КНП ліквідує основний засіб: що з ПДВ

UA RU
КНП вирішило ліквідувати непридатний до використання основний засіб. Знос нарахували не повністю. Чи нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ? Якщо так, як оформити податкову накладну?

⚡️ ЯК КНП СКЛАСТИ РОБОЧИЙ ПЛАН РАХУНКІВ: АЛГОРИТМ + ЗРАЗОК ⚡️

Причиною списання основних засобів (ОЗ) можуть бути:

  • самостійне рішення суб’єкта господарювання;
  • знищення або руйнування основних засобів внаслідок обставин непереборної дії.

Ми маємо справу з першим варіантом. Розглянемо його докладніше.

Чи нараховувати ПДВ

Якщо ліквідуєте ОЗ за самостійним рішенням, таку ліквідацію розглядають як постачання (п. 189.9 Податкового кодексу України; ПК). База нарахування ПДВ — звичайна ціна основного засобу, але не нижче його балансової вартості. Тому нарахуйте та сплатіть ПДВ. Застосуйте ставку податку, за якою придбали ОЗ.

Коли ж ОЗ ліквідують у зв’язку зі знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, ПДВ не буде. Така операція — не постачання, тож податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуйте. Однак у вас мають бути документи, що підтверджують форс-мажор чи крадіжку:

  • сертифікат від Торгово-промислової палати про факт обставин непереборної сили;
  • витяг з реєстру про припинення права власності на основині засоби через їх повне знищення;
  • акт про факт пожежі від ДСНС;
  • витяг є Єдиного реєстру досудових розслідувань про викрадення основних засобів тощо.

Як документувати

У разі добровільної ліквідації ОЗ:

  • залучіть постійно діючу комісію за наказом керівника — ту саму, що приймає ОЗ в експлуатацію;
  • встановіть причини невідповідності ОЗ поняттю активу;
  • обґрунтуйте неефективність ремонту або модернізації;
  • зафіксуйте рішення комісії в Акті списання основних засобів;
  • додайте до акта ліквідації інвентарну картку основного засобу.

Акт списання основних засобів оформте у двох примірниках за типовою формою ОЗ-3 або ОЗ-4 чи власною. Індивідуальна форма має містити всі обов’язкові реквізити. Один примірник залиште в бухгалтерії, інший передайте матеріально відповідальній особі.

Видавати наказ про списання основних засобів не потрібно. Про списання викрадених активів ⇒

Як визначити звичайну ціну

Залучіть оцінювача або самостійно зберіть інформацію про продаж аналогічних об’єктів. Підійдуть вирізки з газет, роздруківки веб-сторінок. Відтак порівняйте звичайну ціну та залишкову вартість ОЗ:

Звичайна ціна Звичайна ціна > Залишкова вартість ОЗ  Базою нарахування ПДВ є звичайна ціна

Як заповнити податкову накладну

Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 № 1307, виділяє операції, за якими платники ПДВ складають податкові накладні, але покупцям їх не видають. Ліквідація ОЗ за самостійним рішенням — у їхній когорті.

Коли нарахували податкові зобов’язання в разі самостійної ліквідації ОЗ, складіть податкову накладну. У графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» вгорі ліворуч зробіть помітку «X» та зазначте тип причини «05».

У заголовній частині в полях для найменування продавця і покупця вкажіть свої дані — власне найменування платника ПДВ. Податковий номер у частині продавця зазначте свій, а в частині покупця — умовний ІПН «400000000000». Табличну частину заповніть у загальному порядку.

ПДВ нарахуйте проведенням: Д-т 976 «Списання необоротних активів» — К‑т 641«Рахунки за податками». У декларації з ПДВ нараховані податкові зобов’язання відобразіть у рядку 1. Обов’язково зареєструйте податкову накладну у ЄРПН.

КНП ліквідує основний засіб: що з ПДВ
СІЧ Олегшеф-редактор Експертус Головбух, сертифікований фахівець з міжнародних стандартів фінансової звітності (ACCA DipIFR(rus))
За перетворення в КНП залишкову вартість необоротних активів, а бувало — й інших активів, відносили до статутного або додаткового капіталу. НСЗУ наполегливо «рекомендує» КНП звертатися з листом до ОМС, щоб обнулити статутний капітал. Для чого НСЗУ це затіяла?


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Вебінар для бухгалтера

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді