Робоча ситуація дня

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Як оподатковувати ПДФО та ЄСВ нараховані та виплачені відпускні?

Оподаткування ПДФО та ЄСВ нарахованих відпускних працівнику

Як оподатковувати ПДФО та ЄСВ нараховані та виплачені відпускні?

Відповідно до підпункту 1.6.1 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату від 13.01.2004 №5, суми нарахувань за весь календарний місяць відображаються в обліку у цьому ж місяці.

Витрати за звітний період повинні відображатися в обліку у момент їх виникнення незалежно від дати виплати коштів (ст. 4 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-XIV). Тому відпустки необхідно обліковувати у місяці їх нарахування, незважаючи на термін виплати.

Згідно з абзацом 3 підпункту 169.4.1 Податкового кодексу України (ПК) для утримання податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) сума нарахованих відпускних включатиметься до доходу звітного місяця, у якому було нараховано відпускні. Якщо у звітному місяці працівникові було нараховано ще будь-які доходи, крім відпускних, то вони також включаються до бази оподаткування ПДФО і ЄСВ відповідного місяця.

Також відповідно до абзацу 3 підпункту 169.4.1 ПК сума виплачених відпускних  працівнику з метою визначення граничної суми доходу, що дає право на отримання податкової соціальної пільги, відноситься до відповідного податкового періоду нарахування відпускних.

Треба пам’ятати, що максимальна величина для нарахування та утримання ЄСВ дорівнює сімнадцяти розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Ця величина затверджена пунктом 4 частини першої статті 1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 №2464-VI.

Зверніть увагу! У день виплати відпускних, як і під час виплати заробітної плати, необхідно подати до банку платіжні доручення на сплату ПДФО та ЄСВ (нарахування і утримання). Сплата ПДФО і ЄСВ розраховуватиметься з фактично нарахованої суми відпускних за звітний період.

Надалі при нарахуванні заробітної плати за звітний місяць необхідно визначити загальний місячний дохід (оплата праці за відпрацьований час) і утримати ПДФО з урахуванням вже сплачених сум податків (зборів) із суми відпускних. Також слід пам’ятати про прогресивну ставку ПДФО і граничну суму місячного доходу для ЄСВ.

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Де знайти журнал «Головбух» і як читати його в системі

Журнал «Головбух» у 2025 році інтегрувався в систему «Експертус Головбух». Звичні матеріали та архівні номери тепер доступні на одній платформі із сервісами й калькуляторами. Покажемо, де знайти журнал і що ще допоможе бухгалтеру в щоденній роботі
40

ФОП на загальній системі 2026: умови перебування та податки

Розповімо про особливості перебування ФОП на загальній системі оподаткування у 2026 році: облік доходів і витрат, про книгу обліку, перехідні витрати між минулорічним кварталом IV та цьогорічним кварталом І, графік обов’язкових платежів (ЄСВ, ПДФО, військовий збір). Чи варто переходити на загальну систему у 2026 році? Відповіді — в огляді
791376

Самозайняті особи: облік та оподаткування

Хто може бути самозайнятою особою, які податки сплачує самозайнята особа, можливості здійснення трудової діяльності, про умови оподаткування доходів та витрат самозайнятих осіб, до яких належить фізичні особи-підприємці та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Ці та інші питання — в цьому огляді
25450

Перевищення ліміту доходу ФОП у 2026-2027 роках

Платникам єдиного податку треба контролювати, аби їхній річний дохід не перевищив дозволений ліміт. Пояснимо, які наслідки чекають ФОП у 2026 році, як оподаткувати суму перевищення та коли перейти до іншої групи або на загальну систему — у консультації
6152

Контрольовані операції: критерії визнання

Контрольовані операції — сфера підвищеного контролю ДПС, де найменша помилка може призвести до мільйонних штрафів і донарахувань. Які критерії визнання операцій контрольованими діють у 2026 році, як функціонує багаторівнева звітність, як подавати Повідомлення про участь у МГК та яких штрафів очікувати — розглянемо в огляді
50547

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді