Азартні ігри повертаються – які ставки?

UA RU
Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Парламентарі ухвалили закон про регулювання азартних ігор, що означає її легалізацію. Розглянемо, хто, де й коли може грати, яка вартість ліцензій, а також інші правила, які встановлює закон про азартні ігри 2020. Крім того, про актуальну ситуацію з їх оподаткуванням.

Азартний бізнес тепер легалізований

14 липня 2020 р. ВР прийняла законопроект № 2285-д, який став Законом “Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор” (далі – Закон про азартні ігри). Набуває чинності даний закон поетапно:

  • більша частина прийнятого закону – з наступного дня, коли він буде опублікований. Поки що навіть не направлений на підпис Президента;
  • щодо кримінальної відповідальності за незаконну діяльність з організації та проведення азартних ігор і лотерей (штраф 170-680 тис. грн, оновлена ст. 203-2 ККУ) – через один місяць з дня опублікування;
  • поставки грального обладнання і програмного забезпечення до нього, розробка онлайн-систем тощо – не пізніше 1 січня 2021 року або раніше, якщо буде встановлений відповідний перелік компаній, які проводять сертифікацію грального обладнання (детальніше – у п. 1 Прикінцевих та перехідних положень прийнятого законопроекту № 2285-д).

Далі в огляді будемо керуватися текстом закону до другого читання 10.06.2020, так як прийнята версія закону ще не оприлюднена.

Увага: Закон прийнятий, але є ймовірність його ветування і доопрацювання

ФІНМОНІТОРИНГ: ЯК УБЕРЕГТИСЯ ⏩

Навіщо азарт державі: плюси й мінуси

Спершу про плюси й мінуси самої легалізації грального бізнесу, адже тоді стають зрозумілими й деякі деталі Закону про азартні ігри, які саме гострі кутки намагалися згладити у цьому документі. Мова саме про факт прийняття цього закону, а не його наповнення – про його недоліки буде пізніше.

НАСЛІДКИ ЛЕГАЛІЗАЦІЇ ГРАЛЬНОГО БІЗНЕСУ

ПОЗИТИВ

МОЖЛИВІ РИЗИКИ

  • легалізація сфери, яка й так підпільно працювала під “наглядом поліції” – ми це всі бачили;
  • доходи до Державного бюджету. В першу чергу через досить дорогі ліцензії азартні ігри будуть приносити державі надходження. Крім того, ще й податки з самого азартного бізнесу та непрямий вплив на зростання доходів і загальних податкових надходжень від готелів, де працюватимуть казино;
  • збільшення кількості робочих місць. Круп’є, офіціанти, букмекери, охорона, а також продавці й налагоджувачі грального обладнання, програмісти, консультанти, інші працівники;
  • контроль за діяльністю даного бізнесу та захист гравців від недобросовісних організаторів.
  • збільшення кількості людей, які страждають на ігроманію (у законі вона називається лудоманія);
  • гральний бізнес може стати способом легалізації незаконних доходів (від тіньового бізнесу, продажу зброї, наркотиків тощо);
  • поруч з казино можуть з’являтися й супутні явища для грального бізнесу: збільшення продажу алкогольних і тютюнових виробів;
  • є ризики допуску неповнолітніх.

Увага: Ігроманія = лудоманія. За значенням це практично одне й те саме, але грецькою мовою

Який саме гральний бізнес дозволяють

За умови наявності ліцензії та сертифікованого обладнання дозволяють наступне (ч. 1 ст. 2 Закону про азартні ігри):

  • гральні заклади – казино;
  • Інтернет-казино;
  • букмекерська діяльність (як у букмекерських пунктах, так і в Інтернет);
  • зали гральних автоматів;
  • покер в Інтернет.

Увага: Казино – це рулетка, ігри в карти (у т.ч. покер), ігри в кості, ігри на гральних автоматах (ст. 1 Закону про азартні ігри)

Азартні ігри повертаються – які ставки?

Що не вважається азартними іграми

Також є види діяльності, які не відносяться до азартних ігор і на них вимог щодо ліцензування та сертифікації немає (ч. 5 ст. 2 Закону про азартні ігри):

  • більярд та боулінг (кеглі), а також інші ігри, в яких не передбачено отримання виграшу гравцем;
  • гра “кран-машина” – там де спеціальний кран збирає іграшки, солодощі тощо;
  • випуск та проведення лотерей;
  • творчі конкурси та спортивні змагання;
  • спортивний покер (див. також про визнання спортивного покеру з 2018 року як офіційного виду спорту і внесення його в Реєстр визнаних видів спортунаказ Мінмолоді та спорту від 16.08.2018 р. № 3780).

Виходить, що чемпіонат зі спортивного покеру може проводитися й поза готелем чи інших відведених місць для азартних ігор (див. нижче).

Азартні ігри повертаються – які ставки?

Увага: Спортивний покер – проводиться у формі турніру, де гравці вносять стартові внески, які формують призовий фонд, з якого виплачуються виграші. Виняток – турніри з онлайн-покеру

Де будуть казино та інші заклади

Казино будуть лише у спеціальних гральних зонах (ст. 26, 28 Закону про азартні ігри):

  • готелі 5* з кількістю номерів не менше 150 (Київ), не менше 100 (інші населені пункти);
  • заміські комплекси відпочинку. Площа не менше 10 тис. кв. метрів та готелем 5*;
  • у третьому читанні додали обмеження – розташування 500 метрів від шкіл. Автоматично не можуть мати казино готелі, які в радіусі 500 метрів мають школи.

До букмекерських пунктів вимоги слабші: готелі 3*, 4*, 5*, територія іподромів. Приміщення букмекерського пункту – не менше 50 квадратних метрів. Детальніше – ст. 36 Закону про азартні ігри.

Увага: Букмекерська діяльність – це діяльність з організації та проведення парі щодо певного наперед невідомого результату події (ст. 1 Закону про азартні ігри)

Хто може бути організатором азартних ігор

Вимоги до організатора наступні:

  • це юрособа;
  • азартні ігри – це основна діяльність;
  • статутний капітал сформований грошима на суму не менше 30 млн грн. Якщо він більший, то може формуватися й іншим майном, окрім грошей;
  • нема у складні учасників органів місцевого самоврядування або неприбуткових організацій (виняток – іподром та організація парі тоталізатора на ньому);
  • організатор не контролюється з держави-агресора;
  • має цільовий банківський депозит для виплати виграшей або гарантію банку у сумі 7200 мінімальних зарплат на 1 січня (у 2020 році – це 34.005.600 грн);
  • дотримання інших вимог з ч. 1 ст. 14 Закону про азартні ігри.

Не можуть бути організаторами азартних ігор: банки, інші фінансові установи, неприбутківці, юрособи, яким суд заборонив таку діяльність.

Увага: Іподром – це споруда для проведення змагань на конях

Кого будуть пускати до азарту

Вимоги до гравця наступні:

  • 21 рік – тільки з цього віку можна грати в азартні ігри, працювати у організатора азартних ігор або бути відвідувачем такого закладу;
  • відсутній у списку небажаних осіб грального закладу або у Реєстрі недопущених – про нього нижче (Як будуть боротися з ігроманами);
  • повністю дієздатний;
  • не перебуває у стані алкогольного або наркотичного сп’яніння (цікаво, як за цим будуть стежити, якщо гравці будуть вживати алкогольні напої безпосередньо у казино?);
  • не є засновником, керівником організатора азартних ігор;
  • деяких інших випадках, визначених ст. 18 Закону про азартні ігри.

Аналогічно не пускають і відвідувачів, яким немає 21, внесені до списку небажаних або до Реєстру недопущених.

Увага: Відвідувач – це не гравець і не працівник, він лише перебуває у гральному закладі та спостерігає за грою інших. Однак, теж за віком не менше 21 та відсутній у Реєстрі недопущених.

Як будуть боротися з ігроманами

Організатори для боротьби з лудоманією мають:

  • дотримуватися принципу відповідальної гри – це інформування гравців про потенційні ризики ігроманії шляхом розміщення у доступному місці відповідних інформаційних матеріалів; сприяння надання допомоги тим, хто страждає на ігроманію шляхом розміщення інформації про місця отримання такої допомоги (телефонів, служб).
  • не пускати неповнолітніх та взагалі осіб віком до 21 років. Також даний вік гральний заклад може збільшити;
  • не пропонувати гравцям безкоштовно або як винагороду в азартній грі алкоголь, пиво, слабоалкогольні або тютюнові вироби (ч. 3 ст. 15 Закону про азартні ігри);
  • обмеження реклами по ТВ – реклама азартних ігор можлива з попередженням про ризик ігроманії з 6 до 23 години;
  • здійснювати ідентифікацію гравця та відвідувача на вході, для чого перевірити документ, який посвідчує особу та звірити його з реєстром осіб, яким обмежено участь в азартних іграх (ч. 2 ст. 17 Закону про азартні ігри).

Увага: 500 метрів – мінімальна відстань до школи від готелю 5*, де є казино

Крім того, на державному рівні створюється єдиний реєстр осіб, яким обмежено доступ до гральних закладів та/або участь в азартних іграх (у консультації – Реєстр недопущених). До нього можна потрапити:

  • на основі власної заяви (самообмеження). Гравець або відвідувач обмежується у допуску до азартних ігор шляхом внесення себе у Реєстр недопущених на основі заяви. Обмеження діє від 6 місяців до 3х років без можливості відкликати заяву (ч. 6 ст. 16 Закону про азартні ігри);
  • на основі вмотивованої заяви члена родини першого ступеня споріднення – до 6 місяців;
  • на основі рішення суду, якщо відбулося перевищення витрат на гру над особистими доходами, що ставить у скрутне становище сім’ю, є борги на суму понад 1700 грн або ухилення від сплати аліментів понад 3 місяці, а також якщо є отримання житлової субсидії чи пільг на сплату послуг ЖКГ.

Крім цього гральний заклад може не пускати небажаних гравців і відвідувачів.

Увага: За наявності боргів, ухилення від сплати аліментів, значних програшів, отриманні житлових субсидій гравець вноситься до Реєстру недопущених

Як буде контролюватися гральний бізнес

Контроль буде здійснюватися через наступні елементи, які мають унеможливити зовнішній вплив на результати азартної гри:

  • створюється Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей – як центральний орган державної влади зі спецстатусом. Створюється Кабміном;
  • створюється Державна система онлайн-моніторингу грального обладнання та онлайн-систем організаторів азартних ігор – до неї має бути підключене все сертифіковане обладнання, яке використовуватимуть організатори азартних ігор;
  • використання тільки сертифікованого грального;
  • ведення реєстраторів організаторів азартних ігор (окремо для казино, букмекерів і т.д.);
  • ліцензування азартного бізнесу, контроль за наявністю ліцензій та дотриманням ліцензійних умов;
  • проведення планових і позапланових перевірок організаторів азартних ігор, зокрема й методом контрольних закупок. Перевірка може відбутися на основі звернення гравця (ст. 10 Закону про азартні ігри).

Увага: Держсистема онлайн-моніторингу – забезпечує отримання та передачі інформації в режимі реального часу від грального обладнання, ставки, виграші з метою недопущення спотворення та підробок

Вартість ліцензій на організацію азартних ігор

Плата залежить від розміру мінімальної зарплати на 1 січня. Так, вартість ліцензій для 2020 року наступна:

  • казино – разова плата 283.380.000 грн (для Києва), 141.690.000 грн (для інших населених пунктів). Щорічна плата за гральний стіл: 826.525 грн – за рулетку, 425.070 грн – за інші столи;
  • Інтернет-казино – 30.699.500 грн за ліцензію на 5 років;
  • букмекерська діяльність – 141.690.000 грн разова плата, а також 141.690 грн щороку;
  • гральні автомати – 35.422.500 грн разова плата, а також 28.338 грн за кожний гральний автомат щороку;
  • покер в Інтернет – 1.416.900 грн за ліцензію на 5 років.

Існуюче оподаткування азартних ігор

Закон про азартні ігри не розглядає питань їх оподаткування. За діючим ПКУ оподаткування азартних ігор наступне:

  • виграш обкладається ПДФО 18% та військовим збором 1,5%. Це досить суттєвий мінус: якщо гравець поставив 1000 грн і виграв на події 1100 грн, то при оподаткуванні суми виграшу 1100 грн виходить 885,50 грн “на руки”. Виходить, що гравець через податки втратив, а не виграв. Законодавство потребує змін: або скасування оподаткування виграшів або оподаткування різниці між виграшом і ставкою, тобто 100 грн у нашому прикладі (=1100 – 1000);
  • дохід організаторів азартних ігор оподатковується за ставкою 10% від гральних автоматів та 18% від доходу від букмекерської діяльності та казино, зменшеного на суму виплат гравцю. Такий податок відображаються у Декларацію з податку на прибуток;
  • окрім податку з доходу організатори сплачують податок на прибуток за ставкою 18%. Вони не можуть бути на спрощеній системі оподаткування.

Попри заборону, що існувала у ПКУ, як бачимо, існують положення щодо оподаткування азартних ігор.

Увага: Оподаткування азартних ігор насьогодні недосконале

Недоліки Закону про азартні ігри

Серед недоліків, які підвищують ризики азартних ігор для суспільства:

  • методи ідентифікації гравця не є вичерпними (ч. 2 ст. 17 Закону про азартні ігри). Це значить, що окрім документа, який посвідчує особу, можливі й інші – наприклад, певне посвідчення. Але ж воно може бути виписане на інше ім’я;
  • нема обмежень щодо комп’ютерних ігор, які теж можна вести “на гроші”;
  • реклама має досить мало обмежень і до неї можуть мати доступ неповнолітні;
  • гральні автомати можуть бути поза межами казино;
  • не вирішено питання маскування онлайн-казино під лотерею, квитки до якої продає певний автомат (те, що існувало рані);
  • не вирішено питання оподаткування азартних ігор.

Вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді