Умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних виплат підприємства, установи та організації встановлюють у колективному договорі. Це передбачили:
- ст. 97 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП);
- ст. 15 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР (далі — Закон про оплату праці).
Премія до святкової дати належить до фонду інших заохочувальних і компенсаційних виплат як винагорода (заохочення), що здійснюють раз на рік або має одноразовий характер. Отже, така премія є складовою зарплати (пп. 2.3.2 Інструкції зі статистики заробітної плати, що затверджена наказом Держстату від 13.01.2004 № 5).
Тож, всі питання щодо преміювання працівників підприємства роботодавець вирішує самостійно. Для цього розробляє Положення про преміювання, що є складовою частиною діючої системи оплати праці на підприємстві. Як правило, затверджують як додаток до колективного договору.
Зазначене положення узгоджують з профспілковим або іншим, уповноваженим на представництво трудовим колективом, органом. За його відсутності – представниками працівників, обраними і уповноваженими трудовим колективом.
На період воєнного стану дію окремих положень колективного договору можуть зупиняти за ініціативою роботодавця (ч. 1 ст. 11 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-ІХ; далі — Закон № 2136).
Якщо роботодавець не ініціював зупинення або обмеження виплат премій, то положення Колективного договору щодо преміювання діють і під час воєнного стану.
Якщо ні колдоговір, ні Положення про преміювання не містить будь-яких окремих заборон та обмежень щодо виплати премії під час дії воєнного стану, то премії виплачують, якщо дозволяє фінансовий стан підприємства.
Зазвичай, відповідно до положень Колективного договору та Положення про преміювання премії надають і з нагоди святкових днів.
До святкових днів належать державні свята, які перелічені у статті 73 КЗпП.
У період дії воєнного стану не застосовують норми статті 73, а також статті 53 (тривалість роботи напередодні святкових, неробочих і вихідних днів), частини першої статті 65, частин третьої – п’ятої статті 67 та статтей 71,78-1 КЗпП (ст. 6 Закону № 2136).
Отже, в період дії воєнного стану норми статті 73 КЗпП не застосовують, тобто святкові та неробочі дні на період війни фактично є звичайними робочими днями з оплатою роботи у ці дні, як за робочі дні, а не святкові. Це не вимагає видання наказу про роботу у вихідні дні (святкові та неробочі) або надання додаткових днів відпочинку за роботу у ці дні та не компенсується у грошовій формі у подвійному розмірі.
Якщо роботодавець не зупинив виплату премій у святкові дні у Положенні про преміювання як додатку до діючого Колективного договору, то підстави для не виплати премій з нагоди святкових днів відсутні.
Норми статті 73 КЗпП:
- встановлюють право на надання додаткового вихідного дня;
- визначають порядок компенсації за роботу у святкові і неробочі дні;
- не стосуються питання виплат премій.
Щодо професійних свят, перелік яких не міститься у статті 73 КЗпП, то на них також розповсюджують норми Положення про преміювання як додатку до діючого Колективного договору, дію яких не зупинили.
Тож, якщо роботодавець не зупинив дію норм Положення про преміювання як додатку до діючого Колективного договору у частині виплати премій до святкових днів, то премії може виплачувати і під час дії воєнного стану.
За інформацією Федерації професійних спілок України
Помилка в сумі зарплати призводить до сумних наслідків. Якщо виплатите занадто мало або невчасно — покарає трудова інспекція. Не сплатите із зарплати податків — претензії пред’явить податковий інспектор. Тримайте поради із розрахунку зарплати і зарплатного авансу, які враховують вимоги і трудового, і податкового законодавства на 100%