Який строк корисного використання встановити для поліпшень орендованого ОЗ

84
Автор
експерт з податкового обліку, Київ

Запитання

Підприємство орендує приміщення магазину, термін дії договору 3 роки. З дозволу орендодавця здійснили поліпшення орендованого об’єкта. Є вірогідність, що договір оренди буде достроково розірвано через 13 місяців. Чи можна встановити у бухгалтерському обліку термін використання цього поліпшення 13 місяців?

Відповідь

Вважаємо, в бухобліку цілком можете встановити строк корисного використання поліпшення 13 місяців, якщо це очікуваний період його використання. Але не в податковому обліку.

За нацстандартами під час визначення строку корисного використання (експлуатації) основних засобів маєте враховувати:

  • очікуване використання об’єкта з огляду на його потужність або продуктивність;
  • передбачуваний фізичний та моральний знос;
  • правові чи інші обмеження щодо строків використання об’єкта, інші чинники (п. 24 НП(С)БО 7 «Основні засоби»).

У міжнародних стандартах є спеціальна вказівка стосовно цього. Вважаємо, нею можуть скористатися і підприємства, які ведуть облік за НП(С)БО.

Під час визначення строку корисної експлуатації активу беруть до уваги будь-які юридичні або подібні обмеження щодо використання активу, зокрема, закінчення строку дії відповідних договорів оренди (п. 56 МСБО 16 «Основні засоби»). Окрім того, строк корисного використання визначають з огляду на очікувану корисність активу для підприємства. Тому строк корисного використання може бути коротший за строк економічної експлуатації об’єкта (п. 57 МСБО 16). Тобто періоду, протягом якого можливе економічне використання активу одним або декількома користувачами. Усе це доречно для визначення строку корисного використання невід’ємних поліпшень орендованого майна.

Якщо строк оренди за відповідним договором коротший, ніж строк економічної служби поліпшень орендованого майна, орендар має вирішити, чи використовуватиме поліпшення після закінчення строку оренди. До строку оренди включайте період, протягом якого можна подовжити строк оренди, якщо існує обґрунтована впевненість у цьому (п. 18 МСФЗ 16).

Водночас, за роз’ясненням Ради з МСФЗ, якщо орендар не планує використовувати поліпшення орендованого майна після закінчення строку оренди, тоді, орієнтуючись на норми пункту 57 МСБО 16, він встановлює строк корисного використання, тобто строк амортизації, невід’ємних поліпшень, що дорівнює строку оренди базового активу.

Якщо орендар може без значних витрат використати поліпшення орендованого майна повторно після закінчення строку оренди, строк їх корисного використання може перевищувати строк оренди відповідного базового активу.

Отже, якщо плануєте достроково розірвати договір оренди (є відповідний наказ керівника підприємства) і не маєте наміру використовувати відповідні поліпшення після цього, можете встановити для такого «поліпшувального» основного засобу строк корисного використання, що відповідає строку дострокового розірвання договору оренди — 13 місяців.

Зверніть увагу: витрати на поліпшення (ремонт) орендованих основних засобів, що збільшують майбутні економічні вигоди, яких спочатку очікували від їх використання, у податковому обліку маєте відображати як окремий об’єкт групи 9 «інші основні засоби» із мінімально допустимим строком корисного використання 12 років. Обрати інший строк тут не можна.

 

Отримайте відповідь на своє запитання через онлайн-помічник системи «Експертус Головбух».

Оформте передплату й отримайте безлімітну експертну підтримку користувачів VIP-версії системи!

 


Вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Наказ про введення в експлуатацію МНМА

МНМА попри свою малоцінність приносять неабияку користь працівникам поліпшуючи їх умови праці. Більшість офісного обладнання та меблів – це МНМА. Як скласти наказ про введення в експлуатацію МНМА, акт про введення в експлуатацію МНМА, що треба при цьому врахувати, нюанси введення в експлуатацію – у консультації
66036

Дефектний акт: зразок

Розглядаємо, що таке дефектний акт, наводимо зразок дефектного акта та аналізуємо законодавчі правила, за якими дефектний акт слід використовувати у будівництві
89949

Часткова компенсація вартості обладнання для виробництва електрики: оподаткування та облік

Аби не припиняти госпдіяльність, бізнес почав встановлювати альтернативні джерела енергії. Місцева влада допомагає сміливцям — частково компенсує вартість обладнання. Як суб’єктам господарювання оподаткувати й облікувати цільові кошти — пояснює експерт
137

Списання основних засобів

Як оформити списання (ліквідацію) основних засобів, щоб не було податкового зобов’язання з ПДВ? Як відобразити списання основних засобів у бухгалтерських проведеннях? Які акти списання основних засобів використати? Відповіді на ці та інші питання отримаєте в консультації
199359

Бухгалтерський облік ремонту автомобіля

Питання про ремонт може постати як внаслідок звичайного зносу, так і через ДТП. Як відобразити в обліку витрати ремонт автомобіля, що здійснюється з власні кошти підприємства. Розглянемо, відповідь на це питання у різних ситуаціях
36548