РРО в медзакладі: бухоблік та оподаткування
КНП усувають із практики готівку. Розрахунки за послуги з юридичними й фізичними особами — тільки безготівкові (п. 4 Постанови № 781, додаток 3 Типового договору). Із‑поміж безготівкових розрахунків — карткові. Щоби відвідувачі могли розраховуватися за допомогою платіжних карток, ЗОЗ має встановити POS-термінал та реєстратор розрахункових операцій (РРО) або програмний реєстратор розрахункових операцій (ПРРО):
POS-термінал + РРО або ПРРО → Карткові розрахунки
Ви вже маєте інструкцію з обліку платіжних терміналів. У наступних номерах на прикладах розберемо, як обліковувати ПРРО. У цій статті розглянемо облік придбання, експлуатації та ліквідації РРО, а також податкові наслідки цих операцій.
Новації в законодавстві та санкції від податківців за помилки у застосуванні РРО/ПРРО вимагають від бухгалтера глибоких знань про те, як правильно використовувати РРО/ПРРО
Придбання РРО у КНП
Касовий апарат — складова необоротних активів, адже строк його експлуатації перевищує рік. Який саме строк у вашого РРО, дивіться в технічній документації.
З огляду на вартість класифікуйте РРО як об’єкт основних засобів (ОЗ) або малоцінних необоротних активів (МНМА). Вартісну межу має визначати облікова політика закладу.
Якщо класифікували РРО як ОЗ, облікуйте його на субрахунку 104 «Машини та обладнання», як МНМА — на субрахунку 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи».
КНП може придбати РРО або отримати безоплатно. Придбати — за власні кошти, які отримали як плату від НСЗУ, фізичних, юридичних осіб, або за кошти від благодійника. Оцініть касовий апарат за первісною вартістю залежно від способу надходження РРО:
Як отримали РРО | Яка формула первісної вартості | Підстава |
Придбали | Вартість придбання + витрати на доставку, опломбування, програмування, підключення, переведення у фіскальний режим тощо | п. 8 НП(С)БО 7 «Основні засоби» |
Отримали безоплатно | Справедлива вартість на дату отримання + додаткові витрати згідно з пунктом 8 НП(С)БО 7. | п. 10 НП(С)БО 7 |
Щоб задокументувати надходження касового апарата, складіть:
- акт приймання-передачі основних засобів;
- наказ про введення в експлуатацію основних засобів;
- акт уведення в експлуатацію основних засобів.
У наказі визначте строк корисного використання, ліквідаційну вартість (за наявності), метод амортизації та відповідальну особу. Підпишіть наказ у керівника. Акти оформлює комісія з обліку основних засобів. Її склад затверджує керівник закладу.
Скористайтеся формами з Наказу № 818, Наказу № 352* або розробіть індивідуальні з обов’язковими реквізитами первинки (ст. 9 Закону про бухоблік). Запозичені форми адаптуйте.
* Наказ Мінстату «Про затвердження типових форм первинного обліку» від 29.12.1995 № 352 (втратив чинність 22.10.2021).
На підставі технічної документації, супровідних документів, іншої первинки, актів комісії відкрийте Інвентарну картку обліку основних засобів у одному примірнику.
Убезпечтеся від зауважень контролерів: долучіть до документації довідку про опломбування та акт уведення касового апарата в експлуатацію, що видав центр сервісного обслуговування (ЦСО) (п. 13 Порядку № 601). Відтак уникнете запитань щодо законності експлуатації РРО та нарахування амортизації.
РРО від благодійника облікуйте як цільові надходження. Цільове фінансування визнавайте доходом протягом строку корисного використання в сумі, що пропорційна до нарахованої амортизації (п. 18 НП(С)БО 15 «Дохід»).
Амортизацію РРО нараховуйте:
- для ОЗ — за методом із пункту 26 НП(С)БО 7;
- для МНМА — за методом із пункту 27 НП(С)БО 7.
Щомісячну суму амортизації показуйте в Розрахунку амортизації основних засобів (крім інших необоротних матеріальних активів), Розрахунку амортизації інших необоротних матеріальних активів чи іншому первинному документі. Суму амортизаційних відрахувань включіть до витрат на збут (рахунок 93), адже використовуєте РРО під час продажу медичних послуг (п. 19 НП(С)БО 16 «Витрати»).
У ПДВ-обліку покажіть придбання касового апарата в загальному порядку. Податковий кредит із ПДВ нарахуйте за правилом першої події на підставі податкової накладної, зареєстрованої у ЄРПН.
Якщо використовуватимете РРО лише в разі надання звільнених від оподаткування ПДВ медичних послуг, нарахуйте компенсувальні ПДВ-зобов’язання (п. 198.5 Податкового кодексу України; ПК). Коли операції подвійні, тобто оподатковувані та звільнені, нарахуйте розподільчі ПДВ-зобов’язання (п. 199.1 ПК).
Направте податківцям повідомлення за формою № 20-ОПП у паперовій або електронній формі. На це маєте 10 робочих днів після реєстрації, створення чи відкриття об’єкта оподаткування (п. 8.4 Порядку № 1588). У повідомленні поінформуйте про господарську одиницю, де застосовуватимете РРО/ПРРО. Зазначте код типу об’єкта оподаткування з довідника, наприклад: 313 «Лікарня», 411 «Поліклініка» або 474 «Стоматологічна поліклініка», а також адресу розташування ЗОЗ.
Експлуатація РРО у ЗОЗ
Відвідувачам, які розраховуються за допомогою платіжних карток через РРО з терміналом, маєте надавати розрахункові документи — фіскальні чеки, зокрема на папері. Тому закупіть стрічки та інші витратні матеріали, котрих потребуватиме ваша модель РРО.
Витратні матеріали в бухобліку будуть запасами. Оприбуткуйте їх на склад за первісною вартістю на підставі накладної постачальника (п. 8 НП(С)БО 9 «Запаси»). Облікуйте на субрахунку 209 «Інші матеріали». Використані стрічки та інші витратні матеріали на підставі накладної включіть до витрат на збут. Щоб списати витратні матеріали для експлуатації РРО, оцініть їх за методом оцінки запасів, який прописали в обліковій політиці закладу.
ЗОЗ не має права самотужки виконувати техобслуговування та ремонт РРО (п. 4 Порядку № 601). Введення в експлуатацію, техобслуговування та ремонт РРО здійснює ЦСО на підставі договорів, укладених із власником РРО. Після техобслуговування заносять запис до паспорту (формуляра) касового апарата, якщо це передбачив виробник/постачальник (п. 17 Порядку № 601).
Оскільки витрати на техобслуговування і ремонт спрямовані, щоб підтримати працездатність РРО, включіть їх до витрат періоду (п. 15 НП(С)БО 7). На підставі договору з ЦСО та акта виконаних робіт, наданих послуг, збільште витрати на збут.
Облік придбання витратних матеріалів для РРО
Ліквідація РРО у медзакладі
Рішення про ліквідацію РРО ухвалює керівник медзакладу на підставі висновків комісії зі списання необоротних активів. Підставою для ліквідації РРО може бути:
- технічна несправність і недоцільність ремонту;
- закінчення строку служби, встановленого в технічній документації та під час реєстрації у ДПС;
- перехід на ПРРО;
- виключення моделі РРО із Держреєстру тощо.
ДПС періодично оновлює перелік моделей РРО, які дозволені/заборонені для первинної реєстрації.
Перевірте, чи потрібен дозвіл засновника, щоб ліквідувати РРО. Для цього ознайомтеся з локальним порядком списання комунального майна. Трапляється, щоб списати ОЗ або МНМА, медичний заклад мусить заручитися дозволом засновника.
Списання оформте наказом керівника ЗОЗ та актом списання основних засобів у двох примірниках. Відобразіть ліквідацію в Інвентарній картці обліку основних засобів. Відтак передайте Інвентарну картку до архіву.
Спишіть із балансу залишкову вартість та накопичену амортизацію, якщо облікували РРО як ОЗ або як МНМА, який амортизували будь-яким методом, крім методу 100% (п. 33 НП(С)БО 7). Якщо класифікували РРО як МНМА й нарахували амортизацію за методом 100% у періоді введення в експлуатацію, з балансу спишіть лише суму накопиченої амортизації. Виконайте запис: Д-т 132 «Знос інших необоротних матеріальних активів» — К-т 112.
Додаткові витрати, як-от на послуги ЦСО зі зняття РРО з реєстрації, розпломбування, демонтажу, включіть до інших витрат, що пов’язані зі списанням необоротних активів, — на субрахунку 976 «Списання необоротних активів» (Інструкція № 291).
Ліквідацію ОЗ за самостійним рішенням платника ПДВ прирівнюють до постачання товарів. Базу оподаткування ПДВ визначають за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації (пп. 14.1.191, 185.1, 189.9 ПК). Водночас пункти 189.9 та 189.10 ПК передбачають випадки, коли в платника ПДВ не виникає обов’язку нараховувати ПДВ-зобов’язання. Щоб уникнути нарахування ПДВ, зокрема за пунктом 198.5 ПК, подайте органу контролю документ про знищення, розібрання або перетворення ОЗ в інший спосіб, внаслідок чого його неможливо використовувати за первісним призначенням. Таким документом може бути акт про списання ОЗ, що склала комісія КНП. Також отримайте акт виконаних робіт, наданих послуг від ЦСО. Долучіть технічну документацію на РРО. Цих документів буде достатньо, щоб не нараховувати ПДВ-зобов’язань за вимогами пункту 189.9 ПК.
Норми пункту 189.9 ПК не поширюються на РРО, який визнали МНМА.
«Дострокове» списання РРО, наприклад у зв’язку з переходом на ПРРО, контролери можуть розцінити як негосподарське використання активу. Як наслідок, вони вимагатимуть нарахувати ПДВ-зобов’язання за пунктом 198.5 ПК.
Нагадаємо: базу оподаткування визначатимете з огляду на балансову (залишкову) вартість, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюєте ліквідацію (за відсутності обліку необоротних активів — на основі звичайної ціни).
Не забудьте попередити податківців про вибуття РРО у повідомленні за формою № 20‑ОПП.