Товар придбали і поставили сільгоспвиробникові за агророзпискою: як обліковувати ПДВ

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Підприємство придбаває у постачальника товар з умовою розрахуватися за нього в майбутньому. Придбаний товар підприємство постачає сільгоспвиробникові за договором купівлі-продажу і як забезпечення розрахунку отримує від нього товарну аграрну розписку. Вона містить безумовне зобов’язання такого сільгоспвиробника поставити у майбутньому сільгосппродукцію.

Отриману товарну аграрну розписку підприємство передає постачальникові за договором купівлі-продажу як розрахунок за товар, що раніше придбав у постачальника.

Земельна реформа 2019

Умови договору передбачають, що сільгосппродукцію сільгоспвиробник постачатиме не підприємству, а третій особі, яка набула право за товарною аграрною розпискою (тобто постачальникові товару).

Податківці пояснили: виписування товарної аграрної розписки та її видача як боргового інструменту з метою забезпечення боргових зобов’язань не спричинює окремих податкових наслідків з ПДВ у сільгоспвиробника.

Тобто, під час передачі (в т. ч. продажу) аграрної розписки як забезпечення розрахунку за раніше придбаний у постачальника товар підприємство не визначає податкових зобов’язань з ПДВ. На дату отримання аграрної розписки немає підстав формувати податковий кредит. Підприємство не має підстав визнавати податкові зобов’язання з ПДВ за правилами, встановленими пунктом 198.5 Податкового кодексу України (ПК).

За операцією з постачання товарів за договорами, за якими сільгоспвиробник видав товарну аграрну розписку, у підприємства на дату відвантаження підприємством товарів ( «перша подія» незалежно від дати видачі товарної аграрної розписки) виникає податкове зобов’язання з ПДВ (пп. «б» п. 187.1 ПК).

Під час придбання у постачальника товару підприємство формує податковий кредит у загальному порядку.

Якщо придбані у постачальника товари підприємство використовує в оподатковуваних ПДВ операціях (постачання сільгоспвиробникові), у нього під час постачання таких товарів та отримання від сільгоспвиробника аграрної розписки не виникає підстав нараховувати податкові зобов’язання за правилами, визначеними пунктом 198.5 ПК.

Коли сільгосптоваровиробник постачає сільгосппродукцію на виконання товарної аграрної розписки, у нього виникає податкове зобов’язання з ПДВ за правилами, визначеними пунктом 187.1 ПК, на дату відвантаження такої продукції особі, яка набула права за товарною аграрною розпискою.

Лист ДФС від 10.06.2019 № 2627/6/99-99-15-03-02-15/ІПК

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Яка відповідальність за нерозблокування податкової накладної

Коментар експерта допоможе з’ясувати і попередити можливі ризики через те, що платник ПДВ не розблокує податкову накладну. Адже він зобов’язаний не лише сплачувати ПДВ і звітувати про нього, а й складати податкові накладні та реєструвати їх у ЄРПН. За порушення цього обов’язку є відповідальність
13279

Оновлені довідники податкових пільг — актуальні дані 2026

Податкова оприлюднила оновлений довідник податкових пільг станом на 30.09.2026. Там знайдете перелік пільг із податку на прибуток, оподаткування неприбуткових установ й організацій, плати за землю, ПДВ, державного мита тощо
24667

Розрахунок коригування до податкової накладної: як скласти

У консультації про розрахунок коригування до податкової накладної та причини коригувань, які податкова визначила для його складання. Наведемо умовні коди в розрахунку коригування, їхнє призначення та приклади складання розрахунків коригування з різними кодами («101», «102», «103», «104» і «301»)
952231

Єдиний реєстр податкових накладних

Скласти та зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування – відповідальна ділянка сучасної бухгалтерії. У цьому огляді – про особливості функціонування ЄРПН та СЕА
35087

Показники D та P: як використовувати, щоб уникнути блокування ПН / РК

Підкажемо, що означають показники D і P, на що вони впливають та які їх значення допоможуть платнику ПДВ уникнути блокування податкових накладних / розрахунків коригування. Пояснимо також, як обчислюють ці показники і де їх перевірити
529

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді