Як підприємству враховувати втрати від знищення майна через форс-мажор

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Щоб платники з метою оподаткування правомірно формували витрати, пов’язані із псуванням або знищенням їх майна через форс-мажорні обставини, ДПС звертає увагу на таке.

Як підприємству враховувати втрати від знищення майна через форс-мажор

Інструкція та зразки заяви, щоб перейти на 2% єдиного податку

Вимоги щодо підтвердження даних у податковій звітності передбачені у статті 44 Податкового кодексу України (ПК). Так, з метою оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачає законодавство. При цьому платникам забороняється формувати показники податкової звітності на підставі даних, не підтверджених зазначеними документами.

Витратами звітного періоду визнають або зменшення активів, або збільшення зобов’язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можна достовірно оцінити (п. 6 НП(С)БО 16 «Витрати»). Водночас нестачі й втрати від псування цінностей включають до інших операційних витрат (п. 20 НП(С)БО 16).

Щоб забезпечити достовірність даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності, на підприємствах проводять інвентаризацію.

Пункт 7 Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879 (далі — Положення № 879), передбачає випадки, коли проводять обов’язкову інвентаризацію в обсязі, що визначає керівник підприємства. Зокрема, це техногенні аварії, пожежа чи стихійне лихо (на день після закінчення явища), або встановлення фактів крадіжок, зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів).

Підприємства, що розташовані на тимчасово окупованій території та/або території проведення антитерористичної операції (або їх структурні підрозділи (відокремлене майно) розміщені на зазначених територіях), проводять обов’язкову інвентаризацію тоді, коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов’язання та власний капітал цих підприємств (п. 8 Положення № 879).

Зазначені підприємства зобов’язані провести інвентаризацію станом на перше число наступного місяця після того, коли зникнуть перешкоди для доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку. Результати інвентаризації вони мають відобразити у бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.

Інвентаризацію об’єктів державної власності проводять відповідно до Методики проведення інвентаризації об’єктів державної власності, затвердженої постановою КМУ від 30.11.2005 № 1121.

Закон України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 № 671/97-ВР (далі — Закон № 671) визначає, що форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.

Торгово-промислова палата України листом від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 засвідчила в України форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).

З огляду на зазначене враховуйте у складі витрат платника втрати від псування або знищення його майна внаслідок настання форс-мажорних обставин на підставі відповідних первинних документів за умови обов’язкової інвентаризації, якщо є підстави для її проведення, і за наявності сертифіката про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).

Звертаємо також увагу, що у підпункті 69.28 пункту 69 розділу XX ПК врегульовано, що операції платників можна підтверджувати первинними документами в період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

За інформацією Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з ВПП


Боротьба триває, і наш обов'язок щодня на максимум працювати в тилу. Підтримувати Україну за будь-яких обставин, бо тільки разом — ми сила. Для вас є підтримка від редакції — до 6-ти місяців безплатного доступу до Головбух, Головбух Агро, Головбух Медицина, а також до експертно-правової системи «Експертус Головбух». Замовляйте доступ онлайн в інтернет-магазині. Якщо потрібно обговорити передплату з особистим менеджером, телефонуйте: 0 800 21 12 20 (дзвінки безплатні). Будьмо на зв’язку щодня!

додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Статті за темою

Усі статті за темою

ЄСВ для ФОПів у 2026 році: хто сплачує, хто звільнений і який розмір внеску

Питання сплати ЄСВ для ФОПів у 2026 році знову стає актуальним. Воєнна пільга, яка звільняла підприємців від внеску за себе, не діятиме. Тож ФОПам доведеться повернутися до повних нарахувань — окрім тих, хто має законні підстави для звільнення. Розбираємо, хто у 2026 році сплачуватиме ЄСВ, кого звільнять, і який буде мінімальний внесок
1508

Допомога по частковому безробіттю 2025: хто має право та як оформити

Скорочення чи повна зупинка виробництва, зменшення обсягів замовлень — все це може бути причиною зниження розміру зарплат працівників, а у підприємців — скорочення доходу. Є спосіб компенсувати такі втрати — це допомога по частковому безробіттю. На яких умовах її надають, як її розрахувати та отримати, облікувати та оподаткувати — у консультації
11378

РРО для ФОП у 2025 році: коли обов’язковий і що перевірятиме податкова

РРО для ФОПів — одна з найгарячіших тем 2025 року. Помилки тут коштують дорого: штрафи сягають десятків тисяч гривень. Розбираємось, коли касовий апарат обов’язковий, кого перевірятиме податкова і хто має право працювати без нього
135221

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді