Інформаційна база бухпрограми знищена після кібератаки: як діяти

690
Автор
керівник експертної групи «Експертус Головбух» Цифрового видавництва Експертус, Київ

Запитання

Після чергової кібератаки, про яку попереджала Держспецзв’язку, була знищена інформаційна база облікової програми. Як діяти підприємству? У які строки відновити інформаційну базу?

Відповідь

Національна сертифікація бухгалтерів — 2025

Законодавство не регулює випадків, коли тимчасово не можете користуватися обліковою програмою. Воно також не визначає строків, упродовж яких мусите відновити інформаційні бази в непередбачуваних ситуаціях, зокрема після кібератаки. Тому порада на майбутнє — обов’язково створюйте резервні копії інформаційних баз.

Бухгалтерська інформаційна база є лише масивом інформації. Юридичну силу мають первинні документи, належно оформлені та підписані. Тож якщо окремо від знищеної бази маєте первинку на папері або в електронній формі, підписану електронним цифровим підписом, відновлювати документи не потрібно.

Через те що «хакнули» базу, не подовжує строків ані подання звітності, ані реєстрації податкових накладних.

Окрім цього, платникам податків заборонено формувати показники податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами стосовно формування об’єкта оподаткування (п. 44.1 Податкового кодексу України; ПК). Платники зобов’язані забезпечити зберігання документів та інформації, визначеної в пункті 44.1 ПК, протягом визначених законодавством строків (п. 44.3 ПК). Тож аби виконати вимоги ПК і не мати проблем із контролерами, якомога швидше відновіть документи, якщо втратили їх разом зі знищеною інформаційною базою. Алгоритм дій платника з відновлення первинки, облікових регістрів, звітності та іншої інформації, зокрема, під час дії воєнного стану, знайдете в пункті 44.5 ПК.

Отже, строків для відновлення інформаційної бази законодавство не визначає, як і не пропонує жодних послаблень для платника, який постраждав через хакерську атаку. Проте зробіть це у якомога стисліші строки, щоб дотримати вимог пунктів 44.1 та 44.3 ПК і своєчасно виконувати поточні облікові завдання.


Отримайте відповідь на своє запитання через онлайн-помічник Системи «Експертус Головбух».

Оформте передплату й отримайте безлімітну експертну підтримку користувачів VIP-версії Системи!

додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Платіжна інструкція 2025: правила заповнення та приклад

Платіжну інструкцію запровадили замість платіжного доручення. Тепер цей документ оформлюють лише з використанням номера рахунку у міжнародному форматі IBAN. Розбираємо, як правильно заповнити платіжну інструкцію, які реквізити вказати та на що звернути увагу, щоб уникнути помилок. Також наведемо приклад заповненого документа
135149

Акт виконаних робіт 2025: бланк, зразок і правила заповнення

Акт виконаних робіт — зразок і бланк, які знадобляться для підтвердження послуг або робіт. Бухгалтер оформлює його для належного документування госпоперацій. Завантажуйте приклад акта надання послуг і готовий бланк — у консультації експерта
469701

Відомість нарахування заробітної плати 2025: зразок і правила заповнення

Бухгалтер під час нарахування зарплати працює з чималою кількістю первинних документів, основним з яких є розрахунково-платіжна відомість. Якщо зарплатна відомість працівника містить помилки, це може призвести до штрафів. Як все правильно оформити та які форми документів краще використати читайте у консультації
204651

Інвентаризація 2025: порядок проведення, строки та оформлення результатів

Інвентаризація на підприємстві: чому вона важлива, як правильно підготуватися, хто відповідає за її проведення. Розглядаємо особливості річної інвентаризації, строки та процедуру, а також як скласти наказ
243538