Який строк корисного використання встановити для поліпшень орендованого ОЗ

440
Автор
експерт з податкового обліку, Київ

Запитання

Підприємство орендує приміщення магазину, термін дії договору 3 роки. З дозволу орендодавця здійснили поліпшення орендованого об’єкта. Є вірогідність, що договір оренди буде достроково розірвано через 13 місяців. Чи можна встановити у бухгалтерському обліку термін використання цього поліпшення 13 місяців?

Відповідь

Вважаємо, в бухобліку цілком можете встановити строк корисного використання поліпшення 13 місяців, якщо це очікуваний період його використання. Але не в податковому обліку.

За нацстандартами під час визначення строку корисного використання (експлуатації) основних засобів маєте враховувати:

  • очікуване використання об’єкта з огляду на його потужність або продуктивність;
  • передбачуваний фізичний та моральний знос;
  • правові чи інші обмеження щодо строків використання об’єкта, інші чинники (п. 24 НП(С)БО 7 «Основні засоби»).

У міжнародних стандартах є спеціальна вказівка стосовно цього. Вважаємо, нею можуть скористатися і підприємства, які ведуть облік за НП(С)БО.

Під час визначення строку корисної експлуатації активу беруть до уваги будь-які юридичні або подібні обмеження щодо використання активу, зокрема, закінчення строку дії відповідних договорів оренди (п. 56 МСБО 16 «Основні засоби»). Окрім того, строк корисного використання визначають з огляду на очікувану корисність активу для підприємства. Тому строк корисного використання може бути коротший за строк економічної експлуатації об’єкта (п. 57 МСБО 16). Тобто періоду, протягом якого можливе економічне використання активу одним або декількома користувачами. Усе це доречно для визначення строку корисного використання невід’ємних поліпшень орендованого майна.

Якщо строк оренди за відповідним договором коротший, ніж строк економічної служби поліпшень орендованого майна, орендар має вирішити, чи використовуватиме поліпшення після закінчення строку оренди. До строку оренди включайте період, протягом якого можна подовжити строк оренди, якщо існує обґрунтована впевненість у цьому (п. 18 МСФЗ 16).

Водночас, за роз’ясненням Ради з МСФЗ, якщо орендар не планує використовувати поліпшення орендованого майна після закінчення строку оренди, тоді, орієнтуючись на норми пункту 57 МСБО 16, він встановлює строк корисного використання, тобто строк амортизації, невід’ємних поліпшень, що дорівнює строку оренди базового активу.

Якщо орендар може без значних витрат використати поліпшення орендованого майна повторно після закінчення строку оренди, строк їх корисного використання може перевищувати строк оренди відповідного базового активу.

Отже, якщо плануєте достроково розірвати договір оренди (є відповідний наказ керівника підприємства) і не маєте наміру використовувати відповідні поліпшення після цього, можете встановити для такого «поліпшувального» основного засобу строк корисного використання, що відповідає строку дострокового розірвання договору оренди — 13 місяців.

Зверніть увагу: витрати на поліпшення (ремонт) орендованих основних засобів, що збільшують майбутні економічні вигоди, яких спочатку очікували від їх використання, у податковому обліку маєте відображати як окремий об’єкт групи 9 «інші основні засоби» із мінімально допустимим строком корисного використання 12 років. Обрати інший строк тут не можна.

 

Отримайте відповідь на своє запитання через онлайн-помічник системи «Експертус Головбух».

Оформте передплату й отримайте безлімітну експертну підтримку користувачів VIP-версії системи!

 


Статичний блок для запитань-відповідей

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Податкові різниці

Розрахунок податку на прибуток передбачає врахування податкових різниць. Що це таке, де і як їх рахувати, чи всі платники податку на прибуток застосовують податкові різниці — розбираємо
9257

Дефектний акт: зразок

Розглядаємо, що таке дефектний акт, наводимо зразок дефектного акту та аналізуємо законодавчі правила, за якими дефектний акт слід використовувати у будівництві
104726

Форма ведення обліку товарних запасів ФОП: як організувати

Товарний облік — звична річ для ФОПів. Та чи впевнені ви, що організували облік товарних запасів в усіх необхідних випадках? Проаналізуємо нормативку, наголосимо на документації, розберемо практичні ситуації
48162

Форма 20-ОПП: актуальний зразок і порядок заповнення

Існує спеціальна обов’язкова заява про об’єкти, які є джерелом доходу платника податку, або такі, що пов’язані з оподаткуванням, наприклад легкові автомобілі, земельні ділянки, а також кіоски, магазини та інші торговельні точки тощо. Це так звана форма 20-ОПП. Коли її подавати, які наслідки за неподання, невірну чи помилкову інформацію в ній, як її слід заповнювати та коли оновлювати, – у консультації експерта на конкретних зразках для різних ситуацій
361116

Амортизація основних засобів: порядок нарахування, бухоблік

У національних стандартах є п'ять методів амортизації для основних засобів і два — для малоцінних необоротних матеріальних активів. Кожен із них має переваги й недоліки. Розбираємо, коли доцільно використовувати той чи той метод амортизації, чому переважно використовують прямолінійний метод, а також приклади розрахунку та нарахування амортизації в бухгалтерському обліку
175067