Який строк корисного використання встановити для поліпшень орендованого ОЗ

604
Автор
експерт із податкового обліку Експертус Головбух Цифрового видавництва Експертус, Київ

Запитання

Підприємство орендує приміщення магазину, термін дії договору 3 роки. З дозволу орендодавця здійснили поліпшення орендованого об’єкта. Є вірогідність, що договір оренди буде достроково розірвано через 13 місяців. Чи можна встановити у бухгалтерському обліку термін використання цього поліпшення 13 місяців?

Відповідь

Вважаємо, в бухобліку цілком можете встановити строк корисного використання поліпшення 13 місяців, якщо це очікуваний період його використання. Але не в податковому обліку.

За нацстандартами під час визначення строку корисного використання (експлуатації) основних засобів маєте враховувати:

  • очікуване використання об’єкта з огляду на його потужність або продуктивність;
  • передбачуваний фізичний та моральний знос;
  • правові чи інші обмеження щодо строків використання об’єкта, інші чинники (п. 24 НП(С)БО 7 «Основні засоби»).

У міжнародних стандартах є спеціальна вказівка стосовно цього. Вважаємо, нею можуть скористатися і підприємства, які ведуть облік за НП(С)БО.

Під час визначення строку корисної експлуатації активу беруть до уваги будь-які юридичні або подібні обмеження щодо використання активу, зокрема, закінчення строку дії відповідних договорів оренди (п. 56 МСБО 16 «Основні засоби»). Окрім того, строк корисного використання визначають з огляду на очікувану корисність активу для підприємства. Тому строк корисного використання може бути коротший за строк економічної експлуатації об’єкта (п. 57 МСБО 16). Тобто періоду, протягом якого можливе економічне використання активу одним або декількома користувачами. Усе це доречно для визначення строку корисного використання невід’ємних поліпшень орендованого майна.

Якщо строк оренди за відповідним договором коротший, ніж строк економічної служби поліпшень орендованого майна, орендар має вирішити, чи використовуватиме поліпшення після закінчення строку оренди. До строку оренди включайте період, протягом якого можна подовжити строк оренди, якщо існує обґрунтована впевненість у цьому (п. 18 МСФЗ 16).

Водночас, за роз’ясненням Ради з МСФЗ, якщо орендар не планує використовувати поліпшення орендованого майна після закінчення строку оренди, тоді, орієнтуючись на норми пункту 57 МСБО 16, він встановлює строк корисного використання, тобто строк амортизації, невід’ємних поліпшень, що дорівнює строку оренди базового активу.

Якщо орендар може без значних витрат використати поліпшення орендованого майна повторно після закінчення строку оренди, строк їх корисного використання може перевищувати строк оренди відповідного базового активу.

Отже, якщо плануєте достроково розірвати договір оренди (є відповідний наказ керівника підприємства) і не маєте наміру використовувати відповідні поліпшення після цього, можете встановити для такого «поліпшувального» основного засобу строк корисного використання, що відповідає строку дострокового розірвання договору оренди — 13 місяців.

Зверніть увагу: витрати на поліпшення (ремонт) орендованих основних засобів, що збільшують майбутні економічні вигоди, яких спочатку очікували від їх використання, у податковому обліку маєте відображати як окремий об’єкт групи 9 «інші основні засоби» із мінімально допустимим строком корисного використання 12 років. Обрати інший строк тут не можна.

 

Отримайте відповідь на своє запитання через онлайн-помічник системи «Експертус Головбух».

Оформте передплату й отримайте безлімітну експертну підтримку користувачів VIP-версії системи!

 

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Звіт до ТЦК про транспортні засоби: зразок

Форма, порядок та строки подання інформації про наявність транспортних засобів і техніки, їх технічний стан до територіального центру комплектування. Перелік суб’єктів, хто зобов’язаний подавати інформацію про транспорт. Дані, які слід наводити у відомості
10877

Оперативний лізинг в Україні

Що таке оперативний лізинг та чи є різниця між ним і звичайною орендою. Про правові, податкові та бухгалтерські нюанси оперативного лізингу в Україні, документальне оформлення, визнання доходів і витрат з оперативного лізингу, облік лізингу основних засобів та інвестиційної нерухомості з урахуванням нещодавніх оновлень НП(С)БО 14 «Оренда» — все у цьому огляді
15148

Малоцінні необоротні матеріальні активи: відображаємо в обліку

Малоцінні, але необхідні, особливо в офісі. Хто відмовиться в спеку від кондиціонера чи в холод від обігрівача? Принтери, сканери, ксерокси, меблі, кондиціонери — більшість офісного обладнання належить до малоцінних необоротних матеріальних активів. Сьогодні про основні нюанси обліку малоцінних необоротних матеріальних активів
285413