Товарний облік для підприємців: які правила не можна ігнорувати

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Автор
експерт з обліку та оподаткування, Київ
Дотримуйтесь вимог щодо ведення обліку товарних запасів. Це допоможе уникнути штрафних санкцій та непорозумінь із податковими органами

Товарний облік для підприємців: які правила не можна ігнорувати

Основні вимоги до обліку товарних запасів

Суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції, зобов’язані вести облік товарних запасів та продавати лише ті товари, що відображені в такому обліку (п. 12 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування» від 06.07.1995 № 265/95-ВР).

Платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, що пов’язані з визначенням об’єкта оподаткування, на підставі первинних документів (п. 44.1 Податкового кодексу України; далі – ПК).

Ці вимоги не поширюють на ФОПів на єдиному податку — не платників ПДВ. За умови що вони не реалізують:

  • технічно складні побутові товари на гарантії;
  • лікарські засоби та вироби медичного призначення;
  • ювелірні й побутові вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного та напівдорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення (абз. 3 п. 12 ст. 3 Закону про РРО).

Які документи підтверджують походження товарів?

Згідно з наказом Мінфіну від 03.09.2021 № 496, ФОП повинні вести Форму обліку товарних запасів, а також зберігати первинні документи, які підтверджують облік та походження товарів. До них належать: опис залишку товарів на початок обліку, накладні, транспортні документи, митні декларації, акти закупки, фіскальні чеки, товарні чеки, інші документи, що містять реквізити, які дозволяють ідентифікувати постачальника та отримувача товару, дату проведення операції, найменування, кількість та вартість товару.

Зазначені документи зберігають у місці продажу до моменту вибуття останньої одиниці товару, відображеної в таких первинних документах.

Що робити при перевірці?

На вимогу контролюючих органів ФОП повинні надати документи, що підтверджують облік товарних запасів. Якщо оригінали документів відсутні, можна надати їх копії, а оригінали пред’явити до завершення перевірки.

Тож, щоб уникнути штрафних санкцій, радимо завжди мати належним чином оформлені документи та регулярно перевіряти їхню наявність у місці ведення бізнесу.

За інформацією ДПС у Київській області


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Трудовий договір в умовах воєнного стану: як оформити призупинення

Війна, на жаль, внесла зміни в наше життя. І трудове законодавство теж. З’явилася та процедура, якої раніше не було, ― призупинення трудового договору. Що це? Чим призупинення відрізняється від зупинення трудового договору та простою, як його оформити й показати у табелі та звітності ― у консультації
79303

Загальна система оподаткування ФОП 2025

Розповімо про особливості перебування ФОП на загальній системі оподаткування у 2025 році: облік доходів і витрат, про книгу обліку, перехідні витрати між ІII та IV кварталом, графік обов’язкових платежів (ЄСВ, ПДФО, військовий збір). Чи варто переходити на загальну систему у 2025 році? Відповіді — в огляді
709377

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді