Штучний інтелект в роботі бухгалтера: так, ні чи можливо

Стаття-подарунок від журналу «Головбух» 
Автор
головний редактор порталу «Головбух»
Штучний інтелект (ШІ), зокрема його чат-бот ChatGPT, впевнено проникає у наше професійне життя. Не виняток — і бухгалтерія. Безперечно, є спокуса делегувати свої рутинні завдання комусь, хто може безвідмовно і точно провести розрахунки, без помилок заповнити і вчасно подати податкові звіти і декларації. Проте, чи безпечно це? Адже сам ШІ застерігає, що може помилятися і всю важливу інформацію потрібно перевіряти. Та й сумнівно, що податкова не випише штраф, бо «помилився ШІ, а не я». Розбираємо, яку частину своєї роботи бухгалтер може доручити штучному інтелекту, а яку — не варто

Використання штучного інтелекту в роботі бухгалтера: лайфхаки

Переваги штучного інтелекту на робочому місці безумовно є. Пропонуємо розглянути три, які допоможуть вам автоматизувати свої рутинні робочі процеси, зекономити час і покращити продуктивність.

🔥 Місячна зарплата заброньованих працівників

Планування робочого часу бухгалтера

Наприклад, на мій запит щодо робочого тайм-менеджменту, чат ChatGPT запропонував такі принципи — ділюся і з вами:

1. Оцінка енергії і ритму дня

Поділіть день на блоки відповідно до своєї енергії:

  • Ранок (висока концентрація) — складна робота: звіти, декларації, розрахунки, нарахування.
  • День (середній рівень енергії) — наради, зустрічі, обговорення.
  • Вечір (низький рівень) — рутина, відповіді на листи, планування наступного дня.

2. «Три головні справи»

Визначте три пріоритети на день (максимум!), щоб уникнути перезавантаження і відчуття, що ти «нічого не встигаєш».

3. Гнучкість + буферний час

Залиште проміжки між справами, щоб мати простір на життя — несподівані дзвінки, дитячі «мам!», технічні збої чи просто каву з собою.

4. Цикли фокусної роботи

Використовуйте методику «помідорів» (25 хв роботи — 5 хв відпочинку), або довші фокусні блоки — 90 хв роботи + 20 хв перерви. Працюватимете ефективно і не вигоратимете.

5. Тижневе планування

Кожен тиждень — це маленький проєкт. Заплануйте:

  • головну мету тижня;
  • 2-3 ключові завдання на щодень;
  • час для себе і родини (так, його теж треба планувати!).

Автоматизація процесів бухгалтерії

Дає змогу написати алгоритм, буквально форму для завантаження файлу з даними, де в потім ШІ обробить дані та відповідно до запиту видасть потрібний результат, допоможе побудувати графіки, прогнози, презентації тощо. Врахуйте, що всі ці «дива» трапляться лише тоді, коли АІ-технології впровадить, налаштує і підтримуватиме відповідний спеціаліст. Тобто у вас у компанії має бути людина або навіть команда, яка знає, як «говорити» зі штучним інтелектом однією мовою: прописувати правильні алгоритми, контролювати якість даних, адаптувати моделі під ваші бізнес-процеси.

Це — як з Bookkeepe й іншими аналогами: сама програма нічого не зробить, якщо її не під вас не «заточить» фахівець. Аналогічно і з ШІ — сам по собі він нічого не оптимізує. Неправильно сформульований запит, «сирі» дані або відсутність людини, яка знає, як інтерпретувати результати, можуть не тільки знівелювати ефект, а й створити додаткові ризики.

Впровадження ШІ — це не просто «натиснути кнопку», а стратегічне рішення, яке потребує інвестицій у кваліфікованих людей, технології та зміну підходу до роботи загалом.

Прогнозування попиту та управління запасами

Аналіз ринкових тенденцій та історичних даних для точного прогнозування попиту та оптимізації запасів.

Що це означає для бухгалтера або фінансового спеціаліста? Ви отримуєте змогу точніше планувати закупівлі, оптимізувати залишки на складах, уникати як надлишків, так і дефіцитів. Менше «завислих» товарів — менше заморожених коштів.

Приклад: У вас є історія продажів за три роки. ШІ аналізує її, враховує сезонність (наприклад, що влітку кондиціонери продаються краще, а взимку — обігрівачі), коригує дані з урахуванням зовнішніх факторів (скажімо, зростання цін на електроенергію) — і видає прогноз, скільки одиниць товару вам потрібно закупити на наступний місяць. Ви отримуєте аналітичну довідку, зведену таблицю, графік — і рекомендацію.

Важливо: щоб така система працювала коректно, потрібно мати чисті, структуровані дані та людину, яка зможе цей процес налаштувати і підтримувати. Сам по собі ШІ не «вгадає» потреб компанії — він лише дуже добре рахує на основі того, що йому «дали на вхід».

Чому ШІ не замінить фахової підтримки

Про штучний інтелект точиться чимало дискусій. Ймовірно, ШІ прибере з ринку одні робочі місця, проте створить інші. І професія бухгалтера — не входить до тих, що наразі під загрозою. Однак дослідити питання, як саме може допомогти ШІ в роботі бухгалтера, таки варто, щоб не наразитися на помилки.

Увага! Чат GPT може бути лише інструментом, який допоможе вам у роботі, проте не замінить ваших унікальних навичок бухгалтера.

Чат GPT в роботі бухгалтера: приклад

Проведімо експеримент. Задамо ШІ робочу ситуацію із життя бухгалтера і зіставимо із роз’ясненням «людського» експерта з команди «Експертус Головбух»:

Ситуація. Підприємство продає покупцеві товари за замовленнями у межах одного договору. Попередня оплата може надходити за одним замовленням, а відвантаження — за іншим. Чи може підприємство нараховувати ПДВ-зобов’язання за замовленнями, а не за договором загалом. Які ризики для покупця?

Відповідь ШІ. «Так, підприємство може нараховувати ПДВ-зобов'язання за кожним замовленням, а не за договором в цілому, якщо вони відповідають вимогам податкового законодавства. Однак, існують певні ризики для покупця в такій ситуації:

  1. Непередбачувані витрати: Покупець може не мати точного уявлення про загальну суму ПДВ, яку він повинен оплатити за весь договір, оскільки витрати розподіляються між різними замовленнями.
  2. Подвійне оподаткування: Якщо підприємство надає послуги чи товари, які не підлягають ПДВ, і разом з цим включає ПДВ у кожне замовлення, це може призвести до подвійного оподаткування для покупця.
  3. Податкова відповідальність: Якщо покупець не враховує ПДВ, нараховане на кожне замовлення, це може призвести до проблем з обліком податків та податкової відповідальності перед податковими органами.

Порада для покупця в таких випадках уважно вивчати умови договору та спілкуватися з постачальником щодо розрахунків з ПДВ, а також консультуватися з фахівцями у сфері оподаткування, щоб уникнути непередбачених проблем».

Роз’яснення експерта (із сервісу «Онлайн-помічник для бухгалтера»). «Платники на свій розсуд обирають, як вести облік ПДВ. Головне, щоб постачальник і продавець вели його однаково. Обраний метод ведення обліку передбачте у договорі з контрагентом та положеннях облікової політики.

Тобто щоб продавець і покупець не мали проблем з обліком ПДВ, вони мають виконати такі умови:

  • у договорі з покупцем зазначили, що ведете облік ПДВ за замовленнями (рахунками);
  • положеннях про облікову політику продавця та покупця має бути записано, що облік ПДВ вони ведуть за замовленнями (рахунками);
  • продавець і покупець ведуть облік ПДВ однаково.

Для покупця існує ризик, що податківці можуть «зняти» включені до податкового кредиту податкові накладні (ПН), складені за замовленнями. Для постачальника такі ПН не матимуть негативних наслідків.

Якщо покупець бажає уникнути непорозумінь із податківцями, рекомендуємо отримати для себе індивідуальну податкову консультацію (ІПК) щодо відображення сум ПДВ у складі податкового кредиту в розрізі замовлень (рахунків). Адже в ІПК від 29.08.2023 № 2741/ІПК/99-00-21-03-02-06 податківці дозволили платникові складати ПН у розрізі специфікацій.

Зважте, якщо покупець однією платіжкою переказує попередню оплату за товари за двома рахунками (замовленнями), постачальник має скласти одну ПН на отриману суму попередньої оплати (ЗІР, категорія 101.16)».

Як бачимо, обидва пояснення сформовані доступно, їх легко зрозуміти. Різниця – коментар експерта більш повний, має посилання на конкретні законодавчі норми. ШІ надає більш загальну інформацію, зібрану з різних джерел.

Врахуйте! Донедавна ШІ аналізував законодавство виключно до січня 2022 року. Тобто свіжу нормативку штучний інтелект не досліджував. ​Проте згідно з останнім оновленням від січня 2025 року, модель GPT-4o, яка є основою ChatGPT, отримала доступ до більш актуальних даних та покращене розуміння і аналіз інформації. Проте, якщо ви підписані на наш телеграм-канал «Головбух. Новини», точно знаєте: в умовах щоденних змін у законодавстві навіть найрозумніший штучний інтелект може не встигати за нашою податковою реальністю. Тож перевірка і професійне судження бухгалтера залишаються незамінними.

Штучний інтелект в роботі бухгалтера: користь і загрози

До прикладу, ChatGPT часто забуває про нову ставку військового збору:

Штучний інтелект в роботі бухгалтера: так, ні чи можливо

Висновки: союзник чи загроза?

Штучного інтелекту не варто боятися — з ним потрібно навчитися працювати. Для бухгалтера він може стати незамінним інструментом у щоденній роботі: допомогти із плануванням, автоматизацією рутинних завдань, аналізом даних та навіть створенням звітів. Проте покладатися лише на нього — ризиковано.

Адже там, де потрібна інтерпретація законодавства, врахування змін, нюансів галузі та конкретної ситуації — без фахівця не обійтися. ШІ не бачить контексту, не має інтуїції, не несе відповідальності за наслідки. Тому найкраща стратегія — поєднання технологій і людського досвіду.

Бухгалтер майбутнього — це не той, кого замінить машина, а той, хто навчиться ефективно працювати з нею в тандемі.

P.S. Дякую чату ChatGPT за допомогу у створенні цієї статті. Ти — зе бест 😊



зміст


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді