Фонд соцстраху оприлюднив проект Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання.
Згідно з Порядком посадові особи Фонду мають право проводити камеральні та документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) перевірки.
Камеральну перевірку проводять на підставі:
- даних з інформаційно-аналітичних систем Фонду;
- заяви-розрахунку та повідомлення про виплату коштів застрахованим особам, поданих страхувальником в паперовому або в електронному вигляді;
- даних з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Підставами для документальних планових перевірок страхувальників є:
- зростання кількості сплачених листків непрацездатності та/або днів тимчасової непрацездатності (вагітності та пологів), та/або сум матеріального забезпечення на зазначені цілі у звітному періоді в порівнянні з аналогічним періодом минулого року;
- здійснення виплат матеріального забезпечення застрахованій особі в межах, наближених до максимальних розмірів у розрахунку на один день;
- наявність витрат страхових коштів Фонду за відсутності сплати страхувальником ЄСВ.
Підставою для документальних позапланових перевірок слугуватиме:
- подання протягом місяця страхувальником до оплати за рахунок коштів Фонду листків непрацездатності за страховими випадками, які настали в цьому місяці та які видані 10% і більше застрахованих осіб, а для мікропідприємств (не більше 10 осіб) та малих підприємств (не більше 50 осіб) 50 і більше відсотків від загальної кількості застрахованих осіб страхувальника в цьому періоді за умови відсутності зростання рівня захворюваності;
- видання одним закладом охорони здоров’я або лікарем, що проводить госпдіяльність з медпрактики як ФОП, 30% і більше листків непрацездатності у страхувальника;
- збільшення в 1,1 і більше разів видатків Фонду на матеріальне забезпечення у порівнянні з попереднім місяцем за умови відсутності у страхувальника аналогічного зростання фонду оплати праці;
- виявлення робочим органом Фонду за результатами камеральної перевірки даних про неправомірне використання коштів Фонду;
- системні порушення щодо використання страхових коштів Фонду, зокрема, за результатами двох попередніх документальних перевірок;
- неподання страхувальником повідомлення про виплату коштів застрахованим особам протягом трьох місяців з дня фінансування Фондом сум, зазначених у заяві-розрахунку;
- подання страхувальником письмової заяви про здійснення перевірки за його бажанням;
- початок процедури припинення юрособи в результаті її реорганізації або ліквідації, а також у разі припинення підприємницької діяльності ФОП або відокремленого підрозділу юрособи, відкриття провадження у справі про банкрутство страхувальника, отримання від ДФС повідомлення про прийняття страхувальниками рішення про зняття з обліку платника ЄСВ;
- звернення застрахованої особи про порушення страхувальником законодавства у сфері загальнообов’язкового державного соцстрахування;
- надання заперечень до акта проведеної перевірки. Йдеться про випадки, коли страхувальник у своїх запереченнях посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та об’єктивний їх розгляд неможливий без проведення позапланової перевірки. Таку перевірку проводять лише з питань, що стали предметом оскарження;
- на вимогу правоохоронних органів або за рішенням суду.
При цьому строк проведення:
- документальної планової перевірки страхувальників не може перевищувати 10 р. дн., а суб’єктів мікро-, малого підприємництва — 5 р. дн.;
- документальної позапланової перевірки страхувальників не може перевищувати 10 р. дн., а суб’єктів малого підприємництва — 2 р. дн.
За матеріалами офіційного веб-сайту ФСС
Перевірки ФСС
Тарас ШарийКерівник експертної групи Експертус Головбух, сертифікований фахівець з міжнародних стандартів фінансової звітності (ACCA DipIFR(rus))
На що звертають увагу ревізори під час перевірки. Показові судові спори з Фондом соцстраху: хто перемагає