Неможливість своєчасного виконання податкових обов’язків підтверджують реальні, а не формальні обставини: рішення ВС

Суд підтримав позицію податкового органу щодо термінів подання податкової звітності

Неможливість виконувати податкові обов’язки

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності та несплату податків

Постанова Касаційного адміністративного суду у складі ВС від 28.02.2024 у справі № 280/6527/22

Суд касаційної інстанції підтримав позицію податкового органу щодо правомірності прийнятого рішення щодо можливості своєчасного виконання платником свого податкового обов`язку в частині дотримання термінів подання податкової звітності з податку на прибуток, акцизного податку, рентної плати за користування радіочастотним ресурсом, а також подання фінансової звітності, передбаченої пунктом 46.2 Податкового кодексу України.

Суди урахували та зауважили, що для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними. Платник повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджують виникнення щодо обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків.

ВС дійшов висновку, що під час винесення спірного рішення податковий орган діяв на підставі та у спосіб, передбачені чинним законодавством України, відтак правові підстави для задоволення позовних вимог відсутні, оскільки позивач, ані до податкового органу, ані до суду, не надав доказів на підтвердження того, що позивачем за місцем реєстрації юрадреси:

  • провадилась будь-яка господарська діяльність
  • зберігались документи необхідні для ведення господарської діяльності
  • зберігалась техніка та/або обладнання необхідні для ведення діяльності, тощо.

Разом з тим, суди попередніх інстанцій зазначили та урахували, що на підтвердження наявності обставин, які обумовлюють неможливість виконання податкового обов`язку, позивач подав контролюючому органу документи, які підтверджують тимчасові технічні несправності.

При цьому позивач у поданій податковому органу заяві не зазначає про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття бухгалтерської документації, що в свою чергу унеможливлювало б виконання податкових обов`язків з подання податкових декларацій.

Посилання позивача в обґрунтування неможливості виконання податкових обов`язків на втрату (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, спричинених військовою агресією рф, не підтверджують належні докази. У контексті спірних правовідносин ними б могли бути документи, зазначені у Переліку документів, що підтверджують неможливість своєчасного виконання податкових обов`язків, затвердженому наказом Мінфіном від 29.07.2022 № 225; далі — Перелік.

Перелік чітко зазначає, які саме документи можуть підтвердити ту або іншу підставу. Проте жодний із таких документів не надали податковому органу.

Відтак, Касаційний адміністративний суд у складі ВС від 28.02.2024 у справі № 280/6527/22:

  • касаційну скаргу позивача залишив без задоволення;
  • рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27.02.2023 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 12.06.2023 залишив без змін.

Знижки на передплату бухгалтерських виданьСкористайтеся нагодою та отримайте знижки на передплату професійних е-журналів «Головбух», «Головбух Агро», «Головбух Медицина», а також експертно-правової системи «Експертус Головбух»!

Статті за темою

Усі статті за темою

Бухгалтерський облік торгової марки 2024

Торгові марки, бренди у компаніях світового ринку можуть мати значну вартість у бухгалтерському балансі. За якими правилами обліковувати торговельну марку, чи завжди це нематеріальний актив, коли виникає роялті з торговельної марки та правила оподаткування торговельних марок – про все це у консультації
21103

Семінари для бухгалтерів у 2024 році

Бухгалтерські семінари та вебінари ― це можливість для бухгалтера швидко опанувати новації законодавства, дізнатися рішення для специфічних робочих ситуації, а також обмінятися досвідом в бухгалтерській спільноті. Які семінари для бухгалтерів невдовзі відбудуться ― в огляді
16790

Електронний документообіг замість паперового

Електронні накладні, електронні договори, електронні акти – все це можна поєднати електронною системою документообігу з використанням електронного підпису. Розбираємо, яких правил електронного документообігу слід дотримуватися
31062

Строковий трудовий договір: оплата праці

Трудовий договір може бути як безстроковим, так і укладеним на певний строк. Наприклад, коли працевлаштовують тимчасових і сезонних працівників, або беруть працівника на «декретне» місце. Які особливості оплати праці таких працівників, на що слід звернути увагу бухгалтеру – у консультації
11514

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді