Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням» від 28.12.2014 № 72-VIII (далі — Закон) розроблено з метою покращення умов ведення бізнесу та вдосконалення норм у частині запобігання ухиленням від оподаткування при трансфертному ціноутворенні.
Методи трансфертного ціноутворення
Законом запроваджується принцип «витягнутої руки» (п. 39.1 Податкового кодексу України; ПК), що є основним стандартом для трансфертного ціноутворення, та змінюється основна мета трансфертного ціноутворення з визначення звичайної ціни на «визначення співставності умов у контрольованих операціях, виходячи з принципу «витягнутої руки», надано визначення методів згідно з рекомендаціями ОЕСР та вдосконалено механізм обрання методу трансфертного ціноутворення.
Уточнено критерії пов’язаності осіб та роз’яснено порядок розрахунку частки непрямого володіння корпоративними правами (пп. 14.1.159 ПК) та визначення їх у судому порядку.
Змінено умови визнання господарських операцій контрольованими (пп. 39.2.1 ПК), зокрема, контролю трансферного ціноутворення підлягають господарські операції з продажу товарів через комісіонерів — нерезидентів. Також контрольованими будуть визнаватись операції за участю одного або декількох непов’язаних посередників, якщо така операція підлягала б контролю без участі посередників та/або посередник(и) не виконують істотних функцій/ризиків.
Відповідно до нових правил, під контроль за трансфертним ціноутворенням не підпадають підприємства, що відповідають ознакам малих, та операції на незначні суми. Операції будуть визнано, якщо одночасно виконуються дві умови:
- загальний обсяг доходу платника податків та/або його пов’язаних осіб від усіх видів діяльності, що враховується під час визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств, перевищує 20 млн. грн. за відповідний податковий (звітний) календарний рік;
- обсяг таких господарських операцій платника податків та/або його пов’язаних осіб з одним контрагентом перевищує 1 млн. грн. (без ПДВ) або 3% доходу, що враховується під час визначення об’єкта оподаткування.
Змінено та доповнено порядок і критерії використання методів встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» (пп. 39.3.2 ПК):
- введено критерії вибору найбільш доцільного методу трансфертного ціноутворення;
- залишено пріоритет методу порівняльної неконтрольованої ціни, разом з цим у разі можливості застосовування платником податку з однаковою надійністю інших методів, слід застосовувати метод ціни перепродажу або метод «витрати плюс»;
- під час застосування усіх методів достатньо лише однієї співставної неконтрольованої операції. Використання діапазону цін (рентабельності) є обов’язковим лише в разі наявності кількох співставних неконтрольованих операцій.
Скасовано преференції для окремого переліку товарів згідно з кодами УКТЗЕД (п. 21 підрозд. 10 «Інші перехідні положення» розд. XX «Перехідні положення» ПК) та для визначення найбільш співставної ціни товарів за принципом «витягнутої руки» пропонується використовувати середню ціну таких товарів, що склалася на товарній біржі за декаду, що передує проведенню контрольованої операції. Перелік товарних бірж для кожної групи товарів визначає Кабінет Міністрів України. Зазначені ціни підлягають коригуванню з урахуванням обсягу контрольованої операції, умов оплати та постачання товарів, транспортних та інших витрат, передбачених у контракті.
Скасовано пріоритет офіційно визнаних джерел інформації. Платники податків та податкові органи можуть використовувати будь-які інформаційні джерела, що є загальнодоступними та дають можливість отримати вищий рівень співставності комерційних та фінансових умов операції (пп. 39.5.3 ПК).
Уніфіковано та спрощено звітність про контрольовані операції (пп. 39.4.2 ПК). Звіт про контрольовані операції подають лише платники податків, обсяг контрольованих операцій яких із одним контрагентом перевищує 5 млн. грн. (без урахування ПДВ). Решта платників податків, які протягом звітного періоду здійснювали контрольовані операції, зобов’язані надавати спрощену інформацію одночасно з поданням декларації з податку на прибуток як додаток до неї.
Вимоги до змісту документації з трансфертного ціноутворення та строків її подання також уніфіковано для всіх платників. Документація надається всіма платниками податків протягом одного місяця з дня отримання запиту з інформацією, визначеною підпунктом 39.4.6 ПК.
Змін зазнали норми щодо проведення податкового контролю за контрольованими операціями (п. 39.5 ПК).
Під час проведення податкового контролю за трансферним ціноутворення контролюючі органи отримали право проводити опитування уповноважених осіб та/або працівників платника податків.
Збільшено тривалість перевірки контрольованих операцій з 6 до 18 місяців та строк, на який вона може бути подовжена — із 6 до 12 місяців.
Також для контрольованих операцій збільшено строки давності для нарахування податкових зобов’язань із 1095 до 2555 днів.
Посилена відповідальність за ненадання контролюючим органам інформації про проведені контрольовані операції. Запроваджено штрафні санкції за невключення контрольованої операції до звіту в розмірі 5% від суми операцій, що не були задекларовані в звіті, та 3% від суми операцій, щодо яких не була подана документація, але не більше 200 розмірів мінімальної зарплати.