Робоча ситуація дня: Започаткування бізнесу — що обрати: бар чи кафе

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Підприємець планує відкрити новий заклад ресторанного господарства з кухнею, але не може визначитись із вибором типу такого закладу: бар чи кафе? У чому ж полягає відмінність між баром і кафе?

Підприємець планує відкрити новий заклад ресторанного господарства з кухнею, але не може визначитись із вибором типу такого закладу: бар чи кафе? У чому ж полягає відмінність між баром і кафе?

Класифікація закладів ресторанного господарства на сьогодні в Україні регламентується наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України «Про затвердження Правил роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства» від 24.07.2002 № 219 (далі — Правила № 219).

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Зокрема, відповідно до пункту 1.5 Правил № 219 заклади (підприємства) ресторанного господарства поділяються за типами: фабрики-кухні, фабрики заготівельні, ресторани, бари, кафе, їдальні, закусочні, буфети, магазини кулінарних виробів, кафетерії. А ресторани та бари в свою чергу також поділяються на класи (перший, вищий, люкс). Саме тип і клас закладу визначає, які виробничі, торгові та побутові приміщення, а також устаткування для приготування і продажу продукції повинні мати суб’єкти господарської діяльності.

Більш детально типи і класи обслуговування закладами ресторанного господарства визначено в державних стандартах: «Ресторанне господарство. Терміни та визначення» ДСТУ 3862-99 (далі — ДСТУ 3862) і «Заклади ресторанного господарства. Класифікація» ДСТУ 4281:2004 (далі — ДСТУ 4281). Крім цього, на доповнення зазначених норм Міністерство зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України розробило вимоги до підприємств громадського харчування, викладені у рекомендаціях «Характеристики підприємств громадського харчування по типах і класам» (лист МЗЕЗторгу від 09.09.1998 № 15-03/29-577).

Так, згідно з пунктом 5.7 ДСТУ 3862 бар — різновид ресторану, характерними ознаками якого є наявність барної стійки в поєднанні з широким асортиментом алкогольних, безалкогольних, змішаних алкогольних та безалкогольних напоїв, закусок, десертів, кондитерських та булочних виробів закупних товарів. У свою чергу, в пункті 3.20 ДСТУ 4281 баром визнається заклад ресторанного господарства, у якому алкогольні, безалкогольні, змішані напої та страви до них і закупні товари продають через барну стійку.

За асортиментом і способом приготування продукції, що реалізується, бари поділяються на винні, пивні, молочні, кавові, гриль-бари та коктейль-бари (ДСТУ 3862). За специфікою обслуговування клієнтів — відео-бар, вар’єте-бар, диско-бар.

Як правило, бари розміщуються в приміщеннях готелів, ресторанів, кафе, але у той же час це можуть бути й самостійні заклади. Бари, організовані в складі ресторанів і кафе, мають окрім залу допоміжне приміщення бармена. У барах, що є самостійними підприємствами громадського харчування, додатково виділяються виробничі приміщення для приготування холодних закусок та інших страв і напоїв.

Як уже згадувалось, бари, як і ресторани, за рівнем обслуговування і номенклатурою наданих послуг поділяються на відповідні класи (люкс, вищий, перший).

Клас закладу ресторанного господарства — сукупність відмінних ознак закладу ресторанного господарства певного типу, яка характеризує рівень вимог до продукції власного виробництва і закупних товарів, умов їх споживання, організування обслуговування та дозвілля споживачів (абз. 5 п. 1.3 Правил № 219).

Для бару «люкс» характерні: вишуканість інтер’єру, високий рівень комфортності, широкий вибір послуг, асортимент оригінальних вишуканих замовлених і фірмових напоїв, коктейлів і закусок, трудомістких у виготовленні, використання різноманітного і навіть екзотичного набору сировини. Обсяг приготованих фірмових напоїв, коктейлів і закусок повинен становити не менше 80%.

«Вищий клас» — оригінальний інтер’єр, вибір послуг, комфортність, різноманітний асортимент вишуканих і фірмових напоїв, коктейлів, закусок (не менше 50%).

«Перший клас» — гармонійність, комфортність і вибір послуг, асортимент напоїв нескладного та складного приготування, в т. ч. фірмових до 20%.

Обслуговування в барі — це послуга з приготування й реалізації широкого асортименту напоїв, закусок, кондитерських виробів, товарів промислового виробництва, створення умов для їх споживання біля барної стійки або в залі. При цьому обслуговування в барах здійснюється метрдотелями, барменами, офіціантами, що мають спеціальну освіту і пройшли професійну підготовку.

Що ж до кафе, то відповідно до пункту 3.13 ДСТУ 4281 це заклад ресторанного господарства з широким асортиментом страв нескладного готування, кондитерських виробів і напоїв, у якому застосовують самообслуговування або обслуговування офіціантами. Разом з тим, пункт 5.6 ДСТУ 3862 визначає кафе як заклад з обмеженим, порівняно з рестораном, асортиментом страв, винно-горілчаних напоїв, тютюнових, булочних, кондитерських виробів та закупних товарів. Таке ж визначення викладене і в листі МЗЕЗторгу України від 09.09.1998 № 15-03/29-577. За асортиментом продукції розрізняють спеціалізовані кафе: кафе-кондитерська, кафе-морозиво, кафе-молочне тощо (ДСТУ 3862). За контингентом споживачів кафе поділяються на: кафе молодіжне, кафе дитяче і т. д. За місцем розташування — кафе-відділ (кафетерій).

Спеціалізовані кафе характеризуються наявністю в продажу кулінарної продукції, відповідної назві підприємства. Допускається також продаж продукції власного виробництва нескладного приготування, фруктів, соків, алкогольних і безалкогольних напоїв, холодних і гарячих напоїв.

Кафе, на відміну від барів, не поділяються на класи, тому асортимент страв залежить тільки від їхньої спеціалізації. Посуд, меблі, інтер’єр таких закладів не відрізняються вишуканістю і спеціальним підбором. У кафе може застосовуватися метод самообслуговування, який є неприпустимим у барі.

Зокрема, згідно з пунктом 3.15 ДСТУ 4281 кафе-бар — різновид кафе, до складу якого входить бар, торговельна зала якого суміжна з торговельною залою кафе або барна стойка розміщена в торговельній залі кафе.

Отже, підприємець може на власний розсуд обрати найбільш близький для нього тип закладу ресторанного господарства, але з урахуванням вимог чинного законодавства та державних нормативів.

Ще більше робочих ситуацій ви знайдете в системі актуальних консультацій «Експертус Податки»


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Середня зарплата для відпускних: як розрахувати у нестандартних ситуаціях + приклади

Як розрахувати середню зарплату для відпускних у складних ситуаціях? У цій статті пояснюємо, як враховувати місячні, квартальні та річні премії, як діяти, якщо у розрахунковому періоді був простій, відпустка за власний рахунок, неповний робочий тиждень або призупинення дії трудового договору. Також розглядаємо, як обчислити середню зарплату для відпускних, якщо втрачено облікові дані через війну
48

Положення про преміювання у 2025 році: зразок, структура, обов’язкові пункти

У положенні про преміювання фіксують, за які досягнення й у якому порядку працівники отримують премії. Такий документ захищає роботодавця і пояснює працівнику, коли чекати додаткової оплати. У статті — структура положення, обов’язкові формулювання, типові помилки та зразок на 2025 рік
39382

Нарахування розрахункових при звільненні у 2025 році: як і що виплатити працівнику

У день звільнення роботодавець повинен провести остаточний розрахунок із працівником та виплатити йому всі належні суми. Цей матеріал — покроковий гід для бухгалтера: як підготувати наказ, розрахувати всі виплати й правильно оформити розрахунковий листок
126494

Відрядження за кордон 2025: як оформити, провести в обліку та не порушити правила виїзду

У 2025 році відрядження за кордон потребує особливої уваги: і через воєнний стан, і через нові обмеження на виїзд. У цьому матеріалі — як правильно оформити закордонне відрядження, які документи підготувати, як обліковувати витрати та добові, а також які обмеження і дозволи діють під час війни. Усе — з прикладами й поясненнями для бухгалтера
300971

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді