Збільшення податків: коментар експерта щодо законопроєкту № 11416-д

Автор
експерт, адвокатка зі спорів з органами контролю
Доопрацьований законопроєкт «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» від 30.08.2024 № 11416-д вже зареєстрували на сайті ВРУ. Розглянемо, що ці зміни означають для платників податків

Коротка історія законопроєкту № 11416-д

18.07.2024 Уряд подав до Парламенту проєкт № 11416 (далі – законопроєкт), пояснюючи, що його розробка обумовлена необхідністю відповідного наповнення дохідної частини бюджету за рахунок надходження податкових платежів для належного функціонування економіки та гарантування виконання заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування, у зв’язку з військовою агресією рф проти України.

Водночас, народний депутат Ніна Южаніна повідомила, що Прем’єр-міністр Денис Шмигаль під час панельної дискусії в межах форуму «Україна 2024. Незалежність» зазначив: «Запроваджуємо принцип «Воюй або працюй», що передбачає запровадження низки заходів, які виведуть ринок праці із тіні. Це важливий момент для збільшення кількості робочих місць і підвищення середніх зарплат у галузях та наповнення бюджету».

Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики (далі – Комітет) детально вивчив цей проєкт, вніс деякі зміни та 29.08.2024 рекомендував його взяти за основу. Ймовірно, Парламент візьме його за основу вже в перших числах вересня.

Разом із тим, Ніна Южаніна повідомила, що члени Комітету домовилися, що до другого читання є можливість повністю змінити законопроєкт.

Передбачається, що законопроєкт набуде чинності з першого числа місяця, що настає за місяцем його опублікування. Тобто, якщо опублікують у вересні 2024 року, то Закон набуде чинності 01.10.2024.

Ми будемо слідкувати за всіма змінами та повідомляти вас про них.

«Чорний» список ДПС: хто потрапить

Які зміни очікують платників податків

На платників податків, відповідно до законопроєкту та повідомлень членів Комітету, чекає таке:

1) зміни у ставках ВЗ до 31 грудня року, у якому буде припинено воєнний стан:

  • для роботодавців ВЗ з заробітної плати збільшиться з 1,5% до 5%. Фактично, кожен працівник додатково сплачуватиме 3,5% від свого доходу, а роботодавець є відповідальним за перерахування цього збору до бюджету;
  • для ФОП – платників єдиного податку І, ІІ та IV групи вводиться ВЗ у розмірі 10% в розрахунку з однієї МЗП на місяць. До кінця 2024 року така сума щомісячно становитиме 800 грн;
  • для платників єдиного податку ІІІ групи (як юросіб, так і ФОП) – у розмірі 1% від доходу. Сподіваємося, депутати уточнять, що для єдинників, що є платниками ПДВ. сума доходу розраховуватиметься без ПДВ;

2) об’єднану звітність (щодо нарахування зарплати, ЄСВ та утримання ПДФО та ВЗ) потрібно буде подавати щомісяця. Оскільки законопроєкт надає Уряду три місяці для приведення його НПА у відповідності до цього Закону, є всі підстави вважати, що щомісячно подавати об’єднаний звіт будемо вже в наступному, а не в поточному році;

3) встановлення щомісячних авансових внесків з податку на прибуток підприємств для платників податку, які здійснюють діяльність з роздрібної торгівлі пальним. Законопроєкт передбачає, що ці внески зменшують податок на прибуток за підсумками звітного року.

Однак, якщо сума таких авансових внесків перевищує суму нарахованого податкового зобов’язання за такий податковий рік, то сума такого перевищення не переноситься у зменшення податкових зобов’язань наступних податкових періодів, не повертається та не зараховується в рахунок сплати інших податків.

Щодо розміру такого авансу, поки що неможливо сказати точно. Текст проєкту вказує, що авансовий внесок сплачується у розмірі 0,5 мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року (у 2024 році це 7100 грн., тобто розрахунок авансу базуватиметься на сумі 3550 грн), з розрахунку на 1 м3 резервуарів для зберігання бензину та дизпалива та скрапленого газу, розміщених на місці роздрібної торгівлі пальним, внесеним до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального.

Данило Гетманцев прикріпив до свого посту в телеграмі таблицю, за якою:

  • авансовий внесок сплачуватиметься за кожну АЗС, у таких розмірах:
    • у розмірі 60 тис. грн у разі реалізації двох та більше видів пального;
    • у розмірі 30 тис. грн у разі реалізації виключно скрапленого газу;
    • у розмірі 45 тис. грн у разі, якщо частка реалізації скрапленого газу у загальному обсязі реалізованого пального протягом місяця становить 50% і більше;
  • для місць роздрібної торгівлі пальним, за адресою якого здійснюється роздрібна торгівля алкогольними напоями та/або тютюновими виробами:
    • у розмірі 80 тис. грн у разі реалізації двох та більше видів пального;
    • у розмірі 40 тис. грн у разі реалізації виключно скрапленого газу;
    • у розмірі 60 тис. грн у разі, якщо частка реалізації скрапленого газу у загальному обсязі реалізованого пального протягом місяця становить 50% і більше.

4) підвищення ставки податку на прибуток для фінансових установ з 18% до 25% (проєкт передбачав до 50%). Таке підвищення відбудеться у 2025 році.

Що ще пропонують змінити

Члени Комітету коментували не всі нововведення, тож розглянемо найцікавіші, які є у законопроєкті, хоча, їх ще можуть виключити або змінити.

1). Наразі інвентаризація під час виїзної перевірки проводиться без працівників органу ДПС. Уряд пропонує це змінити і платники податків будуть зобов’язані проводити інвентаризацію в присутності податківців. Якщо податківців не буде допущено до інвентаризації, до платника податків може бути застосовано арешт майна. Тоді, діяльність суб’єкта господарювання просто стане.

Якщо це перевірка бюджетного відшкодування ПДВ, то задекларована сума до бюджетного відшкодування зменшується та зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду. Тобто, платник ПДВ зможе зменшити податкові зобов’язання з ПДВ, але не зможе отримати «живі гроші»;

2). Ввезення на митну територію України товарів, сумарна фактурна вартість яких перевищує еквівалент 45 євро (зараз – 150 євро) буде оподатковуватися ПДВ. Законотворець визначив ще додаткові умови, на яких ми зараз не зупинятимемося, бо не зовсім зрозуміло, чи Комітет цю норму прибрав, чи залишив;

3). До підакцизних товарів хочуть внести: води, включаючи мінеральні та газовані, з доданням цукру чи інших підсолоджувальних або ароматичних речовин (код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД 2202 10 00 00). Тоді податок становитиме 0,1 євро за 1 літр напою;

4). На період дії воєнного стану Уряд пропонує, щоб розмір мінімальної бази ПДФО для зарплат встановлювався місцевими радами, але не менше за мінімальну зарплату.


Будемо і надалі слідкувати за тим, як народні обранці реагуватимуть та чи вноситимуть свої правки. Адже не лише Комітет має право для внесення пропозицій щодо тих чи тих приписів законопроєкту.



зміст


Бухгалтерський вебінар

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді