Відсутність ТТН не є самостійним доказом нереальності госпоперації: позиція ВСУ

Підприємство звернулось до суду з позовом до ДФС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення – рішення.

Підприємство вважає, що рішення податківців є безпідставні, необґрунтовані та базуються виключно на припущеннях. Натомість у підприємства є всі первинні документи, які підтверджують здійснення господарських операцій з контрагентом та свідчать про відсутність порушень податкового законодавства.

Суди перших двох інстанцій підтвердили: підприємство мало право на податковий кредит з огляду на реальність господарських операцій (від контрагента отримано товар).

Верховний Суд (далі – ВС) зазначив: наявність або відсутність окремих документів, як і деякі помилки чи неточності у їх оформленні, не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних випливає, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов ’язаннях платника податків у зв ’язку з його господарською діяльністю мали місце (відбулися). Певні недоліки в заповненні первинних документів носять оціночний характер.

Для підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, враховують специфіку таких операцій та договорів, що їх регламентують, підприємство повинно мати відповідні належно оформлені первинні документи. В сукупності вони мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що є підставою для формування платником податкового обліку.

ВС вважає, що попередні суди обґрунтовано не взяли до уваги посилання ДФС на відсутність у позивача ТТН на отриманий від контрагентів товар. Оскільки відсутність транспортних документів на перевезення ТМЦ з наслідками формування бази оподаткування податком на прибуток та ПДВ не є обов`язковими при оподаткуванні операцій за договорами купівлі – продажу чи поставки. Вони є обов’язковими при оподаткуванні операцій за договорами саме перевезення.

Отже відсутність ТТН не може бути самостійним доказом безтоварності господарських операцій проведених з контрагентами. Натомість факт передання товару та набуття права власності на нього, підтверджують видатковими накладними, які наявні в матеріалах справи. Крім того як вбачається з договору постачання, укладеного між підприємство і постачальником, останній здійснює передачу товару на склад покупця. А отже обов ’язок щодо транспортування придбаних ТМЦ було покладено саме на постачальника (контрагента).

Постанова ВСУ від 24.05.2019 у справі № 826/7423/16

Колеги! Запрошуємо взяти участь у безплатному вебінарі для бухгалтерів. Не пропустіть!
Центральна частина статичний блок 1

Статті за темою

Усі статті за темою

Додаткова угода про розірвання договору: зразок

Угода про розірвання договору знадобиться вам, щоб розірвати договір. Ми підготували для вас зразок додаткової угоди про розірвання договору за згодою сторін, залишилось лише його скачати та внести свої дані
82165

Списання алкоголю: акциз, ПДВ, алгоритм дій

Списання товарів — для підприємства не рідкість. Проте коли списуєте алкогольні напої, маєте врахувати деякі нюанси. Адже від причини списання залежать облік та податкові наслідки. У яких випадках потрібно нараховувати акциз — далі
3714

Електронні гроші в Україні

Що таке електронні гроші, який їхній вплив на оподаткування, бухгалтерський облік операцій з електронними грошима, чим вони відрізняються від цифрових грошей і криптовалют – ці та інші пов’язані питання у цьому огляді
127

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді