Інформаційна база бухпрограми знищена після кібератаки: як діяти

649
Автор
керівник експертної групи «Експертус Головбух» Цифрового видавництва Експертус, Київ

Запитання

Після чергової кібератаки, про яку попереджала Держспецзв’язку, була знищена інформаційна база облікової програми. Як діяти підприємству? У які строки відновити інформаційну базу?

Відповідь

Національна сертифікація бухгалтерів — 2025

Законодавство не регулює випадків, коли тимчасово не можете користуватися обліковою програмою. Воно також не визначає строків, упродовж яких мусите відновити інформаційні бази в непередбачуваних ситуаціях, зокрема після кібератаки. Тому порада на майбутнє — обов’язково створюйте резервні копії інформаційних баз.

Бухгалтерська інформаційна база є лише масивом інформації. Юридичну силу мають первинні документи, належно оформлені та підписані. Тож якщо окремо від знищеної бази маєте первинку на папері або в електронній формі, підписану електронним цифровим підписом, відновлювати документи не потрібно.

Через те що «хакнули» базу, не подовжує строків ані подання звітності, ані реєстрації податкових накладних.

Окрім цього, платникам податків заборонено формувати показники податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами стосовно формування об’єкта оподаткування (п. 44.1 Податкового кодексу України; ПК). Платники зобов’язані забезпечити зберігання документів та інформації, визначеної в пункті 44.1 ПК, протягом визначених законодавством строків (п. 44.3 ПК). Тож аби виконати вимоги ПК і не мати проблем із контролерами, якомога швидше відновіть документи, якщо втратили їх разом зі знищеною інформаційною базою. Алгоритм дій платника з відновлення первинки, облікових регістрів, звітності та іншої інформації, зокрема, під час дії воєнного стану, знайдете в пункті 44.5 ПК.

Отже, строків для відновлення інформаційної бази законодавство не визначає, як і не пропонує жодних послаблень для платника, який постраждав через хакерську атаку. Проте зробіть це у якомога стисліші строки, щоб дотримати вимог пунктів 44.1 та 44.3 ПК і своєчасно виконувати поточні облікові завдання.


Отримайте відповідь на своє запитання через онлайн-помічник Системи «Експертус Головбух».

Оформте передплату й отримайте безлімітну експертну підтримку користувачів VIP-версії Системи!

додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Заповнюємо авансовий звіт 2025 на прикладах

Авансовий звіт — це основний документ, який підтверджує витрати підзвітної особи. У бухгалтерській роботі важливо мати під рукою правильний зразок і бланк, щоб заповнити документ без помилок. Тут ви можете скачати авансовий звіт 2025 у форматі Excel безплатно
166

Облікова політика підприємства—2025: як внести зміни й на що зважати

Облікова політика підприємства — це документ, у якому ви закріплюєте свій підхід до ведення бухобліку та складання фінансової звітності. Якщо нормативні акти передбачають варіанти — обираєте один. Якщо варіантів немає — фіксуєте власний обліковий підхід до окремих операцій. У разі спорів із податковою облікова політика може стати вашим аргументом у суді. Тож підходьте до її розробки стратегічно: формуйте правила, дотримуйтеся їх на практиці — і матимете додатковий захист у разі перевірок або претензій
120282

Поворотна фінансова допомога: бухгалтерські проводки

У консультації розглянемо, що таке поворотна фінансова допомога, поворотна фінансова допомога від засновника, чим вона відрізняється від звичайної позики. Дізнаємося, чи оподатковується поворотна фінансова допомога, що із її дисконтуванням і багато інших важливих аспектів
341731

Списання основних засобів у 2025 році: правила, документи, приклади

Як правильно оформити списання основних засобів, аби не було податкового зобов’язання з ПДВ? Як відобразити списання основних засобів у бухгалтерських проведеннях? Які акти списання основних засобів використати? Відповіді на ці та інші питання — отримаєте в консультації
291854

Головне для бухгалтера в серпні 2025

В огляді — найважливіше, що маєте врахувати у серпні. Це нові або оновлені консультації, форми із зразками заповнення, довідники, які вплинуть на роботу бухгалтера у серпні
838