Трудові книжки медзакладу
Як скласти опис справ бухгалтерії. Алгоритм ⋙
Реорганізація медзакладу та трудові книжки
Працівники медзакладу в ході реорганізації на комунальне чи казенне некомерційне підприємство (КНП) у більшості залишаються на своїх посадах з трудовими книжками, які зберігаються у відділі кадрів тієї ж самої медустанови, яка змінила лишень свою організаційно-правову форму та назву. Чи треба вносити якісь записи до трудової у такому випадку?
Так, треба. Знайти відповідь на дане питання можна у п. 2.15 Інструкції про порядок ведення трудових книжок з наказу Мінпраці від 29.07.1993 р. № 58 (далі – Інструкція № 58). Там описується ситуація зміни назви підприємства. Наприклад, у нас була бюджетна установа “Чернігівська міська лікарня № N”, яка стала КНП “Чернігівська міська лікарня № N” Чернігівської міської ради. Записи до трудової треба зробити наступні:
- графа 3: “Комунальний заклад охорони здоров’я Чернігівська міська лікарня № N Чернігівської міської ради з 29.03.2018 р. перейменовано у Комунальне некомерційне підприємство “Чернігівська міська лікарня № N” Чернігівської міської ради”;
- графа 4: “Рішення Чернігівської міської ради від 29.03.2018 р. № 29/VII-9”.
З таким підходом погоджується й Мінсоцполітики у своєму листі-роз’яснення від 12.07.2018 р. № 278/0/22-18. На цьому питання реорганізації та трудових книжок закрито.
В чому особливості ведення трудових книжок медзакладами
Якихось вкрай специфічних особливостей немає. Медзаклад – це таке ж підприємство/установа як і інші. Отже, на нього поширюються уже згадана Інструкція № 58, а також:
- КЗпП;
- наказ Мінстату від 27.10.1995 р. № 277. Там можна знайти зокрема книгу обліку руху трудових книжок;
- кабмінівська постанова від 27.04.1993 р. № 301 “Про трудові книжки працівників” (далі – Постанова № 301). У ній є про прийняття на роботу вперше, зберігання трудових. Також у ній затверджена форма діючої трудової книжки (бланк).
Особливістю можна назвати хіба що таку специфіку медзакладу як робота з інтернами. На інших підприємствах такого немає, хоча студенти-практиканти теж бувають. Однак, інтерн – це не зовсім практикант, якщо порівнювати зі студентами немедичних університетів.
Інтерн у медзакладі: трудова чи договір
Інтерн – це уже не студент, але ще не лікар-спеціаліст. Його статус визначений Законом “Про вищу освіту” від 01.07.2014 № 1556. Не студент, тому що уже має аж другий рівень вищої освіти (магістр) медичного чи фармацевтичного спрямування. Однак, щоб бути лікарем чи провізором йому ще треба отримати відповідну кваліфікацію. Це стажування. Отже, інтернатура – це вже не навчальна/виробнича практика, так як диплом уже отриманий. Це відрізняє інтерна від студента-практиканта. І між медзакладом і інтерном насправді не трудова книжка, а договір. Договір на підставі, якого інтерн стажується/навчається у медзакладі та виконує трудові функції. І тут є дві окремі ситуації:
- інтерн-бюджетник. Це інтерн, який навчався у медзакладі за кошти держави. Особливість: з ним медзаклад укладає трудовий договір. Такий інтерн працює у медзакладі та отримує заробітну плату, на нього поширюються правила внутрішнього трудового розпорядку медзакладу, а тому треба внести відповідний запис до трудової книжки, однак, за умови її наявності. І зробити це має відділ кадрів бази стажування, тобто медзакладу;
- інтерн-контрактник. Це інтерн, який навчався у медзакладі за власні кошти. Особливість: з ним медзакладцивільно-правовий договір, тобто не трудовий. Такий інтерн виконує лише певну трудову функцію, яка визначена цим договором. Медзаклад (база стажування) надає такому студенту платну послугу (п. 30 Переліку платних послуг за кабмінівською постановою від 17.09.1996 р. № 1138). На нього діють не правила внутрішнього трудового розпорядку медзакладу, а правила з укладеного цивільно-правового договору. Зарплату такий інтерн не отримує. Як наслідок, такого становища – запис до трудової книжки інтерна-контрактника не вноситься.
Однак, вищенаведена ситуація не означає, що інтерн-контрактник взагалі залишається без запису у трудовій. Йому має бути надана довідка з медзакладу про період інтернатури. Пізніше на підставі довідки час стажування в інтернатурі може бути занесений за його бажанням йому в трудову книжку.
Увага: Інтерну-бюджетнику запис у наявну трудову здійснює медзаклад (база стажування). Інтерну-контрактнику – навчальний заклад або на наступному місці роботи на підставі довідки з медзакладу (бази стажування)
Це ж саме стосується інтернів-бюджетників, які не мають трудових книжок на період зарахування до інтернатури. Однак, запис їм здійснюється на підставі не довідки з медзакладу, а довідки з навчального закладу про зарахування та відрахування з інтернатури. Це пов’язано з іншою процедурою їх оформлення в інтернатуру.
Увага: інтерну-бюджетнику запис у наявну трудову здійснює медзаклад
Питання трудових книжок інтернів роз’яснено у листі МОЗ від 23.06.2010 р. № 08.01-35/1222.
Що писати інтерну в трудову книжку
Отже, інтерн-бюджетник і в нього уже є відкрита трудова книжка. У такому разі зробити треба наступні записи:
- запис про навчання у медзакладі чи фармацевтичному закладі. Підстава: п. 2.19 Інструкції № 58. Наприклад, графа 3 “Навчався у Медичному інституті Сумського державного університету з 01.09.2017 р. по 30.06.2019 р.” і графа 4 “Диплом магістра СП № 12345678”;
- запис про зарахування на посаду лікаря-інтерна. Наприклад, графа 3 “Прийнятий на час проходження очного циклу інтернатури лікарем-інтерном за спеціальністю “Хірургія” до хірургічного відділення”, графа 4 “Наказ від 01.08.2019 р. № 3-б”;
- запис про закінчення інтернатури. Наприклад, графа 3 “Звільнений по закінченню очного циклу інтернатури, п. 2 ст. 36 КЗпП”, графа 4 “Наказ від 30.07.2021 р. № 13-б”.
Після закінчення інтернатури інтерн може бути прийнятий на роботу до лікарем до того ж медзакладу (бази стажування). Тоді здійснюється відповідний запис.
Увага: у разі відсутності трудової книжки у інтерна-бюджетника медзаклад її відкривати не повинен. Це має бути зроблено за місцем майбутньої його роботи.
► Модуль 1. Звіт неприбуткової організації ► Модуль 2. Річна фінансова звітність ► Модуль 3. Платні медичні послуги ► Модуль 4. Оплата праці + ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ
Трудові книжки у медзакладі – загальні правила
Наостанок згадаємо деякі загальні правила ведення трудових книжок, які стосуються всіх, у тому числі й медзакладів-КНП:
- трудова книжка обов’язкова. Виняток – особа приймається на роботу вперше (п. 2 Постанови № 301);
- не зазначається характер договору (строковий/безстроковий). Наприклад, інтерни мають строковий договір, але про це не вказується;
- на зовнішніх сумісників трудових книжок не заводять. Вони зберігаються за їх основним місцем роботи. Однак, за бажанням сумісника запис до трудової може бути внесений;
- внутрішнім сумісника треба робити всі записи, так як медзаклад і є для них основним роботодавцем;
- про присвоєння нової кваліфікаційної категорії медпрацівнику треба внести запис до трудової книжки. Підстава – п. 2.14 Інструкції № 58, де мова йде про розряд, але кваліфікаційна категорія за змістом те ж саме;
- у разі зміни прізвища працівника треба внести відповідні коригування у трудову книжку, які описані у п. 23 Інструкції № 58. Старе прізвище треба закреслити таким чином, щоб його можна було прочитати й написати нове прізвище. На обкладинці (внутрішня сторона) слід поставити дані про документ, на підставі якого здійснено це коригування (свідоцтво про шлюб тощо);
- дублювання записів російською мовою або мовою нацменшин не потрібне. Воно можливе лише за заявою працівника (лист Мінсоцполітики від 29.06.2016 № 3475/0/10-16/06;
- при звільненні працівника трудова книжка має бути видана у день звільнення і не пізніше (ст. 116 КЗпП, п. 3 Постанови № 301). За дане порушення – штраф і виплата зарплати за дні затримання.
Електронне майбутнє трудових книжок
У скорому часі у сфері трудових книжок відбудеться електронна революція і медзакладам теж треба до цього бути готовими: трудові книжки можна буте вести у електронному вигляді. За бажання працівника може вестися й паперовий варіант трудової книжки. Медзаклад матиме доступ через спеціально створену базу до трудових книжок своїх працівників, а працівник – до власної трудової книжки. Принаймні такі зміни схвалені урядом в підготовленому законопроектів 27.11.2019 р. Залишилося дочекатися його прийняття у парламенті.
Увага: паперові трудові книжки співіснуватимуть з електронними.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"