Податкове повідомлення-рішення (далі — ППР) приймає керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу протягом п’ятнадцяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки, та надсилає (вручає) платнику у порядку, визначеному статтею 42 Податкового кодексу України (далі — ПК).
За наявності заперечень посадових осіб платника до акта перевірки та додаткових документів і пояснень, зокрема документів, що підтверджують відсутність вини, наявність пом’якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до ПК, поданих у порядку, встановленому статтею 86 ПК, ППР приймають в порядку та строки, визначені пунктом 86.7 ПК.
ППР приймає керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу на підставі висновку комісії контролюючого органу з питань розгляду заперечень протягом п’яти робочих днів, наступних за днем прийняття такого висновку комісією і надання (надсилання) письмової відповіді платнику, у порядку, визначеному підпунктом 86.7.1 ПК (абз. 1 пп. 86.7.5 ПК).
ППР надсилають (вручають) за кожним окремим податком, збором та/або разом із штрафними санкціями, передбаченими ПК, а також за кожною штрафною (фінансовою) санкцією за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладений на такий контролюючий орган, та/або пенею за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності (абз. 2 п. 58.2 ПК).
Порядок надіслання контролюючими органами ППР платникам затвердив Мінфін наказом від 28.12.2015 № 1204 (далі — Порядок № 1204).
Порядок складання контролюючими органами ППР наведений у розділі ІІ Порядку № 1204.
Відповідний структурний підрозділ контролюючого органу згідно з пунктом 2 розділу ІІ Порядку № 1204 складає ППР, зокрема, за такими формами:
«Р» — у разі виявлення за результатами перевірок завищення або заниження податкових зобов’язань платника податків та/або іншого зобов’язання, контроль за сплатою якого покладений на контролюючі органи, та застосування за наслідками таких перевірок передбачених ПК штрафних (фінансових) санкцій, пов’язаних з таким заниженням (завищенням) податкових та/або інших зобов’язань (крім грошових зобов’язань та/або штрафних (фінансових) санкцій, визначених іншими формами ППР) та пені (крім пені відповідно до статті 129 ПК) (додатки 2, 3 до Порядку № 1204);
«С» — у разі застосування штрафної (фінансової) санкції (штрафу) та/або пені за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладений на контролюючі органи, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності (додатки 18, 19 до Порядку № 1204);
«Д» — за результатами перевірок щодо утримання податків у джерела виплати, у тому числі податкових агентів (юридичних або фізичних осіб), з питань правильності нарахування, повноти та своєчасності сплати податків та зборів, у тому числі при виплаті доходів на користь платників податків — фізичних осіб, при виплаті доходів нерезидентам з джерелом їх походження з України (додатки 22, 23 до Порядку № 1204).
Наразі податківці проводять камеральні, фактичні та позапланові документальні перевірки. А ще чекаємо на відновлення планових перевірок. Як наслідок — платники отримують ППР із донарахованими сумами. Нагадаємо, як можна оскаржити неправомірні, з вашого погляду, донарахування
При складанні ППР до них заносять інформацію, передбачену відповідними формами, встановленими Порядком № 1204. Зокрема у ППР зазначають або додають до нього детальний розрахунок податкового зобов’язання (за наявності), штрафних фінансових санкцій та пені (розрахунок пені додають у разі складання ППР за формами «Р» (крім пені відповідно до статті 129 ПК), «Д» та «С») із зазначенням у ньому відповідної інформації, необхідної для їх визначення (п. 3, п. 11 розд. ІІ Порядку № 1204).
У разі якщо ППР приймають за результатами документальної перевірки, розпочатої після 01.01.2021, та є процесуальною підставою притягнення особи до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення, воно також повинно містити, зокрема:
- детальний розрахунок штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) та пені (розрахунок пені додають у разі складання ППР за формами «Р» (крім пені відповідно до статті 129 ПК), «Д» та «С»), у тому числі штрафних санкцій та/або пені за порушення іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладений на контролюючі органи;
- посилання на норми ПК та/або іншого законодавства, відповідно до якого зроблений такий розрахунок (у разі необхідності такий розрахунок може бути винесений у додаток до ППР, що є його невід’ємною частиною) (пп. 3 п. 4 розд. ІІ Порядку № 1204).