ФІНМОНІТОРИНГ: ЯК УБЕРЕГТИСЯ ⏩
Держфінмоніторинг надала рекомендації щодо подачі з 28.04.2020 суб'єктами первинного фінансового моніторингу (далі — СПФМ) — небанківськими установами до Держфінмоніторингу інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, іншої інформації, що може бути пов'язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення».
Мова йде про:
- фінансові операції, пов'язані з відстеженням (моніторингом) на запит Держфінмоніторингу;
- фінансові операції, пов'язані з зупиненням за дорученням Держфінмоніторингу з метою виконання запиту уповноваженого органу іноземної держави;
- прибуткові фінансові операції, пов'язані з рішенням/дорученням Держфінмоніторингу;
- спроби здійснення видаткових фінансових операцій, пов'язаних з рішенням/дорученням Держфінмоніторингу;
- фінансові операції, пов'язані з моніторингом за дорученням Держфінмоніторингу з метою виконання запиту уповноваженого органу іноземної держави.
Крім того, встановлений обов'язок СПФМ звітувати про:
- розбіжності між відомостями про кінцевих бенефіціарних власників (далі — КБВ) клієнта, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, та інформацією про КБВ, яка отримана СПФМ в результаті здійснення належної перевірки клієнта;
- відмову від встановлення (підтримання) ділових відносин/проведення фінансової операції.
До набрання чинності новими підзаконними нормативно-правовими актами, рекомендують подавати інформацію щодо фінансового моніторингу відповідно до вимог:
- Порядку, затвердженого постановою КМУ від 05.08.2015 № 552;
- Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.11.2015 № 1085;
- Інструкції, затвердженої Мінфіну від 29.01.2016 № 24.
Також, СПФМ рекомендовано подавати до Держфінмоніторингу інформацію, що може бути пов'язана з проведенням фінансового моніторингу, із використанням форми № 2-ФМ «Реєстр фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу» та форми № 4-ФМ «Повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу» відповідно до Інструкції № 24.
Але при подачі інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, спеціально визначеними СПФМ (за винятком суб'єктів господарювання, які проводять лотереї та азартні ігри, у тому числі казино, електронне (віртуальне) казино) та СПФМ, які провадять свою діяльність одноособово, без утворення юридичної особи, форму № 4-ФМ не подають.
Інформацію про розбіжності між відомостями про КБВ та інформацію про відмову від встановлення (підтримання) ділових відносин, проведення фінансової операції, рекомендують надавати структуровано у табличному вигляді (згідно з додатком 1 та 2 до цих рекомендацій у форматі xls). Крім того до цієї інформації потрібно надавати разом із супровідним листом, який має містити дату та номер реєстрації, за підписом керівника або відповідального працівника СПФМ.
До листа/повідомлення можуть додаватись додаткові документи або інша наявна інформація. Такі повідомлення рекомендовано подавати до Держфінмоніторингу в паперовому вигляді поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Також в цих рекомендаціях Держфінмоніторинг пояснила, як СПФМ заповнювати форму № 2-ФМ під час подачі інформації про порогові фінансові операції та підозрілі фінансові операції (діяльність).