Чи має право підпису податкової звітності фізособа, яка веде бухоблік і не є працівником юрособи
Запитання
Чи може керівник юрособи надати право підпису податкової звітності в електронному вигляді фізособі, яка на підставі договору здійснює ведення бухгалтерського обліку та не є працівником такої юрособи?
Відповідь
Ні, не може.
Електронний документообіг між платником та податковим органом здійснюється без укладення відповідного договору (п. 42.6 Податкового кодексу України).
Податкову декларацію повинен підписувати керівник платника або уповноважена особа, а також особа, яка відповідає за ведення бухобліку та подання податкової декларації до податкового органу. У разі ведення бухобліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника таку податкову декларацію підписує такий керівник (абз. 1 пп. 48.5.1 ПК).
Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами затвердив Мінфін наказом від 06.06.2017 № 557; далі — Порядок № 557.
Якщо адресатом є податковий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка (п. 5 розд. ІІ Порядку № 557).
Автоматизована перевірка е-документа включає, зокрема:
- підтвердження дійсності кваліфікованого або удосконаленого електронного підпису та печатки (за наявності), що базуються на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису та кваліфікованому сертифікаті електронної печатки за умов, встановлених Законом України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155-VIII;
- перевірку права підпису е-документа підписувачем (п. 7 розд. ІІ Порядку № 557).
Як діяти, коли керівник не має змоги підписати документи, наприклад, перебуває у відпустці, відрядженні, на лікарняному тощо? Із паперовими документами можна знайти рішення. З електронним документообігом та різними КЕП посадових осіб розібратися складніше — виникає багато запитань щодо правомірності поставлених підписів. У статті підкажемо, як передати повноваження підписувати документи на час відсутності керівника та уникнути ризиків
Керівник платника визначає, змінює перелік уповноважених осіб, яких наділяють правом підписання, подання, отримання ними документів та інформації через Е-кабінет від імені платника, та визначає їхні повноваження.
Для надання права підпису е-документів іншим особам, яким делегували право підпису, платник повідомляє про таких осіб податковий орган, на обліку в якому перебуває платник. Для цього направляє повідомлення про надання інформації щодо щодо кваліфікованого або удосконаленого електронного підпису (далі — Повідомлення) в е-вигляді за формою згідно з додатком 1 до Порядку № 557 (п. 3 розд. ІІІ Порядку № 557).
До Повідомлення вносять інформацію про підписувачів, яким надають право підпису е-документів. На сформоване Повідомлення першими накладають кваліфіковані або удосконалені електронні підписи, що базуються на кваліфікованих сертифікатах електронних підписів усіх осіб, включених до Повідомлення, у порядку черговості їх внесення до Повідомлення, після них — кваліфікований або удосконалений електронний підпис керівника і останньою — кваліфікована електронна печатка (за наявності), що базується на кваліфікованому сертифікаті електронної печатки (п. 4 розд. ІІІ Порядку № 557).