Чи включати до адмінвитрат благодійної організації зарплату керівника проєкту, чи враховувати лише 20%
Запитання
Від якої суми доходів благодійної організації розраховуються 20 відсотків адміністративних витрат: що надійшли на розрахунковий рахунок? Чи враховується безкоштовно отримана допомога?
Відповідь
Неприбуткові підприємства, установи та організації, визначені пунктом 133.4 Податкового кодексу України (ПК), подають Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за формою, що затвердив Мінфін наказом від 17.06.2016 № 553 (далі — Звіт), та річну фінансову звітність.
Для цілей оподаткування платники зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухобліку, фінзвітності, інших документів, інформації, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачили законодавством (п. 44.1 ПК).
Бухоблік та фінзвітність ґрунтуються, зокрема на принципі нарахування — доходи і витрати відображають в бухобліку та фінзвітності в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів (ст. 4 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV).
У рядках 1.1—1.11 частини І Звіту відображають доходи, одержані неприбутковими організаціями, а у рядках 2.1—2.6 Звіту — суми видатків (витрат), в тому числі в рядку 2.3 — адміністративні витрати. При цьому формування доходів та видатків (витрат), що відображають у Звіті, здійснюють за правилами бухобліку.
Загальні засади благодійної діяльності в Україні визначає Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 № 5073-VI (далі — Закон № 5073).
Установчі документи благодійної організації повинні містити, зокрема, цілі та сфери благодійної діяльності, джерела активів (доходів), порядок контролю і звітності благодійної організації (п. 2 та п. 6 ч. 2 ст. 14 Закону № 5073).
Метою благодійних організацій не може бути одержання і розподіл прибутку серед засновників, членів органів управління, інших пов’язаних з ними осіб, а також серед працівників таких організацій (ч. 1 ст. 11 Закону № 5073).
Розмір адмінвитрат благодійної організації не може перевищувати 20% доходу цієї організації у поточному році.
Адміністративні витрати — це загальногосподарські витрати, спрямовані на обслуговування та управління підприємством. Перелік таких витрат наведений в пункті 18 П(С)БО 16 «Витрати».
Як було зазначено вище, доходи та витрати неприбуткових організацій визначаються відповідно до правил бухгалтерського обліку, тобто методом нарахувань. Згідно П(С)БО 15 «Дохід», цільове фінансування визнають доходом у тих періодах, у яких були понесені витрати, пов’язані з виконанням умов цільового фінансування.
У фінзвітності адмінвитрати відображають: у формі 2 — рядок 2130, у формі 2(м) — у складі рядка 2180, у формі 2 (мс) — у складі рядка 2165.
Отже, з урахуванням того, що згідно зі статтею 16 Закону № 5073 розмір адмінвитрат благодійної організації не може перевищувати 20% доходу цієї організації у поточному році і для неприбуткових організацій встановлюють річний податковий (звітний) період, то для цілей дотримання вимог пункту 133.4 ПК з перебування благодійної організації у Реєстрі зазначений критерій щодо розміру адмінвитрат такої організації розраховують за підсумками відповідного календарного року.
При цьому критерій щодо розміру адмінвитрат благодійної організації з метою дотримання вимог Закону № 5073 для цілей застосування пункту 133.4 ПК розраховують, виходячи саме із загальної суми отриманих доходів благодійної організації, а не із суми наданої благодійної допомоги за відповідний звітний (податковий) період.