Формально заповнена ТТН — ознака нереальності операції

Автор
експерт з обліку та оподаткування, Київ
Первинні документи, які платник податків склав формально, не підтверджують реальний рух товарів

Формально заповнена ТТН — ознака нереальності операції

Благодійні організації: практикум з обліку та оподаткування

Постанова Третього апеляційний адмінсуду м. Дніпро від 21.02.2023 у справі № 340/745/20

За результатами документальної позапланової виїзної перевірки платника податків щодо взаємодії з контрагентами податківці збільшили його зобов’язання з ПДВ і зменшили розмір від’ємного значення суми ПДВ. Платник податків звернувся до суду. Суд підтримав податківців і підтвердив правомірність їх податкових повідомлень-рішень.

Апеляційний суд встановив:

  • позивач уклав з контрагентами договори постачання товарів на умовах EXW франко-склад постачальника. Товар за кількістю та якістю приймає покупець на складі постачальника;
  • видаткові накладні позивача не містили ПІБ та посади осіб, які їх підписали. Тому їх неможливо ідентифікувати та перевірити, чи мають вони відношення до діяльності відповідних юросіб. Адреса, яку зазначили в товарно-транспортній накладній (далі — ТТН) — багатоквартирний будинок, а не складське приміщення постачальника.

Суд також дослідив свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, яким нібито перевозили товари позивача. Виявилося, що маса завантаженого автомобіля — 3500 кг, а порожнього — 2230 кг. Відповідно, вантажопідйомність транспортного засобу — 1270 кг. Однак за наданими ТТН партії товарів становили 3767 і 2090 кг, що не відповідає технічним характеристикам автотранспорту.

Крім того, за результатами аналізу ТТН суд встановив, що товар перевозив один і той самий водій, одним і тим самим транспортним засобом 06.05.2019 — чотири рази, 07.05.2019 — два рази. Однак це фізично неможливо з огляду:

  • на вагу партії товару, що зазначили в ТТН;
  • витрати часу на навантаження і розвантаження транспортного засобу;
  • часу руху автомобіля від пункту навантаження до пункту розвантаження.

Також податківці довели суду, що позивач:

  • у спірному періоді не декларував оренду складських приміщень;
  • не реєстрував прав на такий вид нерухомого майна, як складські приміщення.

Суд дійшов висновку, що первинні документи позивача не підтверджують реальний рух товарів від контрагентів. Судді вважають, що він склав документи формально.

додаток

👇 Святкова пропозиція

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Оприбуткування у бухгалтерському обліку сіна і соломи: документи, проводки, приклади

Що таке сіно та солома у бухгалтерському обліку, зокрема при складанні бухгалтерського балансу. Які бухгалтерські рахунки використовуються для обліку сіна та соломи, як визначається справедлива та виробнича вартість сіна та соломи при оприбуткуванні. Якими первинними документами оформляється оприбуткування сіна та соломи. Відповіді на ці та пов’язані питання — в огляді
149

Міжнародний день бухгалтера 2025: ідеї привітань і святкування професійного свята

Міжнародний день бухгалтера, або Міжнародний день бухгалтерії — професійне свято бухгалтерів, яке відзначаємо щорічно 10 листопада. Спеціально до свята ми підготували для вас п'ять порад, як незвично провести цей день
5346

Інвентаризаційні чеклісти: скачайте, роздрукуйте і позначайте, що вже зробили

Якщо проводити інвентаризацію хаотично, вона може затягнутися так, що доведеться сидіти за роботою і в новорічну ніч. Щоб зробити все чітко і правильно, скористайтеся підказками від експертів. Скачуйте і дійте за списком!
10438

Продовження воєнного стану і мобілізації: що треба знати бухгалтеру

Війна триває, тому воєнний стан продовжують до 3 лютого 2026 року. Разом з ним триватиме й мобілізація. Про особливості в роботі, які очікують на бухгалтера через продовження воєнного стану і мобілізації, ― в коментарі експерта
11750

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді