Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності та несплату податків
У ДРС проаналізували законопроєкт № 1210 та дійшли висновку, що він несе низку загроз для бізнесу.
Штрафи
Так у чотири рази планують збільшити розмір штрафів для платників податків за порушення у сфері адміністрування податків.
З’явиться низка нових штрафів, у т. ч., за відсутність реєстрації в ЄРПН податкових накладних (ПН) на операції з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування ПДВ. Законопроєкт не враховує інтереси малого бізнесу, який складає ПН/РК на незначні суми (РК). Внаслідок цього можливі ситуації, коли штраф у розмірі 3400 грн буде перевищувати суму ПДВ або обсяг постачання за такою ПН або РК.
Запроваджують штрафні санкції у розмірі 20 тис. грн за кожний необладнаний та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу або за кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, та/або незареєстрований витратомір-лічильник/витратомір-лічильник спирту етилового.
Також запрацює штраф у розмірі 1 млн грн за відсутність з вини платника податку реєстрації акцизних складів у СЕАРП та СЕП.
Ці штрафи вже запровадив Закон України від 23.12.2018 № 2628-VIII, однак їх відтермінували до 01.01.2020 року у зв’язку з неготовністю ринку. Разом з тим, законопроєкт № 1210 не передбачає перехідного періоду, який давав змогу суб’єктам господарювання виконати вимоги чинного законодавства та уникнути накладення штрафних санкцій.
Персональна відповідальність
Скасовують персональну відповідальність посадової або службової особи органу контролю перед державою в розмірі виплаченого з бюджету відшкодування через неправомірні рішення, дії чи бездіяльність цієї посадової (службової) особи. Натомість вводять відшкодовання шкоди за рахунок органів контролю за умови доведення протиправності дій/бездіяльності та рішень контролюючого органу.
Така практика вже мала місце в Україні до введення в дію Податкового кодексу України та засвідчила свою неефективність. Саме персональна відповідальність посадової або службової особи є запобіжником щодо вчинення ним протиправних дій та накладення неправомірних санкцій. Її скасування може призвести до перетворення податкових органів на корумповану систему, що значно погіршить бізнес-клімат у країні.
До виникнення додаткових корупційних ризиків можуть призвести положення щодо врахування в податковому обліку умов та обставин здійснення операції та/або поведінки платника податків. При цьому, первинні документи враховуватимуть за умови, якщо вони не суперечать реальним (фактичним) умовам та обставинам здійснення операції та/або поведінці платника податків. При цьому законопроєкт № 1210 не дає визначення понять «реальні (фактичні) умови та обставини» і «поведінка платника податку» та не регулює порядок їх встановлення. Реалізаці цих положень може призвести до вибірковості їх застосування.
Скачати План-графік податкових перевірок на 2019 рік
Перевірки
Строки проведення органом контролю виїзних перевірок збільшать для всіх груп платників податків, включаючи суб’єктів малого підприємництва.
Податковий борг
Скасовують черговість погашення податкового боргу. Наразі кошти платника податку в першу чергу ідуть на погашення боргу, в другу чергу — на сплату штрафу, в третю чергу — на погашення пені.
Як наслідок, повернеться практика, що в першу чергу погашатимуть пеню і це створить штучні умови для накопичення податкового боргу.
Скасовують також заборону використовувати як джерело погашення податкового боргу майно, включене до складу цілісних майнових комплексів державних підприємств, які не підлягають приватизації, у т. ч. казенних підприємств. Таке майно відтепер дозволять передавати у податкову заставу з подальшим отриманням згоди органу контролю на його відчуження.
Ділова мета
Розширюють поняття розумної ділової мети. Як наслідок, платники податків мають доводити, що створені ними умови для приросту (збереження) активів у майбутньому відповідають розумній економічній причині.
Це положення може створити значні ризики для платників податків. Оскільки відсутність ділової мети встановлює лише суд, що може призвести до затяжних судових спорів між платниками податків та контролюючими органами.
Пов’язаність осіб
Для того, щоб набути статусу пов’язаної особи, буде достатньо, щоб чисті активи українського підприємства були у 3,5 рази менші за кредиторську заборгованість будь-якого іноземного постачальника.
Отже, для українських суб’єктів господарювання, які є збитковими за даними фінансової звітності, кожен іноземний контрагент із сумою кредиторської заборгованості в 1 гривню може стати пов’язаною особою для цілей оподаткування.
Курсові різниці
Відтерміновують врахування курсових різниць платника податку у податковому обліку з податку на прибуток.
Наслідком застосування цих положень можуть стати значні фінансові збитки суб’єктів господарювання.
Рентна плата
Значне занепокоєння бізнес-спільноти викликають зміни, що планують внести до порядку сплати рентної плати. Так, поняття первинної переробки сировини розширюють операціями агломерації та/або грудкування, що значно збільшує базу оподаткування рентною платою. Замість собівартості руди і первинного дроблення за базу фактично братимуть вартість кінцевого продукту.
Разом з тим:
- ставка рентної плати для видобування руд заліза зростає з 8 до 10%;
- скасовують коригуючі (пом’якшуючі) коефіцієнти для видобутку позабалансових запасів корисних копалин, у т. ч. газу та нафти;
- запроваджують коригуючий коефіцієнт 2,0 для видобування піщано-гравійної сировини в межах акваторії морів, водосховищ, у річках та їх заплавах.
За попередньою оцінкою, це призведе до збільшення податкового навантаження лише на металургійну галузь у 3-4 рази. Податкове навантаження на гірничо-видобувні підприємства стане одним із найвищих у світі, що призведе до відтоку щонайменше 435 млн доларів інвестицій та втрати близько 40 тис. робочих місць.