Допомога на поховання 2023: як призначати та виплачувати

UA RU
Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Автор
керівник групи експертів із кадрових питань, Київ
Консультація допоможе призначити та оформити допомогу на поховання у 2023 році

⚡ Лікарняні: нарахування і оплата

З 1 січня 2023 року змінились правила призначення страхових виплат через зміни редакції Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV (далі Закон № 1105).

Допомога на поховання 2023: хто має право

Допомогу на поховання у 2023 році надають у разі смерті застрахованої особи або членів сімʼї, які перебували на її утриманні (ч. 1 ст. 20 Закону № 1105):

  • дружини/чоловіка;
  • дітей, братів, сестер та онуків, які не досягли 18 років або старших цього віку, якщо вони стали особами з інвалідністю до 18 років (братів, сестер та онуків — за умови, що вони не мають працездатних батьків), а здобувачів професійної / професійно-технічної, фахової передвищої та вищої освіти із числа осіб, зазначених у цьому пункті, які навчалися за денною формою здобуття освіти, — до 23 років;
  • батька, матері;
  • діда, баби за прямою лінією спорідненості (ч. 1 ст. 20 Закону № 1105).

До членів сім’ї, яких вважають такими, що були на утриманні померлого, належать особи, якщо вони:

  • були на повному утриманні померлого;
  • одержували від померлого допомогу, що була для них постійним і основним джерелом засобів до існування.

Не вважають такими, що перебували на утриманні застрахованої особи, членів сім’ї, які мали самостійні джерела засобів до існування (ч. 2 ст. 20 Закону № 1105).

Допомога на поховання: який розмір

Розмір допомоги визначає правління Пенсійного фонду України (ПФУ). Розмір допомоги не може бути меншим від розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого законом (ст. 21 Закону № 1105).

У 2023 році розмір допомоги на поховання становить 4100 грн (постанова ПФУ «Про встановлення розміру допомоги на поховання» від 26.12.2022 № 29-1).

Як оформити допомогу на поховання

1. Отримайте заяву й документи для призначення допомоги на поховання. Особа, що звертається по допомогу на поховання, надає документи роботодавцю або уповноваженій роботодавцем особі.

Увага! Перелік документів залежить від виду допомоги.

Перелік документів для призначення допомоги на поховання

Перелік документів для призначення допомоги на поховання

ВЕСЬ ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ ⏩

Заява про призначення допомоги на поховання застрахованої особи

Допоможе надати допомогу на поховання працівника членам його сім’ї.

Заява про призначення допомоги на поховання застрахованої особи

СКАЧАТИ ЗРАЗОК ЗАЯВИ

Заява про призначення допомоги на поховання члена сім’ї застрахованої особи

Допоможе надати допомогу на поховання члена сім’ї працівника.

Заява про призначення допомоги на поховання члена сім’ї застрахованої особи

СКАЧАТИ ЗРАЗОК ЗАЯВИ

2. Перевірте, чи не порушені строки для звернення по допомогу на поховання. Допомогу призначають, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше шести календарних місяців з дня смерті застрахованої особи або члена її сім’ї (ч. 5 ст. 24 Закону № 1105).

3. Оформте рішення про призначення допомоги на поховання

За результатом розгляду документів оформте протокол про призначення або відмову в призначенні допомоги на поховання. Строк — не пізніше наступного дня після звернення за допомогою. Відмовити правомірно лише в разі, якщо заявник не надав усіх необхідних документів для призначення допомоги.

ПФУ ще не затвердив форми протоколу. Однак до затвердження відповідних рішень ПФУ діють нормативно-правові та розпорядчі акти ФСС (п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1105). Тож можете наразі використовувати форму протоколу, що затвердив ФСС постановою від 19.07.2018 № 13.

Протокол засідання комісії із соціального страхування

СКАЧАТИ ЗРАЗОК ПРОТОКОЛУ

4. Передайте рішення про призначення допомоги на поховання до бухгалтерії

Рішення передайте бухгалтерській службі. Бухгалтер оформлює та передає ПФУ заяву-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат за їх видами. Заяву-розрахунок бухгалтер може передати і в електронній формі.

ПФУ профінансує виплату протягом трьох робочих днів після надходження заяви-розрахунку, зокрема в електронній формі (ч. 1 ст. 26 Закону № 1105).

5. Виплатіть допомогу на поховання заявнику

Після того як кошти надійдуть від ПФУ, перерахуйте їх особі, що зверталася по допомогу. Строк — не пізніше наступного робочого дня після отримання страхових коштів від ПФУ (ч. 3 ст. 24 Закону № 1105).

Допомога на поховання від роботодавця: оподаткування

Роботодавець (лише за останнім місцем роботи, в т.ч. перед виходом на пенсію) може надати допомогу на поховання померлого працівника. Здійснена вона може бути як у грошовій формі, так і у вигляді оплати послуг сторонніх організацій (наприклад, ритуальних послуг) або послуг, які надані силами самого роботодавця (наприклад, надання автотранспорту).

Якщо допомога видається підприємством родичу померлого працівника, то від родича необхідно отримати заяву про надання такої допомоги, копії свідоцтва про смерть. Також необхідно видати наказ про надання допомоги. Оподаткування допомоги у такому випадку здійснюється у такому порядку (пп. «б» пп. 165.1.22 ПК):

  • НЕ оподатковується ПДФО, тобто не включається до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу в розмірі, що не перевищує подвійного розміру суми, яка визначена пп. 169.4.1 ПК (це гранична межа, яка дає право на ПСП). Для 2023 р. дана сума дорівнює 7520 грн (=2×3760 грн). Це ж саме стосується ВЗ (пп. 1.2 і 1.7 пп. 161 підрозд. 10 Перехідних положень ПК). Допомога на поховання в 4ДФ до Податкового розрахунку таку допомогу відображають за ознакою доходу «146»;
  • оподатковується ПДФО, якщо сума перевищує згаданий граничний розмір (7520 грн). Тоді сума перевищення розглядається як додаткове благо за кодом «126» у Додатку 4ДФ до Податкового розрахунку.

В обох випадках ЄСВ на таку допомогу не нараховується, так як такі виплати не належать до фонду оплати праці (також п. 14 Переліку з постанови КМУ від 22.12.2010 р. № 1170).

Також можлива ситуація: за допомогою звернувся працівник підприємства для поховання померлого родича або роботодавець не є останнім для померлого працівника. Така допомога оподатковується на загальних підставах зі сплатою ПДФО та ВЗ (код «126»). Проте існує інший, кращий, спосіб оформити таку допомогу – подати її як благодійну нецільову допомогу з відповідною заявою від отримувача. Така допомога не оподатковується ПДФО та ВЗ сукупно у розмірі, що не перевищує за рік по одному отримувачу суми з пп. 169.4.1 ПК (у 2023 р. – це 3760 грн). Код такої допомоги в Додатку 4ДФ «169».

Бухгалтерський облік допомоги на поховання 2023 померлому працівнику

БУХГАЛТЕРСЬКІ ПРОВЕДЕННЯ З ОБЛІКУ ВИТРАТ НА ПОМЕРЛИХ ПРАЦІВНИКІВ

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Нарахування матеріальної допомоги на поховання за рахунок підприємства

(загальна сума допомоги 9000 грн)

Нарахована підприємством допомога на поховання в межах неоподатковуваного ліміту (7520 грн)

949

685

7520,00

Нарахована підприємством допомога на поховання понад неоподатковуваний ліміт (= 9000 – 7520)

949

685

1480,00

Утриманий ПДФО (=1480 ×0,18 = 266,40)

685

641

266,40

Утриманий ВЗ (=1480 ×0,015 = 22,20)

685

642

22,20

Виплачена допомога підприємства родичам (= 7520 +1480 – 266,40 – 22,20 =8711,40)

685

311

8711,40

Інші витрати операційної діяльності віднесено на фінансовий результат від операційної діяльності (= 7520 + 1480)

791

949

9000,00

Отримана і виплачена допомога на поховання з ПФУ

Нарахована допомога на поховання за рахунок Фонду

378

685

4100,00

Отримана допомога з Фонду

313

378

4100,00

Виплачена допомога з Фонду родичам

685

313

4100,00

 

Як отримати допомогу на поховання пенсіонера

Якщо помер пенсіонер, необхідно звернутися до будь-якого сервісного центру ПФУ. Перелік сервісних центрів.

Документи, які необхідні подати для отримання допомоги на поховання пенсіонера:

  1. Заява про виплату допомоги на поховання.
  2. Документ, що підтверджує реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті).
  3. Паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу.
  4. Свідоцтво про смерть.
  5. Витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть для отримання допомоги на поховання (додаток 14 до Інструкції з ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, затвердженої наказом Мінюсту від 24.07.2008 № 1269/5,) або довідку про смерть пенсіонера.
  6. У разі реєстрації смерті за межами України подається свідоцтво про смерть або інший документ, що підтверджує факт смерті, виданий компетентним органом іноземної держави.

Допомогу на поховання пенсіонера надають у розмірі двомісячної пенсії, яку отримував пенсіонер на час смерті.

Якщо померлий був військовим пенсіонером, допомога у такому разі виплачується у розмірі тримісячної пенсії померлого, але не менше за п’ятикратний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Увага! Допомогу на поховання пенсіонера не виплачують, якщо поховання здійснили за рахунок держави.

Допомога на поховання виплачують органи ПФУ шляхом зарахування на поточний банківський рахунок особи, яка здійснювала поховання. Якщо у одержувача відсутній поточний банківський рахунок, то виплату здійснюють через міжнародну платіжну систему «Швидка копійка»: заявник у будь-якому відділенні Ощадбанку може отримати кошти, звернувшись із паспортом та ідентифікаційним кодом.

Увага! Строк звернення за отриманням допомоги на поховання пенсіонера не обмежується.

 



зміст

Вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді