Ліцензія на продаж алкоголю: ціна

UA RU
Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Торгівля алкоголем завжди була об’єктом прискіпливої уваги з боку податкової. Акцизи, мінімальні роздрібні ціни, ПДВ, штрафи за все це – чого тут тільки немає. Однак є ще один елемент торгівлі алкоголем, без якого ви не зможете почати в цій справі чи продовжити – ліцензія на алкоголь. Оптова, роздрібна, на яких рахунках обліковувати – у консультації

Ліцензія на алкоголь – це дозвіл на здійснення діяльності, необхідність якого диктують норми одразу трьох нормативних документів:

  • пп. «7» ст. 7 Закону «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 № 222-VIII;
  • Законом «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі – Закон № 481).

Насьогодні це все. Органом ліцензування торгівлі алкогольних товарів є ДПС, а точніше цим займаються територіальні органи ДПС. Як і інших підакцизних товарів.

Ліцензія на торгівлю алкоголем: коли не потрібна

Без ліцензії може продаватися такий алкоголь:

  • безалкогольне пиво;
  • столові вина;
  • кава з вмістом алкоголю;
  • шоколад з алкоголем.

Щодо першого продукту все зрозуміло – таке пиво не підпадає під визначення алкоголю та належить до зовсім іншої групи УКТ ЗЕД. Щодо столового вина, то воно випадає через статтю 15 Закону № 481, у якій сказано: «роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин, а для малих виробників виноробної продукції алкогольних напоїв без додавання спирту: вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових)». Зверніть увагу, що такі звільнення стосуються лише роздрібної торгівлі. Щодо оптової торгівлі вином, то треба ліцензія, оскільки частина 1 статті 15 Закону № 481 виключень для вина при здійсненні оптової торгівлі не містить.

Податківці не один раз підтверджували згадані звільнення, наприклад у консультації ДПС у Дніпропетровській області. Єдина умова, щоб продукт, який продається, дійсно був столовим вином за ДСТУ 4806:2007 (вміст цукру у межах 0,5-5 г/см³ вина; це сухе, напівсухе, солодке вино, у т.ч шампанське). У тім на технічні нюанси можна не звертати увагу, так як яке вино столове визначається за інформацією на етикетці (роз’яснення ДПС 113.04 ЗІР).

Додамо, що «без ліцензії» це не означає відсутність обмежень на торгівлю в роздріб столовим вином. Наприклад, ним не можна торгувати:

  • у закладах освіти див. ст. 152 Закону № 481);
  • на ринках (ринок не відповідає визначенню місця торгівлі за ст. 1 Закону № 481);
  • єдиноподатникам 1 групи (у них у дозволеній діяльності продаж товарів може бути тільки на ринку).

І це ще не весь список заборон – дивимось перелік у статті 153 Закону № 481, наприклад заборона на продаж особам віком до 18 років (також див. нижче – За що можуть позбавити ліцензії).

Увага: роздрібна торгівля столовим вином можлива без алкогольної ліцензії.

Щодо ще двох продуктів – кава з вмістом алкоголю та шоколад з алкоголем – історія така ж сама, що й з безалкогольним пивом – обидва продукти мають неалкогольний код УКТ ЗЕД. Крім того, у роз’ясненні ГУ ДПС у Полтавській області ЗІР погоджується з тим, що кава з додаванням алкоголю не входить до ліцензованих товарів. З шоколадом те саме. Отже, «алкогольні» цукерки можна продавати без алкогольної ліцензії. Як і пити каву в кафе з коньяком. Однак щодо останнього заклади, як правило, перестраховуються – якщо заклад не продає алкогольні напої, то там немає й «кави з коньяком».

Ліцензія та безкоштовна роздача алкоголю

Алкоголь може роздаватися безкоштовно на семінарах, презентаціях, переговорах тощо. Податківці вважають таку ситуацію прирівняною до продажу (роз’яснення Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з ВПП). Справа в тому, що продаж (реалізація) товарів за пп. 14.1.202 Податкового кодексу України передбачає передачу прав власності на такі товари за плату або навіть безоплатно. Так як при безоплатні роздачі права власності змінюється, то це продаж і треба роздрібна ліцензія на алкоголь такому розповсюджувачу напоїв.

Ліцензія та розстрочення платежу на алкоголь

Якщо є ліцензія на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, то таку торгівлю можна здійснювати і з відстроченням платежу. Про це прямо зазначено у роз’ясненні ГУ ДПС у Тернопільській області. Умова – на розрахунковому документі має бути «кредит/післяплата/відстрочення платежу».

Як отримати ліцензію на продаж алкоголю

Для того, щоб отримати дозвіл на продаж алкоголю звернутися треба до Головного управління ДПС в області чи м. Києві по місцю здійснення господарської діяльності, створених Центрів обслуговування платників податків за місцем торгівлі. Порядок видачі ліцензій врегульовується у спеціальних Рекомендаціях щодо організації роботи головних управлінь ДФС України із приймання документів та видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами, які затверджені наказом ДФС від 24.10.2014 № 213 (далі – Рекомендації № 213).

Для отримання ліцензії на роздрібну торгівлю алкоголем спочатку треба (ст. 15 Закону № 481):

  • сплатити ¼ частину річної плати за ліцензію (у ст. 15 Закону № 481 сказано, що «плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями… справляється щоквартально рівними частками і зараховується до місцевих бюджетів »);
  • написати Заяву (довільна форма), у якій зазначається: адреса місця торгівлі, вид господарської діяльності, місце торгівлі, перелік РРО та КОРО у місці торгівлі, інформація про РРО (модель, модифікація, заводський номер, дата виготовлення, виробник), перелік реєстраційних номерів свідоцтв РРО і КОРО у місці торгівлі, дати початку їх обліку в органах ДПС (п. 2.2 Рекомендацій № 213);
  • додати до Заяви документи про платіж за ліцензію, тобто прикласти копію платіжної інструкції з відміткою банку про сплату адміністративного збору за видачу ліцензії (п. 3.5 Рекомендацій № 213).

Інших документів немає. Наприклад, не треба довідку про реєстрацію РРО, так як така інформація у ДПС по областях є. Заяву можна надсилати рекомендованим листом до управління ДПС (п. 2.4 Рекомендацій № 213).

Видача ліцензії або відмова від видачі відбувається впродовж 10 к. днів з дня подачі згаданої вище Заяви (п. 3.4 Рекомендацій № 213). У разі відмови у рішенні має бути вказана причина.

Також про порядок отримання такої ліцензії – інформація на порталі «Дія», де я вказівки на ліцензію на:

Зверніть увагу, що ліцензії насьогодні не паперові, а електронні. Виходить ніяких бланків ліцензій єдиного зразка не існує. Ліцензія – це просто запис у базі ЄДР.

Порядок отримання оптової ліцензії 2024

Порядок отримання оптової ліцензії у цілому аналогічний – теж за відповідною заявою. Однак плата за ліцензії справляється щорічно. Детальніше про порядок отримання такої ліцензії – інформація на порталі «Дія», де я вказівки на ліцензію на:

Ліцензія на торгівлю алкоголем: скільки ліцензій взагалі потрібно

Стільки, скільки є місць торгівлі. Так як вони всі вносяться до єдиної бази та ліцензії, то не можна торгувати з місця, яке не внесене. Таким чином, не можна придбати ліцензію на магазин та торгувати алкоголем у іншому місці, навіть якщо воно тимчасове (роз’яснення ДПС у Тернопільській області).

Якщо місця торгівлі знаходяться в одному торговельному приміщенні за одною адресою, то достатньо однієї ліцензії. Наприклад, вони розміщені в одному магазині, кафе, які вважаються однією структурною одиницею. Однак плата знімається за кожний касовий апарат (РРО/пРРО), які розташовані у такій будівлі (роз’яснення ДПС 113.03 ЗІР).

Ліцензія на продаж алкогольних напоїв: ціна у 2024 році

Скільки коштує ліцензія на алкоголь? У таблиці нижче наводимо дані зі статті 14-16 Закону № 481 щодо вартості і термінів дії ліцензій, які декілька років не змінювалися.

ВАРТІСТЬ І ТЕРМІН ДІЇ АЛКОГОЛЬНОЇ ЛІЦЕНЗІЇ

Види ліцензій

Термін дії ліцензії

Вартість ліцензії, грн:

за квартал

за рік

(див. ст. 15 Закону № 481)

всього

(за строк дії ліцензії)

ліцензії на оптову торгівлю:

на алкогольні напої, крім сидру та перрі1

5 років1

500000

2500000

на торгівлю сидром і перрі2

780

3900

на алкогольні напої без додавання спирту (винами виноградними, винами плодово-ягідними, напоями медовими) виробленими з виноматеріалів власного виробництва, отриманих шляхом переробки придбаних плодів, ягід, винограду, меду українського походження (лише для малих виробництв виноробної продукції3)

30000

150000

ліцензії на виробництво, імпорт, експорт

всіх алкогольних напоїв

  • 5 років (видані до 01.01.2022);
  • безстроково – видані після 01.01.20224

780

3900

ліцензія на роздрібну торгівлю:

всіма алкогольними напоями, крім сидру та перрі2

1 рік

2000 за один РРО

8000 за один РРО

8000 за один РРО

125 за один РРО5

500 за один РРО5

500 за один РРО5

на торгівлю сидром і перрі2

195

780

780

1 – ліцензії на оптову торгівлю мають термін 5 років (ст. 15 Закону № 481, а також роз’яснення ГУ ДПС у Кіровоградській області);

2 – сидр та перрі – такі, що без додавання спирту;

3 – малі виробництва виноробної продукції – у таких суб’єктів господарювання обсяг виробництва не перевищує 10 тис. декалітрів за календарний рік  (див. визначенні термінів у  ст. 1 Закону № 481);

4 – дивроз’яснення ГУ ДПС у Кіровоградській області, а також абз. 2 ст. 4 Закону № 481. Дата 01.01.2022 – це дата набуття чинності Закону від 30.11.2021 № 1914-IX, який вніс зміни до абз. 2 ст. 4 Закону № 481;

5 – на території сіл і селищ. Щодо цифр за квартал вартість ліцензії отримана шляхом ділення річної суми зі ст. 15 Закону № 481 на «4», а саме: 125 = 500/4, 2000 = 8000/4

Коли платити за алкогольну ліцензію

Платежі по ліцензіям сплачуються:

  • по оптовим (5-річним) – щороку до початку нового року;
  • по роздрібним (однорічним) – щокварталу рівними частинами (сплачується до закінчення строку, який вказаний на зворотній стороні ліцензії, там є спеціальні відмітки).

І ще один нюанс – сплатити за весь термін дії одразу чомусь не дозволяють. Платити можна тільки частинами. Перший платіж вноситься до отримання ліцензії (копія платіжного документа додається до заяви). Тобто не можна сплатити одразу річну чи 5-річну вартість ліцензії.

Якщо суб’єкта господарювання прострочує внесення плати за ліцензію (заплатив уже після початку кварталу), то дія ліцензії призупиняється на строк до сплати заборгованості на підставі письмового розпорядження ДПС (ст. 15 Закону № 481). Зрозуміло, що торгівля алкоголем у такий період прирівнюється до торгівлі без ліцензії з відповідними штрафними наслідками (200% вартості отриманого товару, але не менше 17 тис. грн).

Не заплативши за ліцензію суб’єкт господарювання не може здійснювати торгівлю підакцизним товаром. Також не можна торгувати, якщо вона оплачена, заява подана, але ліцензія ще не видана. Через це про оформлення нових ліцензій слід дбати заздалегідь.

Також немає такого поняття як тимчасове припинення оплати ліцензії, наприклад у зв’язку з призупиненням господарської діяльності. Ліцензія й надалі має сплачуватися. Якщо треба, то можна анулювати ліцензію, а потім отримати нову після відновлення господарської діяльності.

Повідомлення ДПС про сплату за ліцензію

Отримувач ліцензії зобов’язаний надати органу ДПС копію платіжної інструкції на перерахування плати чергового платежу за ліцензію з відміткою банку чи небанківського надавача платіжних послуг про дату її виконання (ст. 16 Закону № 481, а також роз’яснення ГУ ДПС у Тернопільській області). Копію платіжної інструкції про оплату можна подати супровідним листом, поштою або в електронному вигляді, зокрема через Електронний кабінет платника податків.

При цьому робити відмітки про сплату в оригіналі самої ліцензії не обов’язково, так як Закон № 481 такого не вимагає (те ж роз’яснення ГУ ДПС у Тернопільській області). Однак за бажання можна звернутися до податкової з заявою у довільній формі про проставлення відмітки про внесення чергової плати за ліцензію. Для цього також треба додати оригінал ліцензії та копію платіжної інструкції.

Ліцензія на продаж алкоголю і воєнний стан 2024

У 2024 році воєнний стан ніяк не впливає на оплату алкогольних та й інших ліцензій. Їх усе одно слід сплачувати. Однак вважаються діючими ліцензії, за якими до припинення або скасування воєнного або за наявності форс-мажорних обставин не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право, зокрема виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв (ст. 18 Закону № 481). Ліцензії на торгівлю алкогольними напоями у даному звільненні не згадуються.

За що можуть позбавити ліцензії на продаж алкогольних напоїв

Ліцензії можуть позбавити за порушення правил торгівлі алкогольними напоями. Так, місце торгівлі (див. визначення терміну у ст. 1 Закону № 481) має відповідати наступним вимогам:

  • площа не менше 20 кв. метрів;
  • оснащення РРО або програмними РРО (незалежно від їх кількості) або є КОРО (незалежно від кількості).

Зверніть увагу на площу приміщення. Торгівля алкогольним напоями у приміщення з невідповідною площею є порушенням. Наприклад, як порушення буде зараховано торгівля у кіосках, певних малих архітектурних формах, переносних фургончиках, палатках, павільйонах, приміщення контейнерного типу (роз’яснення ДПС). Виняток – торгівля пивом.

Торгівля пивом здійснюється без обмеження площі.

Якщо магазин і кафе знаходяться в одному приміщенні, то ліцензія, як уже зазначалося, береться одна, так як вони вважаються однією структурною одиницею й знаходяться за однією адресою (роз’яснення ДПС 113.03 ЗІР). У визначенні місця торгівлі у ст. 1 Закону № 481 також мова йде про одне торгове приміщення (будівлю).

Також заборонено і за це можуть позбавити ліцензії:

  • продавати алкогольні напої шляхом доставки на адресу покупця, так як це порушує вимоги до місця продажу алкоголю за ст. 1 Закону № 481 (індивідуальна податкова консультація ДФС від 16.05.2019 № 2207/Д/99-99-14-05-01-14/ІПК);
  • продавати алкогольні напої через Інтернет. Це витікає з попереднього. Ліцензія прив’язана до місця торгівлі, а товари повинні зберігатися у місцях, які внесені до Єдиного реєстру і відвантажуватися безпосередньо з них. Так як при Інтернет-торгівлі та адресної достави це правило не дотримується – торгувати алкоголем заборонено (роз’яснення ДПС у Тернопільській області).

Переоформлення роздрібної ліцензії

У разі зміни інформації, яка була зазначена при видачі ліцензії, її треба переоформити (п. 3.8 Рекомендацій № 213). Наприклад, необхідно переоформляти ліцензію, якщо змінюється адреса місця торгівлі (роз’яснення ДПС у Тернопільській області).

Для переоформлення треба подати заяву у довільній формі.

Ліцензія при переоформленні видається на новому бланку з урахуванням внесених змін. Це має бути впродовж 3-х днів (п. 3.8 Рекомендацій № 213).

Реєстрація місць зберігання алкоголю

Окрім ліцензування самої діяльності необхідно ще й провести реєстрацію місця зберігання алкогольних напоїв у Єдиному державному реєстрі місць зберігання, якщо таке місце не співпадає з місцем торгівлі (ст. 1 Закону № 481). Для цього до ДПС теж треба подати заяву.

Податківці впродовж 7 днів мають внести відомості у реєстр і видати спеціальну довідку.

Анулювання ліцензії на продаж алкогольних напоїв

Ліцензія може бути анульована ДПС на підставі статті 15 Закону № 481. Серед основних причин:

  • заява самого суб’єкта господарювання;
  • рішення ДПС через несплату ліцензії;
  • рішення суду через торгівлю алкоголем без акцизних марок;
  • рішення суду щодо порушень у зв’язку з невідповідним приміщенням;
  • рішення суду через продаж алкогольних виробів, які не пройшли митний контроль;
  • порушення правил продажу алкогольних напоїв – наприклад, продаж особам віком до 18 років;
  • недостовірні дані у документах.

Ліцензія на алкоголь у бухобліку

Облік витрат на алкогольні ліцензії для оптової та роздрібної торгівлі можливо вести за двох варіантів як:

  • витрат майбутніх періодів, тобто за рахунком 39 «Витрати майбутніх періодів». У такому разі щомісяця здійснюється рівномірне списання 1/3 щоквартального платежу – для однорічних роздрібних ліцензій, або 1/12 річного платежу – для 5-річних оптових ліцензій;
  • нематеріального активу, тобто за субрахунком 127 «Інші нематеріальні активи». У такому разі використовується строк амортизації 5 років для оптових алкогольних ліцензій. Однак для однорічних роздрібних ліцензій даний спосіб не підходить однозначно.

Краще всього обрати облік витрат майбутніх періодів – як для однорічних, так і 5-річних ліцензій. Однак для 5-річних ліцензій такі витрати майбутніх періодів краще розкривати у складі необоротних активів, чого не передбачено НП(С)БО 1 (можливим є за МСФЗ).

Щодо безстрокових ліцензій на виробництво алкогольних напоїв, то тут краще визнати витрати періоду за рахунком 92 «Адміністративні витрати» (як інші витрати загальногосподарського призначення, див. НП(С)БО 16 «Витрати»). Розглянемо чому так, але спершу у таблиці нижче узагальнимо існуючі підходи до обліку алкогольних ліцензій.

Увага: алкогольні ліцензії не відповідають критеріям визнання нематеріальних активів, а тому платежі за ними краще обліковувати як витрати майбутніх періодів.

НАЙБІЛЬШ ДОЦІЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ОБЛІКУ АЛКОГОЛЬНИХ ЛІЦЕНЗІЙ

Витрати майбутніх періодів

(рахунок 39 «Витрати майбутніх періодів»*, рахунок 03 «Контрактні зобов’язання»**)

Витрати періоду

(92 «Адміністративні витрати»)

  • всі однорічні ліцензії;
  • 5-річні ліцензії

безстрокові ліцензії

* витрати майбутніх періодів визнаються у сумі здійсненого платежу за ліцензію й списуються впродовж кварталу (для однорічних ліцензій) або впродовж року (для 5-річних);

** повну вартість річного чи 5-річного платежу за ліцензіями можна показати за позабалансовим рахунком 03 «Контрактні зобов’язання». За Інструкцією до Плану рахунків на даному рахунку обліковуються зобов’язання за «іншими контрактами…». Обов’язок сплатити ліцензію виникає у майбутньому перед початком кварталу і це можна вважати свого роду контрактом, за яким сторона, яка придбала ліцензію, має можливість сплатити її за фіксованою ціною або відмовитися від сплати шляхом анулювання ліцензії та з подальшим припиненням діяльності, яка підлягає ліцензуванню

Щодо обліку ліцензій як нематеріальних активів – прибічники цього підходу наводять лист Мінфіну від 13.07.2009 № 31-34000-20-10/18896 та п. 5 НП(С)БО 8 «Нематеріальні активи». У згаданому стандарті ліцензія захована серед інших нематеріальних активів як права на провадження діяльності. Щодо мінфінівського листа, то в ньому йде мова просто про ліцензії взагалі, а не конкретно про алкогольні ліцензії. Дані документи прямої відповіді щодо алкогольних ліцензій не дають.

Однак облік однорічних ліцензій як нематеріальних активів здійснювати не варто, так як:

  • роздрібні ліцензії мають строк – всього 1 рік;
  • нематеріальний актив не може бути строком використання всього лише 1 рік. Справа в тому, що НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» трактує оборотні активи як такі, що споживаються впродовж 12 місяців з дати балансу. Отже, роздрібні ліцензії належать до оборотних, а не необоротних активів, якими є нематеріальні активи.

Щодо 5-річних ліцензій, то, з одного боку, витрати майбутніх періодів цілком можуть бути багаторічними. Однак тоді їх треба відносити в балансі до необоротних активів, наприклад у складі інших необоротних активів у балансі за НП(С)БО 1. А з іншого боку підприємство має певний контроль над таким активом тільки впродовж одного року, що суттєво. Виходить таке:

  • плата за ліцензію вноситься не одразу за 5 років, а щороку;
  • до початку року заплатили і з’являється право на здійснення діяльності. Якщо не заплатили – право на здійснення діяльності наступного року втрачається, тобто такий «актив» без оплати не може існувати більше року;
  • можна стверджувати про існування у суб’єкта господарювання права відмовитися від подальшої сплати ліцензії та анулювати її (призупинення немає). Тоді зобов’язання взагалі зникає. Виходить, що 5-річний платіж за ліцензією є все ж таки умовним зобов’язанням, а не безумовним (звідси й можливий позабалансовий рахунок 03 «Контрактні зобов’язання»). Таким чином, придбаваючи 5-річну ліцензію суб’єкт господарювання придбаває, по-суті, право сплачувати за можливість займатися оптовою торгівлею алкоголем впродовж 5 років за фіксованою ціною (500 тис. грн щороку).

Останнє твердження стосується й квартальних платежів за однорічними ліцензіями, тому рахунок 03 «Контрактні зобов’язання» можна теж використати й для обліку несплаченої річної суми платежів по ним.

Виходить, що нематеріальний актив тут не такий уже й беззаперечний. Крім того:

  • такий актив не можна назвати ідентифікованим (див. визначення нематеріального активу у п. 4 НП(С)БО 8), так як його не можна відокремити й продати якомусь іншому підприємству. Алкогольні ліцензії видаються ДПС одному суб’єкту господарювання та не перепродаються;
  • постає питання про вартість такого нематеріального активу. Якщо його визнати у сумі річної сплати за ліцензію – 500 тис. грн, то це всього лише річна плата, тобто така оцінка більше підходить для оборотного активу, ніж необоротного, яким є нематеріальні активи. Якщо ж визнати в сумі 2,5 млн грн (сума 5 річних платежів), то тоді й слід визнавати довгострокову кредиторську заборгованість з усіма витікаючими наслідкам, зокрема необхідністю дисконтувати таку заборгованість.

Увага: однорічних нематеріальних активів не може бути, а визнання 5-річних ліцензій нематеріальними активами викликає необхідність визнавати довгострокові зобов’язання за ними.

Отже, облік 5-річних ліцензій як нематеріальних активів не підходить, так як тут сумнівними є ідентифікація такого активу, існування 5-річного контролю над таким активом та його оцінка. Облік прав на провадження діяльності як нематеріальних активів за субрахунком 127 більше підходить для обліку певної франшизи, яку можна перепродати іншому суб’єкту господарювання.

Враховуючи сумнівність визнання нематеріального активу, щодо ліцензії бухгалтеру краще все ж таки застосувати перший підхід, тобто визнати витрати майбутніх періодів у складі необоротних активів на суму 5-річної вартості ліцензії, тобто 2,5 млн грн.

Слід додатки, що обидва підходи – облік як нематеріальних активів та як витрат майбутніх періодів – рівноцінні. Справа за бухгалтером. З точки зору впливу на фінансовий результат обидва варіанти однакові:

Нематеріальні активи, можливо, будуть в даному випадку для когось більш звичними. Однак витрати майбутніх періодів – це простіше.

Щодо безстрокових ліцензій на виробництво алкогольних напоїв, то тут:

  • право отримується та сплачується одразу, якогось боргу по ліцензії на майбутнє не виника (ні умовного, ні безумовного);
  • строку користування ліцензією немає, тому якийсь достовірний строк корисного використання такої ліцензії чи списання витрат майбутніх періодів встановити неможливо;
  • витрати, які не можна пов’язати з доходами певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені (абз. 2 п. 7 НП(С)БО 16 «Витрати»).

Враховуючи наведені аргументи, краще безстрокові ліцензії одразу визнати витратами. Крім того, і сам розмір плати за ліцензію є несуттєвим.

І ще одна рекомендація з обліку ліцензій – обраний підхід (використання витрат майбутніх періодів і позабалансового рахунку) бажано прописати в наказі про облікову політику. Особливо, це стосується 5-річних ліцензій.

Приклади обліку придбання ліцензій на торгівлю та виробництво алкогольними виробами наведено у таблиці нижче. До обліку однорічних і 5-річних ліцензій на торгівлю використано практично однаковий підхід – з використанням рахунків 39 «Витрати майбутніх періодів» і 03 «Контрактні зобов’язання».

Увага: оптові алкогольні ліцензії можна обліковувати як витрати майбутніх періодів або нематеріальні активи, вибір за бухгалтером.

ОБЛІК ПРИДБАННЯ «АЛКОГОЛЬНИХ» ЛІЦЕНЗІЙ

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Облік ліцензій на роздрібний продаж алкоголю (витрати майбутніх періодів)

1

сплачена ліцензія на роздрібний продаж алкоголю на 1-й квартал (кінець грудня), один РРО

377

311

2000,00

2

визнано витрати майбутніх періодів на 1-й сплачений квартал користування ліцензією

39

377

2000,00

3

визнано контрактні зобов’язання у сумі платежів з адміністративного збору за ліцензію на наступні 3 квартали з 4-х років дії ліцензії (= 20000 × 4)

03

 

6000,00

4

списано частину суми витрат майбутніх періодів на витрати січня (=2000/3)

93

39

666,67

5

списано частину суми витрат майбутніх періодів на витрати лютого (=2000/3)

93

39

666,67

6

списано частину суми витрат майбутніх періодів на витрати березня (=2000/3)

93

39

666,67

7

витрати на збут віднесено на фінансовий результат операційної діяльності

(=6666,67×3)

791

93

2000,00

8

сплачено ліцензію на 2-й квартал (кінець березня)

377

311

2000,00

9

списано частину контрактних зобов’язань, які були сплачені

 

03

2000,00

10

визнано витрати майбутніх періодів на 2-й сплачений квартал користування ліцензією (кінець березня)

39

377

2000,00

і так далі

Облік ліцензій на оптовий продаж алкоголю (витрати майбутніх періодів)

1

сплачена ліцензія на оптовий продаж алкоголю на 1-й рік (кінець грудня), один РРО

377

311

500000,00

2

визнано витрати майбутніх періодів на 1-й рік сплачений рік користування ліцензією

39

377

500000,00

3

визнали контрактні зобов’язання у сумі платежів за ліцензію на наступні 4 роки з 5 років дії ліцензії (= 500000×4)

03

 

2000000,00

4

списано частину суми витрат майбутніх періодів на витрати січня (=500000/12)

93

39

41666,67

5

списано частину суми витрат майбутніх періодів на витрати лютого (=500000/12)

93

39

41666,67

6

списано частину суми витрат майбутніх періодів на витрати березня (=500000/12)

93

39

41666,67

7

витрати на збут віднесено на фінансовий результат операційної діяльності (=41666,67×3)

791

93

125000,00

і так далі

 

 

 

сплачено ліцензію на 2-й рік (кінець грудня)

377

311

500000,00

списано частину контрактних зобов’язань, які були сплачені

 

03

500000,00

визнано витрати майбутніх періодів на 2-й сплачений рік користування ліцензією (кінець грудня)

39

377

500000,00

і так далі

Облік безстрокових ліцензій на виробництво алкогольних напоїв

1

сплачена ліцензія на виробництво алкогольних напоїв

377

311

780,00

2

вартість ліцензії на виробництво алкогольних напоїв віднесена на адміністративні витрати

92

377

780,00

3

адміністративні витрати віднесено на фінансовий результат операційної діяльності

791

92

780,00

Мінімальні ціни на алкоголь 2024

Окрім питання ліцензування та сплати ліцензії ще слід подбати про дотримання мінімальних цін. Це постанова Кабміну від 30.10.2008 № 957. Ще 26 січня 2021 року відбулося підвищення мінімальних роздрібних цін на ігристі вина, зброджені напої, вина (напої) ароматизовані ігристі (газовані) з міцністю від 1,2% до 15% і пробками типу «гриб», а також вермутам та іншим винам виноградним натуральним з доданням рослинних або ароматизованих екстрактів у скляних ємностях місткістю 0,7 л, в інший тарі – місткістю 1 л. З того часу мінімальні ціни на алкоголь не змінювалися (станом на грудень 2023 року).

Відповідальність за відсутність ліцензії

За торгівлю алкоголем без ліцензії – штраф 200% вартості отриманої партії товару, однак, не менше за 17 тис. грн. Ще є штраф за торгівлю алкоголем через РРО/пРРО, який забули зазначити у ліцензії, – 200% вартості, але не менше 10 тис. грн. Усі штрафи є у ч. 2 ст. 17 Закону № 481.

Зверніть увагу, що ще є штраф за порушення мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін на алкоголь – 100% вартості отриманої партії товару (по цих мінімальних цінах), але не менше 10 тис. грн.


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді