Амортизація нараховується в місяці, в якому основний засіб виведено з експлуатації для поліпшення

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Амортизація продовжує нараховуватись у місяці, в якому основний засіб виведено з експлуатації на декілька днів у зв’язку з поліпшенням

Чи призупиняється на період виводу з експлуатації об’єктів ОЗ нарахування амортизації у зв’язку з будь-яким ремонтом, поліпшенням (у тому числі поточним) чи лише капітальним (для реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання, консервації та інших причин) та чи здійснюється нарахування амортизації у разі виведення з експлуатації ОЗ на декілька днів протягом місяця?

Згідно з пунктом 146.1 Податкового кодексу України (ПК), облік вартості, яка амортизується, ведеться за кожним об’єктом, що входить до складу окремої групи основних засобів, у тому числі вартість ремонту та поліпшення об’єктів основних засобів, отриманих безоплатно, або наданих в оперативний лізинг (оренду), або отриманих в концесію, або створених (збудованих) концесіонером відповідно до Закону України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об’єктів централізованого водо-, теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності» як окремий об’єкт амортизації.

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Відповідно до підпункту 145.1.2 ПК, нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об’єкта, який встановлюється наказом по підприємству за визнання цього об’єкта активом (при зарахуванні на баланс), але не менше ніж визначено в пункті 145.1 ПК, і призупиняється на період його виводу з експлуатації (для реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання, консервації та інших причин) на підставі документів, які свідчать про виведення таких основних засобів з експлуатації).

Визначення технічних характеристик ознак ремонту, реконструкції, модернізації будівель, споруд та інших основних засобів

Відповідно до пункту 29 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 № 561 (далі — Наказ № 561), рішення про характер і ознаки здійснюваних підприємством робіт, тобто, чи спрямовані вони на підвищення техніко-економічних можливостей (модернізація, модифікація, добудова, реконструкція) об’єкта, що приведе у майбутньому до збільшення економічних вигод, чи здійснюються вони для підтримання об’єкта в придатному для використання стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання, приймається керівником підприємства з урахуванням результатів аналізу існуючої ситуації та суттєвості таких витрат.

Вартість робіт, що призводять до збільшення очікуваних майбутніх вигод від об’єкта основних засобів, включається до капітальних інвестицій з майбутнім збільшенням первісної вартості основних засобів. Підставою для визнання капітальними інвестиціями витрат, пов’язаних із поліпшенням основних засобів, є зростання внаслідок цих витрат очікуваного терміну корисного використання об’єкта, кількості та/або якості продукції (робіт, послуг), яка виробляється (надається) цим об’єктом.

Приклади такого поліпшення:

  • модифікація, модернізація об’єкта основних засобів із метою подовження терміну його корисної експлуатації або збільшення його виробничої потужності;
  • заміна окремих частин устаткування для підвищення якості продукції (робіт, послуг);
  • впровадження ефективнішого технологічного процесу, що дозволить зменшити первісно оцінені виробничі витрати;
  • добудова (надбудова) будівлі, що збільшить кількість місць (площу) будівлі, обсяги та/або якість виконуваних робіт (послуг) чи умови їх виконання (п. 31 Наказу № 561).

Приймання закінчених робіт із ремонту та поліпшення основних засобів (модернізації, добудови, реконструкції тощо) оформлюється Актом приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об’єктів (типова форма № ОЗ-2), форму якого затверджено наказом Мінстату «Про затвердження типових форм первинного обліку» від 29.12.1995 № 352.

Виведення з експлуатації основних засобів у зв’язку з поліпшенням (для реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання, консервації та інших причин) провадиться на підставі наказу керівника платника податку та інших документів, які свідчать про виведення таких основних засобів з експлуатації.

Отже, рішення про характер і ознаки робіт, що здійснюються у зв’язку з ремонтом, поліпшенням основних засобів приймається керівником підприємства з урахуванням результатів аналізу існуючої ситуації та суттєвості таких витрат.

Нарахування амортизації на основний засіб, який виведено з експлуатації на декілька днів протягом місяця

Відповідно до пункту 146.2 ПК, амортизація об’єкта основних засобів нараховується протягом строку корисного використання (експлуатації) об’єкта, установленого платником податку, але не менше мінімально допустимого строку, встановленого пунктом 145.1 ПК, помісячно, починаючи з місяця, що наступає за місяцем введення об’єкта основних засобів в експлуатацію і зупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання, консервації та інших видів поліпшення та консервації.

У разі виведення з експлуатації окремого об’єкта основних засобів або передачі його до складу невиробничих необоротних матеріальних активів за рішенням платника податку або суду нарахування амортизації окремого об’єкта припиняється, починаючи з місяця, наступного за місяцем.

У разі зворотного введення такого об’єкта в експлуатацію або передачі до складу виробничих основних засобів, для цілей амортизації приймається вартість, яка амортизується на момент його виведення з експлуатації (складу виробничих засобів) та збільшується на суму витрат, пов’язаних із ремонтом, модернізацією, модифікацією, добудовою, дообладнанням, реконструкцією тощо. При цьому нарахування амортизації по такому об’єкту розпочинається у місяці, наступному за місяцем зворотного введення об’єкта в експлуатацію або передачі до складу виробничих засобів (п. 146.15 ПК).

Отже, амортизація продовжує нараховуватись у місяці, в якому основний засіб виведено з експлуатації на декілька днів у зв’язку з поліпшенням.


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Облік оплати періодики в КНП

Інформація цінна в наш час як ніколи. Медзаклади найчастіше передплачують видання про медичну справу, а також з бухгалтерського обліку. Періодика може бути у паперовій чи електронній формі. Як ведеться облік передплати? Це тема консультації
6317

Інвойс: зразок

Особи, які провадять зовнішньоекономічну діяльність, щодня мають справу з інвойсом. Мінфін визнає його первинним документом. А податківці вимагають додатково складати до інвойсу акт виконаних робіт, податкову накладну чи рахунок-фактуру. Чия позиція в пріоритеті та що робити на практиці? Усе пояснить експерт
65582

Табель обліку робочого часу на 2025 рік

Розберімо, як відобразити лікарняні в табелі обліку робочого часу, щорічну відпустку і декретну відпустку, а також про особливості складання табелю та планування робочого часу у воєнний час — у консультації. Скачайте шаблон і зразок табеля обліку робочого часу
235858

Повідомлення про прийняття працівника на роботу: як заповнити

Якщо не подасте в податкову повідомлення про прийняття працівника на роботу, ризикуєте заплатити штраф у розмірі однієї МЗП. А це — 8000 грн у 2025 році. За нашими підказками та зразком заповните повідомлення про прийняття на роботу
183745

Платні послуги зі стажування інтернів у КНП: чи дозволено

Подаємо консультацію юриста стосовно права державних і комунальних ЗОЗ надавати платні послуги з навчання інтернів. Нагадаємо: податківці висловилися, що підстав для таких послуг у ЗОЗ нині немає. Юристи не згодні, та й практика диктує інше. Досліджуємо різні позиції й напрацьовуємо правомірні рішення
8988

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді