⚡️ ЯК КНП СКЛАСТИ РОБОЧИЙ ПЛАН РАХУНКІВ: АЛГОРИТМ + ЗРАЗОК ⚡️
Причиною списання основних засобів (ОЗ) можуть бути:
- самостійне рішення суб’єкта господарювання;
- знищення або руйнування основних засобів внаслідок обставин непереборної дії.
Ми маємо справу з першим варіантом. Розглянемо його докладніше.
Чи нараховувати ПДВ
Якщо ліквідуєте ОЗ за самостійним рішенням, таку ліквідацію розглядають як постачання (п. 189.9 Податкового кодексу України; ПК). База нарахування ПДВ — звичайна ціна основного засобу, але не нижче його балансової вартості. Тому нарахуйте та сплатіть ПДВ. Застосуйте ставку податку, за якою придбали ОЗ.
Коли ж ОЗ ліквідують у зв’язку зі знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, ПДВ не буде. Така операція — не постачання, тож податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуйте. Однак у вас мають бути документи, що підтверджують форс-мажор чи крадіжку:
- сертифікат від Торгово-промислової палати про факт обставин непереборної сили;
- витяг з реєстру про припинення права власності на основині засоби через їх повне знищення;
- акт про факт пожежі від ДСНС;
- витяг є Єдиного реєстру досудових розслідувань про викрадення основних засобів тощо.
Як документувати
У разі добровільної ліквідації ОЗ:
- залучіть постійно діючу комісію за наказом керівника — ту саму, що приймає ОЗ в експлуатацію;
- встановіть причини невідповідності ОЗ поняттю активу;
- обґрунтуйте неефективність ремонту або модернізації;
- зафіксуйте рішення комісії в Акті списання основних засобів;
- додайте до акта ліквідації інвентарну картку основного засобу.
Акт списання основних засобів оформте у двох примірниках за типовою формою ОЗ-3 або ОЗ-4 чи власною. Індивідуальна форма має містити всі обов’язкові реквізити. Один примірник залиште в бухгалтерії, інший передайте матеріально відповідальній особі.
Видавати наказ про списання основних засобів не потрібно. Про списання викрадених активів ⇒
Як визначити звичайну ціну
Залучіть оцінювача або самостійно зберіть інформацію про продаж аналогічних об’єктів. Підійдуть вирізки з газет, роздруківки веб-сторінок. Відтак порівняйте звичайну ціну та залишкову вартість ОЗ:
Звичайна ціна Звичайна ціна > Залишкова вартість ОЗ Базою нарахування ПДВ є звичайна ціна |
Як заповнити податкову накладну
Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 № 1307, виділяє операції, за якими платники ПДВ складають податкові накладні, але покупцям їх не видають. Ліквідація ОЗ за самостійним рішенням — у їхній когорті.
Коли нарахували податкові зобов’язання в разі самостійної ліквідації ОЗ, складіть податкову накладну. У графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» вгорі ліворуч зробіть помітку «X» та зазначте тип причини «05».
У заголовній частині в полях для найменування продавця і покупця вкажіть свої дані — власне найменування платника ПДВ. Податковий номер у частині продавця зазначте свій, а в частині покупця — умовний ІПН «400000000000». Табличну частину заповніть у загальному порядку.
ПДВ нарахуйте проведенням: Д-т 976 «Списання необоротних активів» — К‑т 641«Рахунки за податками». У декларації з ПДВ нараховані податкові зобов’язання відобразіть у рядку 1. Обов’язково зареєструйте податкову накладну у ЄРПН.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"