Оподаткування безповоротної фіндопомоги, отриманої ФОП-загальником

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Суми безповоротної фінансової допомоги, наданої фізичній особі, входять до складу оподаткованого доходу, як дохід у вигляді додаткового блага

image83

До безповоротної фінансової допомоги належать:

  • суми коштів, передані платнику згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладання таких договорів;
  • суми безнадійної заборгованості, відшкодовані кредитору позичальником після списання такої безнадійної заборгованості;
  • суми заборгованості одного платника перед іншим платником, що не стягнута після закінчення строку позовної давності;
  • основна сума кредиту або депозиту, що надані платнику без встановлення строків повернення такої основної суми, за винятком кредитів, наданих під безстрокової облігації, та депозитів до запитання у банківських установах, а також сума процентів, нарахованих на таку основну суму, але не сплачених/списаних (пп. 14.1.257 Податкового кодексу України; далі — ПК).

Об’єктом оподаткування фізичної особи — підприємця на загальній системі оподаткування відповідно до пункту 177.2 ПК є чистий оподаткований дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та не грошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов’язаними з господарською діяльністю такого ФОПа. У разі, якщо ФОП отримує інші доходи, ніж від провадження підприємницької діяльності, у межах обраних ним видів такої діяльності, то згідно з п. 177.6 ПК, такі доходи оподатковують за загальними правилами, встановленими законодавством.

Суми безповоротної фінансової допомоги, наданої фізичній особі, входять до складу оподаткованого доходу, як дохід у вигляді додаткового блага, що визначили підпунктом «г» підпункту 164.2.17 ПК.

Оскільки в такому випадку надана безповоротна фінансова допомога не є результатом від здійснення підприємницької діяльності ФОП, що проводиться у порядку та за правилами передбаченими законодавством для такої категорії осіб, то таку суму допомоги оподатковуйте за нормами, встановленими ПК для оподаткування доходів фізичних осіб як додаткове благо.

При цьому підпунктом 168.1.1 ПК визначили, що податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподаткований дохід на користь платника, зобов’язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок за ставкою, визначеною у статті 167 ПК.

За інформацією ДПС у Черкаській області

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

ФОП на загальній системі 2026: умови перебування та податки

Розповімо про особливості перебування ФОП на загальній системі оподаткування у 2026 році: облік доходів і витрат, про книгу обліку, перехідні витрати між минулорічним кварталом IV та цьогорічним кварталом І, графік обов’язкових платежів (ЄСВ, ПДФО, військовий збір). Чи варто переходити на загальну систему у 2026 році? Відповіді — в огляді
791486

Самозайняті особи: облік та оподаткування

Хто може бути самозайнятою особою, які податки сплачує самозайнята особа, можливості здійснення трудової діяльності, про умови оподаткування доходів та витрат самозайнятих осіб, до яких належить фізичні особи-підприємці та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Ці та інші питання — в цьому огляді
25497

Перевищення ліміту доходу ФОП у 2026-2027 роках

Платникам єдиного податку треба контролювати, аби їхній річний дохід не перевищив дозволений ліміт. Пояснимо, які наслідки чекають ФОП у 2026 році, як оподаткувати суму перевищення та коли перейти до іншої групи або на загальну систему — у консультації
6168

Пільги для мобілізованих ФОПів під час воєнного стану: розбираємо новації

Мобілізованих ФОПів в автоматичному режимі звільнятимуть від податків і звітності — без зайвої бюрократії. З’ясуймо, як працюють нові норми, кого вони стосуються і що потрібно знати, аби скористатися пільгами
3383

Як працювати з РРО та ПРРО під час воєнного стану у 2026 році

Воєнний стан не скасовує обов’язку застосовувати РРО та ПРРО, але передбачає окремі правила роботи. Пояснимо, як працювати з ПРРО без інтернету у 2026 році, коли можна застосовувати офлайн-режим, як діяти в разі збою та які штрафи загрожують за РРО-порушення
44597

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді