Первинка не доводить реальність господарських операції: позиція ВС

Формальна наявність договорів, податкових накладних та інших документів не є достатнім документальним підтвердженням фактичного виконання договірних відносин.

biznes_fop_pidtrymka.jpg

Як складати ПН на постачання окремих видів товарів

Відсутність у платника податку (покупця та його контрагента) необхідних умов для досягнення результатів підприємницької діяльності через відсутність персоналу, основних засобів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів, якщо ці обставини підтвердять відповідними доказами, може свідчити про:

  • неможливість поставити відповідний товар;
  • фактичне нездійснення операцій.

Недоведеність фактичного здійснення господарської операції позбавляє:

  • первинні документи — юридичної значимості, щоб сформувати податкову вигоду;
  • покупця — права формувати цю податкову вигоду.

Навіть:

  • за наявності правильно оформлених за зовнішніми ознаками та формою, але недостовірних та у зв’язку з цим юридично дефектних первинних документів;
  • попри наявність у платника податку доказів сплати продавцеві вартості товарів/послуг, якщо рух коштів не забезпечений зв’язком із господарською діяльністю учасників цих операцій.

Суди наголошують, що платник податків за вибору контрагента та укладення з ним договорів має діяти обачно, оскільки від цього залежить:

Суди з’ясували, що платник разово уклав договір з контрагентами. Раніше жодних господарських стосунків із вказаними особами платник не мав, переговори та домовленості проводили за телефоном, а примірники договорів направляли е-поштою. Такі дії позивача, на думку судів, не можуть свідчити про його належну обачність у виборі відповідних контрагентів.

Суди одноголосно вважають, що формальна наявність договорів, актів, податкових накладних та інших документів сама собою не є достатнім та беззаперечним документальним підтвердженням фактичного виконання договірних відносин.

Первинні документи не можуть свідчити про фактичне виконання операцій з поставки за наявності у справі обставин, які виключають можливість обміну такими послугами між суб’єктами господарювання.

Проаналізувавши надані платником первинні документи, суди вирішили, що вони не можуть свідчити про безумовне підтвердження реального здійснення спірних господарських операцій між контрагентами, яких перевіряли.

Касаційний адмінсуд:

  • резюмує, що платник не підтвердив реальність здійснення господарських операцій з поставки продукції за наслідками взаємовідносин із контрагентами;
  • вважає обґрунтованим висновок судів попередніх інстанцій про відсутність у позивача права отримати податкові вигоди за формально задекларованими операціями.

Постановою Касаційного адмінсуду у складі Верховного Суду:

  • залишили без задоволення касаційну скаргу платника податків;
  • залишили без змін рішення судів попередніх інстанції, якими відмовили в задоволені позовних вимог визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення на загальну суму 11,24 млн гривень.

За інформацією ДПС


Сильна підтримка — сильна Україна! Це звичайно про нас із вами. Ми опинилися в невідомому досі для нас становищі. Тому щоб ви та ваша компанія залишалася у робочій колії, пропонуємо підтримку. Зекономте на передплаті фахових видань «Головбух», «Головбух Агро», «Головбух Медицина», а також до експертно-правової системи «Експертус Головбух».

Обговоріть передплату з вашим менеджером: 0 800 21 12 20 (дзвінки безплатні) або напишіть у чат. Миру нам.


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Продовження воєнного стану і мобілізації: що треба знати бухгалтеру

Війна триває, тому воєнний стан продовжують до 6 серпня 2025 року. Разом з ним триватиме й мобілізація. Про особливості в роботі, які очікують на бухгалтера через продовження воєнного стану і мобілізації, ― в коментарі експерта
8203

Штучний інтелект в роботі бухгалтера: так, ні чи можливо

Штучний інтелект (ШІ), зокрема його чат-бот ChatGPT, впевнено проникає у наше професійне життя. Не виняток — і бухгалтерія. Безперечно, є спокуса делегувати свої рутинні завдання комусь, хто може безвідмовно і точно провести розрахунки, без помилок заповнити і вчасно подати податкові звіти і декларації. Проте, чи безпечно це? Адже сам ШІ застерігає, що може помилятися і всю важливу інформацію потрібно перевіряти. Та й сумнівно, що податкова не випише штраф, бо «помилився ШІ, а не я». Розбираємо, яку частину своєї роботи бухгалтер може доручити штучному інтелекту, а яку — не варто
33

Облікова ставка НБУ 2025

Облікова ставка НБУ — монетарний інструмент, за яким НБУ встановлює для суб'єктів грошово-кредитного ринку орієнтир щодо вартості залучених та розміщених грошових ресурсів. Із 18.04.2025 розмір облікової ставки НБУ залишився на рівні 15,5% річних
64059

Витрати майбутніх періодів: що врахувати при складанні фінансової звітності

Витрати майбутніх періодів не часто можна побачити у бухгалтерському балансі. Однак для них відведено аж цілий рядок. Що таке витрати майбутніх періодів та чи можна обійтися без них? Чим витрати майбутніх періодів відрізняються від авансу за послуги? Чи є витрати майбутніх періодів у фінансовій звітності за МСФЗ? Відповідні на ці питання — знайдете у консультації
49324

Видаткова накладна: для кого і для чого

Видаткова накладна, мабуть, найпоширеніший документ у тих, хто постійно придбаває або продає різні ТМЦ. Саме на підставі видаткової накладної юрособи та фізособи-підприємці відпускають матеріальні цінності під час своєї господарської діяльності. Звичайні покупці також часто мають справу з видатковою накладною, коли придбавають товари у магазинах оптової торгівлі, наприклад, будматеріалів. Розберімося докладно, за якими правилами складати видаткову накладну у 2025 році
217511

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді