До 21.07.2022 зупинили дію пунктів 200.10—200.12 Податкового кодексу України (ПК) щодо бюджетного відшкодування ПДВ. До звітних податкових періодів за лютий — липень 2022 року ці норми застосовують з урахуванням строків проведення камеральних, документальних податкових перевірок. Узгоджені суми бюджетного відшкодування повертають у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Обставини, що звільняють платників податків від фінансової відповідальності за порушення, що виявили органи контролю під час перевірок, визначає підпункт 112.8.9 ПК. Зокрема, якщо платник податку через участь у воєнних діях вчасно не виконав податкові обов’язки, його звільняють від відповідальності. Але за умови, що він виконає ці обов’язків упродовж одного місяця з дня, коли завершиться дія наслідків, через які він не зміг виконати ці обов’язки.
Під час дії воєнного стану документальні позапланові перевірки проводять за наявності безпечного доступу до територій, об’єктів, де платник податків провадить господарську діяльність.
Перевірки, які розпочали, але не завершили через надзвичайні обставини, зупиняють за рішенням керівника органу контролю (його заступника або уповноваженої особи). Рішення оформляють наказом. Копію наказу надсилають платнику податків до е-кабінету. Одночасно платника інформують через електронну пошту про те, що до його е-кабінету надіслали рішення зупинити перевірку. Зупинення перевірки перериває перебіг строку проведення перевірки.
Щодо документальних позапланових перевірок, які стосуються декларацій або уточнюючих розрахунків, до яких подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування. Якщо ці перевірки розпочали після того, як набрав чинності Закон України від 12.05.2022 № 2260-IX, то проводять упродовж 60 календарних днів, що настають після завершення граничного строку проведення камеральної перевірки відповідної декларації або уточнюючого розрахунку.
Документ, що надіслав орган контролю до е-кабінету платника, вважають таким, що вручили, якщо його сформували з дотриманням вимог законів про е-документи та електронні довірчі послуги.
Крім того, на час воєнного стану ДПС проводить фактичні перевірки, щоб контролювати, чи дотримує платник податків вимоги законодавства щодо фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки, які встановила держава (Закон України «Про ціни та ціноутворення»).
Щодо платники податків, податкових агентів з тимчасово окупованих територій, які не можуть пред’явити первинні документи, на підставі яких обліковують доходи та витрати. Вони подають органові контролю в довільній формі повідомлення про те, що не можуть вивезти первинні документи (далі — повідомлення). Повідомлення мають підписати керівник підприємства та головбух. У повідомленні зазначають:
- обставини, що призвели до втрати чи неможливості вивезти первинні документи;
- податкові/звітні періоди;
- загальний перелік документів (бажано з реквізитами).
Дані та показники податкової звітності за звітні періоди, що зазначили в повідомленні, не можна піддавати сумніву лише через відсутність первинних документів. Після того, як платник подав повідомлення до органу контролю, накладають мораторій на проведення документальних перевірок щодо періодів, які він зазначив у повідомленні.
Якщо платник податків дізнається, що втратив документи, про які зазначив у повідомленні, він має поінформувати про це орган контролю і пояснити обставин, за яких це сталося. У цьому разі після завершення дії воєнного стану органи контролю не перевірятимуть податкові/звітні періоди, які платник зазначив у повідомленні.