⚡️ Як скласти Фінзвітність за 2021 рік
Наказ Мінфіну від 10.02.2022 №66
Наведемо основні тези.
1. ФОП на загальній системі оподаткування з 01 січня 2017 року (для вантажних автомобілів - з 23 травня 2020 року) мають право відносити до складу витрат амортизаційні відрахування з об'єктів основних засобів, які підлягають амортизації, за умови наявності документального підтвердження витрат на придбання таких основних засобів та їх використання у господарській діяльності. Це право не залежить від того, чи такі основні засоби придбав підприємець до або після 1 січня 2017 року (щодо вантажних автомобілів - до або після 23 травня 2020 року).
Платник нараховує амортизацію основних засобів виходячи з таких даних:
1) суми витрат на придбання основних засобів або витрат на самостійне виготовлення, реконструкцію, модернізацію та інші види поліпшення основних засобів (крім поточного ремонту);
2) строку корисного використання (експлуатації) відповідного виду об'єкта основних засобів, самостійно установленого ФОП, але не менше мінімально допустимого строку корисного використання.
Суми амортизаційних відрахувань, розраховані за ту частину строку корисного використання (експлуатації) відповідного основного засобу, який минув до 01 січня 2017 року (для вантажних автомобілів - до 23 травня 2020 року), до складу витрат не включаються.
2. Використання основних засобів може бути підтверджено, зокрема, первинними документами, що створюють в процесі діяльності, де використання таких основних засобів є необхідним для провадження господарської діяльності (приміщення - для виробництва товарів чи стаціонарної торгівлі, вантажний автомобіль - для надання послуг з перевезень тощо). Безпосередньо факт того, що фізична особа вирішила застосовувати відповідний основний засіб у господарській діяльності, буде підтверджувати, зокрема, повідомлення контролюючому органу за формою 20-ОПП. Про систематичне використання приміщення для стаціонарної торгівлі можуть свідчити, наприклад, реєстрація за адресою приміщення РРО або одержані від постачальників накладні на доставку товару до такого приміщення.
3. За відсутності спеціальних вимог щодо визначення моменту початку та закінчення розрахунку амортизації, ФОП можуть використовувати підхід, визначений НП(с)БО 7 «Основні засоби», а саме:
1)починати нараховувати амортизацію з місяця, наступного за місяцем, у якому об'єкт основних засобів став придатним для корисного використання;
2) припинити нараховувати амортизацію з місяця, наступного за місяцем вибуття об'єкта основних засобів (внаслідок його продажу, ліквідації тощо), переведення його на реконструкцію, модернізацію, добудову, дообладнання, консервацію.
Витрати на ліквідацію основних засобів (у частині залишкової вартості) не підлягають амортизації та повністю включаються до складу витрат звітного періоду. Тобто, до витрат звітного (податкового) періоду ФОП можуть віднести залишкову вартість основного засобу у сумі, яка перевищує суму коштів (іншої компенсації), одержаних від ліквідації такого об'єкта (наприклад, від його реалізації).
4. ФОП на загальній системі оподаткування мають право відносити до складу витрат суму витрат на обов'язкове страхування (страхових платежів, страхових внесків, страхових премій) за умови, що страхування пов'язане із веденням господарської діяльності (прямо пов'язане з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг).
Страхування є таким, що пов'язане із господарською діяльністю, зокрема, у випадках, якщо:
- таке страхування обов'язкове для ведення певного виду господарської діяльності (наприклад, є умовою отримання ліцензії на здійснення виду діяльності, який підлягає ліцензуванню), і ФОП здійснювала цей вид господарської діяльності й отримувала дохід у відповідному звітному періоді; та/або
- таке страхування обов'язкове для експлуатації основних засобів, які використовуються у господарській діяльності ФОП, окрім основних засобів, які не підлягають амортизації (зокрема, легкових автомобілів).