Амортизація ОЗ та послуги обов’язкового страхування: чи будуть витрати у ФОП-загальносистемника

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Мінфін підготував УПК щодо окремих питань визначення об'єкта оподаткування ПДФО - підприємців, які перебувають на загальній системі оподаткування. У ній він розглянув питання віднесення до витрат амортизаційних відрахувань з основних засобів (у тому числі вантажних транспортних засобів) та вартості придбаних послуг з обов'язкового страхування.

Амортизація ОЗ та послуги обов’язкового страхування: чи будуть витрати у ФОП-загальносистемника

⚡️ Як скласти Фінзвітність за 2021 рік

Наказ Мінфіну від 10.02.2022 №66

Наведемо основні тези.

1. ФОП на загальній системі оподаткування з 01 січня 2017 року (для вантажних автомобілів - з 23 травня 2020 року) мають право відносити до складу витрат амортизаційні відрахування з об'єктів основних засобів, які підлягають амортизації, за умови наявності документального підтвердження витрат на придбання таких основних засобів та їх використання у господарській діяльності. Це право не залежить від того, чи такі основні засоби придбав підприємець до або після 1 січня 2017 року (щодо вантажних автомобілів - до або після 23 травня 2020 року).

Платник нараховує амортизацію основних засобів виходячи з таких даних:

1) суми витрат на придбання основних засобів або витрат на самостійне виготовлення, реконструкцію, модернізацію та інші види поліпшення основних засобів (крім поточного ремонту);

2) строку корисного використання (експлуатації) відповідного виду об'єкта основних засобів, самостійно установленого ФОП, але не менше мінімально допустимого строку корисного використання.

Суми амортизаційних відрахувань, розраховані за ту частину строку корисного використання (експлуатації) відповідного основного засобу, який минув до 01 січня 2017 року (для вантажних автомобілів - до 23 травня 2020 року), до складу витрат не включаються.

2. Використання основних засобів може бути підтверджено, зокрема, первинними документами, що створюють в процесі діяльності, де використання таких основних засобів є необхідним для провадження господарської діяльності (приміщення - для виробництва товарів чи стаціонарної торгівлі, вантажний автомобіль - для надання послуг з перевезень тощо). Безпосередньо факт того, що фізична особа вирішила застосовувати відповідний основний засіб у господарській діяльності, буде підтверджувати, зокрема, повідомлення контролюючому органу за формою 20-ОПП. Про систематичне використання приміщення для стаціонарної торгівлі можуть свідчити, наприклад, реєстрація за адресою приміщення РРО або одержані від постачальників накладні на доставку товару до такого приміщення.

3. За відсутності спеціальних вимог щодо визначення моменту початку та закінчення розрахунку амортизації, ФОП можуть використовувати підхід, визначений НП(с)БО 7 «Основні засоби», а саме:

1)починати нараховувати амортизацію з місяця, наступного за місяцем, у якому об'єкт основних засобів став придатним для корисного використання;

2) припинити нараховувати амортизацію з місяця, наступного за місяцем вибуття об'єкта основних засобів (внаслідок його продажу, ліквідації тощо), переведення його на реконструкцію, модернізацію, добудову, дообладнання, консервацію.

Витрати на ліквідацію основних засобів (у частині залишкової вартості) не підлягають амортизації та повністю включаються до складу витрат звітного періоду. Тобто, до витрат звітного (податкового) періоду ФОП можуть віднести залишкову вартість основного засобу у сумі, яка перевищує суму коштів (іншої компенсації), одержаних від ліквідації такого об'єкта (наприклад, від його реалізації).

4. ФОП на загальній системі оподаткування мають право відносити до складу витрат суму витрат на обов'язкове страхування (страхових платежів, страхових внесків, страхових премій) за умови, що страхування пов'язане із веденням господарської діяльності (прямо пов'язане з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг).

Страхування є таким, що пов'язане із господарською діяльністю, зокрема, у випадках, якщо:

  • таке страхування обов'язкове для ведення певного виду господарської діяльності (наприклад, є умовою отримання ліцензії на здійснення виду діяльності, який підлягає ліцензуванню), і ФОП здійснювала цей вид господарської діяльності й отримувала дохід у відповідному звітному періоді; та/або
  • таке страхування обов'язкове для експлуатації основних засобів, які використовуються у господарській діяльності ФОП, окрім основних засобів, які не підлягають амортизації (зокрема, легкових автомобілів).

додаток


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Списання основних засобів у 2025 році: правила, документи, приклади

Як правильно оформити списання основних засобів, аби не було податкового зобов’язання з ПДВ? Як відобразити списання основних засобів у бухгалтерських проведеннях? Які акти списання основних засобів використати? Відповіді на ці та інші питання — отримаєте в консультації
293172

Інвентаризація 2025: порядок проведення, строки та оформлення результатів

Інвентаризація на підприємстві: чому вона важлива, як правильно підготуватися, хто відповідає за її проведення. Розглядаємо особливості річної інвентаризації, строки та процедуру, а також як скласти наказ
234168

Як діяти, якщо виникла пересортиця

Причиною нестач або лишків ТМЦ може бути й звичайна плутанина під час здійснення операцій з окремими видами запасів. У такій ситуації, найпевніше, маємо справу з пересортицею. А взаємозалік інвентаризаційних різниць провести можна не завжди. За яких умов це дозволено і якими будуть податкові наслідки пересортиці — у статті
8722

Звіт до ТЦК про транспортні засоби: зразок

Форма, порядок та строки подання інформації про наявність транспортних засобів і техніки, їх технічний стан до територіального центру комплектування. Перелік суб’єктів, хто зобов’язаний подавати інформацію про транспорт. Дані, які слід наводити у відомості
12277

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді