Неможливість своєчасного виконання податкових обов’язків підтверджують реальні, а не формальні обставини: рішення ВС

Суд підтримав позицію податкового органу щодо термінів подання податкової звітності

Неможливість виконувати податкові обов’язки

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності та несплату податків

Постанова Касаційного адміністративного суду у складі ВС від 28.02.2024 у справі № 280/6527/22

Суд касаційної інстанції підтримав позицію податкового органу щодо правомірності прийнятого рішення щодо можливості своєчасного виконання платником свого податкового обов`язку в частині дотримання термінів подання податкової звітності з податку на прибуток, акцизного податку, рентної плати за користування радіочастотним ресурсом, а також подання фінансової звітності, передбаченої пунктом 46.2 Податкового кодексу України.

Суди урахували та зауважили, що для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними. Платник повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджують виникнення щодо обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків.

ВС дійшов висновку, що під час винесення спірного рішення податковий орган діяв на підставі та у спосіб, передбачені чинним законодавством України, відтак правові підстави для задоволення позовних вимог відсутні, оскільки позивач, ані до податкового органу, ані до суду, не надав доказів на підтвердження того, що позивачем за місцем реєстрації юрадреси:

  • провадилась будь-яка господарська діяльність
  • зберігались документи необхідні для ведення господарської діяльності
  • зберігалась техніка та/або обладнання необхідні для ведення діяльності, тощо.

Разом з тим, суди попередніх інстанцій зазначили та урахували, що на підтвердження наявності обставин, які обумовлюють неможливість виконання податкового обов`язку, позивач подав контролюючому органу документи, які підтверджують тимчасові технічні несправності.

При цьому позивач у поданій податковому органу заяві не зазначає про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття бухгалтерської документації, що в свою чергу унеможливлювало б виконання податкових обов`язків з подання податкових декларацій.

Посилання позивача в обґрунтування неможливості виконання податкових обов`язків на втрату (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, спричинених військовою агресією рф, не підтверджують належні докази. У контексті спірних правовідносин ними б могли бути документи, зазначені у Переліку документів, що підтверджують неможливість своєчасного виконання податкових обов`язків, затвердженому наказом Мінфіном від 29.07.2022 № 225; далі — Перелік.

Перелік чітко зазначає, які саме документи можуть підтвердити ту або іншу підставу. Проте жодний із таких документів не надали податковому органу.

Відтак, Касаційний адміністративний суд у складі ВС від 28.02.2024 у справі № 280/6527/22:

  • касаційну скаргу позивача залишив без задоволення;
  • рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27.02.2023 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 12.06.2023 залишив без змін.


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Держбюджет 2025

19 листопада ВРУ ухвалила Закон України «Про Державний бюджет на 2025 рік» (проєкт закону від 14.09.2024 № 12000). Це вже третій бюджет країни за час повномасштабного вторгнення рф із найбільшими видатками та дефіцитом бюджету за всю історію країни. Проте Уряд запевняє, що бюджет є збалансованим. На які показники він спирається та що очікує українців в умовах воєнного стану — в огляді
642

Порядок ліквідації підприємства

Ліквідація — це одна з форм припинення діяльності суб’єкта господарювання. Відсутність правонаступництва, тобто передачі прав та обов’язків третій стороні, відрізняє її від реорганізації. Яка послідовність дій при ліквідації, у якій черзі погашаються борги та як звільнити працівників при ліквідації? Що таке ліквідаційний баланс підприємства? Розглянемо, як здійснюється ліквідація юридичної особи у 2024 році з огляду на воєнний стан
82333

Бухгалтерська довідка: коли та як складати

Консультація допоможе оформити бухдовідку якщо затримуються документи від контрагента, треба виправити помилку або задокументувати госпоперацію, коли немає типової форми первинки. Як застосовувати бухдовідку — вчергове роз’яснив Мінфін, а експерт підготувала колекцію зразків бухдовідок для різноманітних ситуацій
87992

Послуги кейтерингу: облік та організація

Одне з віянь сьогоднішнього часу – спрощення та передача несуттєвих для підприємства, закладу, установи процесів іншим, більш професійним у цьому виконавцям. Кейтеринг – що це, навіщо він потрібен та як вести облік кейтерингу
3132

Облікова політика підприємства

В обліковій політиці підприємство закріплює свій вибір у варіативних правилах ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності. Або ж — зазначає свій підхід до обліку, якщо нормативка не передбачає варіантів обліку щодо окремих операцій. Облікова політика не раз була надійним помічником підприємств під час судових тяжб із податківцями. Тож підходьте до її розробки стратегічно, а головне — дотримуйтесь обраних в ній правил, щоб сформувати механізм захисту у разі претензій фіскальних органів та можливих судових спорів
90657

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді