнятий Закон «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану» від 20.09.2023 № 3384-IX (далі – Закон № 3384, він жеЗаконопроєкт № 9534). Він набув чинності 12 жовтня 2023 року.

За згаданим законом (див. також інформацію від НАЗК):

  • суб’єкти декларування мають подати декларації за 2021-2023 роки. Кампанія декларування за 2021-2022 роки триватиме до 31 січня 2024 року. Виняток – не подають ті особи які подавали декларації раніше за ці періоди добровільно.
  • відтерміновано декларування на термін 90 днів з дня зміни умов, які дають право на відстрочку зокрема військовим, які причетні до оборони країни, особам на окупованих територіях або на тих, де ведуться активні бойові дії, для тих, хто перебуває на лікуванні після поранення. Дане відтермінування також стосується членів сімей таких осіб. Однак є винятки, зокрема це особи, які проходять службу на посадах у міністерствах, ТЦК і СП, ВЛК, беруть участь у закупівлях у сфері оборони – їм декларацію треба подати у згадані вище терміни;
  • особи, які під час дії воєнного стану до 12 жовтня 2023 року вже подали добровільно декларації за 2021-2022 роки, отримують право подати виправлені декларації за ці періоди. Маються на увазі електронні декларації подані з 24 лютого 2022 року до 11 жовтня 2023 року включно. Для цього до 25 жовтня 2023 року включно таким декларантам необхідно письмово в довільній формі звернутися до НАЗК з проханням забезпечити можливість подачі виправленої декларації. Після цього такі особи отримають можливість один раз впродовж 30 календарних днів (з дня отримання ними повідомлення) подати виправлені декларації за 2021-2022 роки. Про надання такої можливості декларанти отримають повідомлення в їхніх персональних електронних кабінетах;
  • НАЗК має відкрити Єдиний державний реєстр декларацій до цілодобового доступу не пізніше 10 грудня 2023 року;
  • НАЗК має вилучити з відкритого доступу декларації військовослужбовців ЗСУ, прикордонників та працівників Держслужби спецзвʼязку та захисту інформації, представників Управління держохорони, поліцейських, які залучені до ведення бойових дій, учасників миротворчих місій, поранених, полонених, громадян, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, у т.ч., якщо їхні декларації були подані ще до початку проходження військової служби або призначення на відповідні посади. Для вилучення таких декларацій має бути письмове подання керівника або заступника керівника держоргану, в якому проходить службу такий суб’єкт декларування.

Щодо останнього вилучення декларацій є винятки. Так не будуть вилучатися з публічного доступу електронні декларації таких осіб, які:

  • є військовослужбовцями на посадах міністрів та їхніми заступниками, керівниками центральних і місцевих органів виконавчої влади та їхніми заступниками, перебувають на інших посадах в апаратах міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, органах системи правосуддя або відряджені на такі посади;
  • входять до складу ВЛК, лікарсько-льотних комісій або відряджені до них;
  • проходять службу в ТЦК і СП або відряджені до них (крім рядових осіб підрозділів їхньої охорони);
  • здійснюють підготовку, організацію, проведення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення.

Електронне декларування у 2024 році

З 01 січня 2024 року має початися деклараційна кампанія за 2023 рік. До 31 березня 2023 року включно вона має завершитися. Усі роз’яснення щодо декларування можна знайти у базі знань НАЗК.

Заповнення електронної декларації

Аби розібратися з заповненням декларації, можна скористатися матеріалами НАЗК у рубриці «Роз’яснення щодо заповнення декларації».

При заповненні раніше можна було скористатися базами даних, які наведені у таблиці нижче. Однак під час воєнного стану доступ до деяких з цих баз все ще закритий.

КОРИСНІ БАЗИ ДАНИХ ПРИ ЗАПОВНЕНІ ЕЛЕКТРОННОЇ ДЕКЛАРАЦІЇ

Інформація до декларації

Як знайти, з чим звіритися

Доступ під час воєнного стану

Об’єкти нерухомості

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно

Корпоративні права

ЄДР на сайті Мін’юсту

+

Транспортні засоби

Електронний кабінет водія

Отриманні протягом року доходи

Портал електронних послуг Пенсійного фонду

+

Повітряні судна

Реєстр цивільних повітряних суден України

Власники морського та річкового транспорту

Суднова книгаДержавний судновий реєстр

+

Зареєстровані патенти, винаходи, корисні моделі

ДП «Український інститут інтелектуальної власності»

+

Для користування всіма вищенаведеними сервісами потрібно мати електронний підпис.

Відповіді на деякі поширені проблемні питання щодо заповнення е-декларації:

  • соціальні виплати, субсидії – у декларації показуємо, якщо була їхня монетизація, тобто вони були отримані грошима;
  • інформація про рахунки – не підлягають декларуванню наявні грошові активи, у т.ч. готівкові кошти, кошти, розміщені на банківських рахунках, внески до кредитних спілок та інших небанківських фінансових установ, кошти, позичені третім особам, та активи у дорогоцінних (банківських) металах, сукупна вартість яких на кінець звітного періоду не перевищує 50 ПМ (2023 рік – 134200 грн);
  • декретні (допомога по вагітності і пологам) – показуємо не як зарплату, а як соціальні виплати у розділі 11, поле «Вид доходу» – «Інше» – вказуємо «Соціальні виплати»;
  • продаж акцій – показуємо дохід від відчуження, а не інвестиційний прибуток (різниця між доходом від продажу і витратами на придбання);
  • надходження грошових переказів на картку Приватбанк – показуємо, якщо сума перевищує понад 13420 грн (5 ПМ для 2023 року), то показати слід у розділі 11 «Доходи, у тому числі подарунки».

Ці та інші загальні правила електронного декларування можна знайти в:

Ще деякі важливі цифри при заповненні е-декларації

Наводимо ще одну цифру, на яку слід особливо звернути увагу – 50 ПМ (для 2023 року – 134200 грн). Це вартісна межа, при перевищенні якої настає:

  • негайна подача е-декларації про зміни у майновому стані впродовж 10-денного терміну, зокрема при отриманні разового доходу, придбанні майна на суму, що перевищує згаданий поріг;
  • відображення видатків і правочинів декларанта;
  • обов’язкове декларування готівкових коштів, а також коштів на банківських рахунках і внесків до кредитних спілок;
  • відображення фінансових зобов’язань, наприклад банківських кредитів, боргів за фінансовим лізингом тощо.

Електронна декларація відповідальність

Якщо в декларації були зазначені недостовірні відомості, це може тягнути за собою відповідальність різного виду:

  • дисциплінарну – відповідальність може настати, якщо подані відомості відрізняються від достовірних на суму до 100 ПМ (для 2023 року, року декларування – це 268400 грн). Наприклад, може бути оголошена догана чи навіть особу можна звільнити;
  • адміністративну – відповідальність настає, якщо подані відомості відрізняються від достовірних на суму від 100 до 500 ПМ (для 2023 року, року декларування, це 268400- 1342000 грн). Штраф від 17000 до 42500 грн. Також несвоєчасне подання декларації без поважної причини – від 850 до 1700 грн. Штрафи визначені ст. 1726 КУпАП;
  • кримінальну – відповідальність настає, якщо відомості відрізняються від достовірних на суму від 500 до 2000 ПМ (1342000 – 5368000 грн – для 2023 року). Караються штрафом від 51000 грн до 68000 грн, громадськими роботами, або позбавленням волі на строк до 2-х років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3-х років. Якщо відомості відрізняються на суму понад 2000 ПМ – санкції ще більші (див. ст. 3662 Кримінального кодексу України).

Увага: для того, щоб настала відповідальність відомості мають бути завідомо недостовірні і такі дію вчинені з прямим умислом, який слід довести.



зміст

Запрошуємо 13 грудня на безплатний вебінар! З'ясуємо, для кого мораторій на податкові перевірки скасували, а для кого - ні. Підкажемо, як уникнути фінансових ризиків
Центральна частина статичний блок 2