Первинка — не доказ господарської операції: рішення ВС

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Верховний Суд підтримав висновок апеляційного суду та позицію ДПС про те, що господарські операції позивача з його контрагентами були не реальні. Порушнику податкового законодавства донарахували 13,67 млн грн.

akc_pod_stavki.jpg

Фінансова звітність за МСФЗ: комплект і строки подання

ДПС надіслала підприємству податкові повідомлення-рішень на загальну суму 13,67 млн грн. Підприємство оскаржило рішення ДПС до суду.

Щоб з’ясувати реальність оскаржуваних операцій постачання позивачеві автомобіля, суд апеляційної інстанції проаналізував базу даних АІС «Податковий блок» і ЄРПН. Встановив, що ФОПа — постачальника автомобіля в них немає. Тож з’ясувати походження товару неможливо. До того ж на балансі ФОПа відсутні основні засоби, ланцюг постачання товару не простежується. Крім того, суд встановив, що:

  • контрагент-ФОП — не подав звітність з ПДВ і не задекларував податкові зобов’язання за реалізації автомобіля;
  • позивач — не надав сертифікати, паспорти якості та джерело походження автомобіля.

Верховний Суд (ВС) зауважив, що сертифікат якості на товар не належить до документів, на підставі яких формують бухгалтерський і податковий облік. Однак у сукупності з іншими обставинами справи їх наявність або відсутність може спростувати або підтвердити позицію органу контролю.

Суд апеляційної інстанції встановив, що договір між позивачем контрагентом-ФОПом на технічне обслуговування і виконання ремонтних робіт:

  • не містить інформації:
    • про адресу та місце, де проводили технічне обслуговування і ремонт транспортних засобів;
    • перелік робіт, що надає ФОП, і строки їх виконання;
  • не визначає:
    • переліку документів, що підтверджують виконання технічного обслуговування чи ремонту транспортних засобів;
    • гарантійних зобов’язань виконавця робіт.

ВС погодився з висновком апеляційного суду про те, що:

  • реальність господарських операцій з постачання вантажного автомобіля не підтверджена;
  • первинні документи не розкривають зміст господарської операції;
  • у заявках на надання послуг з ремонту транспортних засобів відсутні відомості про автомобіль, який потребує ремонту (з огляду на повну трудову зайнятість особи, яка проводила ремонт, за основним місцем роботи).

Крім того, апеляційний суд встановив, що позивач уклав з контрагентами-ФОПами договори про надання послуг водія, експедитора і транспортно-експедиторського обслуговування.

Зокрема, коли контрагенти надавали позивачеві послуги, вони використовували не власні виробничі потужності, а потужності позивача. Це дає підстави для сумніву, чи доцільно звертатися до контрагентів щодо надання послуг. Плата за послуги значно завищена. До їх собівартість не включили витрати на використання автотранспорту, які віднесли на рахунок 93 «Витрати на збут». Це значно вплинуло на зменшення фінрезультату.

Акти здачі-приймання робіт/послуг, які надали ФОПи, містять відомості про надання послуг водія, експедитора, послуг з організації перевезення вантажів і транспортно-експедиційних послуг. Однак в цих документах відсутня будь-яка інформація, що підтверджує функції та зобов’язання за договорами. Отже, неможливо встановити, які саме послуги та в якій кількості ФОПи виконали за договорами.

ВС резюмує:

  • насамперед слід зважати на реальність і економічний змість господарської операції;
  • первинні документи слід оцінювати з урахуванням специфіки кожної господарської операції — змісту наданих послуг тощо;
  • сама по собі наявність первинних документів не є підставою для висновків щодо реальності господарської операції, якщо інші дані свідчать про те, що фактичного руху активів не було.

Відтак ВС:

  • не задовільнив касаційну скаргу платника податків;
  • залишили без змін постанову апеляційного суду, який відмовив у задоволені позову про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень на загальну суму 13,67 млн грн.

За інформацією ДПС

 

додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Статті за темою

Усі статті за темою

Інвентаризація 2025: порядок проведення, строки та оформлення результатів

Інвентаризація на підприємстві: чому вона важлива, як правильно підготуватися, хто відповідає за її проведення. Розглядаємо особливості річної інвентаризації, строки та процедуру, а також як скласти наказ
247020

Фінансовий моніторинг у 2025 році: порогові операції, підозрілі платежі, нові правила

Що слід знати про фінансовий моніторинг при здійсненні своїх платежів, що таке порогові та підозрілі операції, як бути у ситуації відмови банку у проведенні платежу з вимогою довести законність коштів? Які обмеження на перекази між картками фізосіб? Яку інформацію про клієнта бухгалтери-підприємці та аудитори мають передавати до Держфінмоніторингу? Кінцеві бенефіціари — хто це та що буде, якщо про них не повідомити. Ці та пов’язані питання — в огляді експерта
87144

Інвентаризація земель 2025: порядок проведення, документи та строки

Земля є специфічним об’єктом обліку, з яким має справу далеко не кожне підприємство. Як провести інвентаризацію земель та відобразити земельні ділянки в обліку підприємства, — у цій консультації
7185

Допомога по частковому безробіттю 2025: хто має право та як оформити

Скорочення чи повна зупинка виробництва, зменшення обсягів замовлень — все це може бути причиною зниження розміру зарплат працівників, а у підприємців — скорочення доходу. Є спосіб компенсувати такі втрати — це допомога по частковому безробіттю. На яких умовах її надають, як її розрахувати та отримати, облікувати та оподаткувати — у консультації
11491

Міжнародний день бухгалтера 2025: ідеї привітань і святкування професійного свята

Міжнародний день бухгалтера, або Міжнародний день бухгалтерії — професійне свято бухгалтерів, яке відзначаємо щорічно 10 листопада. Тобто вже невдовзі :) Спеціально до свята ми підготували для вас п'ять порад, як незвично провести цей день
4714

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді