У декларації з ПДВ — від’ємне значення: чи можна отримати бюджетне відшкодування
Під безоплатним постачанням слід розуміти постачання товарів/послуг благодійним організаціям та набувачам благодійної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації. У разі недотримання умов, визначених підпунктом 197.1.15 Податкового кодексу України (ПК), такі операції оподатковують на загальних підставах.
На товари, які надходять як благодійна допомога від вітчизняних благодійників за цілями, визначеними статтею 3 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 № 5073-VI (далі — Закон № 5073), поширюють правила маркування.
Маркування проводять шляхом нанесення напису «Благодійна допомога. Продаж заборонено» на етикетку, ярлик або безпосередньо на зовнішню або внутрішню упаковку товару. Під час маркування товарів благодійної допомоги може використовуватися символіка благодійної організації та благодійника.
Товари маркують таким чином, щоб під час огляду упаковки або безпосередньо товарів напис було видно повністю і чітко.
Товари благодійної допомоги маркують благодійники, які надають таку допомогу.
Контроль за виконанням правил маркування здійснюють місцеві органи виконавчої влади та контролюючі органи.
Благодійну допомогу можуть надавати у вигляді товарів, робіт, послуг, призначених для використання юридичними особами — її набувачами з метою провадження діяльності за цілями, передбаченими статтею 3 Закону № 5073.
Після отримання від благодійника пропозиції щодо надання благодійної допомоги у вигляді товарів, її видів, розмірів тощо юридична особа - набувач благодійної допомоги:
- визначає з урахуванням рекомендацій відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування коло осіб, яким її надаватимуть;
- повідомляє благодійника про намір прийняти запропоновану благодійну допомогу.
Юрособи-набувачі благодійної допомоги ведуть бухгалтерський та оперативний облік надходження, зберігання, розподілу та використання благодійної допомоги у вигляді товарів, робіт, послуг, а також статистичну звітність, яку надсилають контролюючим органам.
Для бухобліку операцій, пов’язаних з благодійною допомогою, юрособи-набувачі благодійної допомоги користуються планом рахунків та інструкцією, що діють в Україні.
Юрособи-набувачі благодійної допомоги самостійно визначають порядок аналітичного обліку операцій, пов’язаних з благодійною допомогою, відкривають відповідні рахунки.
Юрособи-набувачі благодійної допомоги у своїй річній фінзвітності відображають:
- у бухгалтерському балансі — окремо кошти (товари, роботи, послуги), отримані як благодійна допомога;
- у звіті про прибутки та збитки — окремо вартісну величину отриманої благодійної допомоги.
У додатку (коментарі) до річного звіту роблять необхідні пояснення щодо зазначених показників діяльності, пов’язаної з благодійною допомогою.
Контроль за отриманням, зберіганням, розподілом благодійної допомоги у вигляді товарів, робіт, послуг здійснюють місцеві органи виконавчої влади, а за їх цільовим використанням – місцеві органи виконавчої влади та контролюючі органи.
Отримані з метою надання благодійної допомоги марковані товари, які поставляють за кошти чи інші види компенсації, та/або виручку, отриману за таке постачання, вилучають в недобросовісного продавця і конфіскують в дохід держави.
Не підлягають звільненню від оподаткування операції з надання благодійної допомоги у вигляді зазначених у розділі VI ПК підакцизних товарів, цінних паперів (крім наданих ендавментів, зазначених у розділі IV ПК), нематеріальних активів і товарів/послуг, призначених для використання в госпдіяльності.