Управлінський облік: як упровадити на підприємстві

UA RU
Стаття-подарунок від журналу «Головбух» 
Автор
експерт з обліку та оподаткування, кандидат економічних наук, Чернігів
В огляді розповімо про ведення управлінського обліку на підприємстві. Розкриємо також чотири міфи про управлінський облік і дізнаємося, чи необхідний він вашій компанії

Управлінський облік — це

Управлінський облік — це збір, обробка та подача інформації про діяльність підприємства його керівництву. Звідси й назва — «управлінський».

🔥 РРО-штрафи з серпня 2025 року

Управлінський облік: мета

Метою управлінського обліку на підприємстві є отримання керівником чи власником оперативних даних про ситуацію, в якій перебуває підприємство. Інформація, яка дозволяє йому зорієнтуватися у системі координат:

  • «доходи/витрати»;
  • «прибуток/гроші».

Або ще й додатково інформацію про:

Касовий розрив — ситуація, коли необхідно здійснити платіж, але грошей на це тимчасово немає. Наприклад, ще не розрахувався покупець. І справа може бути не в покупці, а у відсутності планування грошових потоків. Подолати це допоможе управлінський облік.

Увага: управлінський облік — це інструмент до подолання касових розривів.

Ніби все просто, але через те, що сама концепція управлінського обліку прийшла у вітчизняну практику з Заходу і все розпочалося з компаній з іноземним капіталом управлінський облік обріс деякими міфами, які бажано одразу ж розвіяти.

Міф 1. Управлінський облік — це щось окреме й не бухгалтерське

Бухгалтерський облік насправді єдиний. Управлінський облік — це той же самий бухгалтерський облік, але дещо з іншими завданнями. Протиставлення фінансового та управлінського обліку є досить умовним. Так, вважається, що бухгалтерський облік складається з двох напрямів:

  • фінансовий облік — орієнтований на зовнішнього користувача інформації. Це звітність для акціонерів, інвесторів, банків, держави, кредиторів, постачальників. Це все зовнішні користувачі інформації;
  • управлінський облік — це звітність та інша інформація для керівництва та безпосередніх власників підприємства. Це внутрішні користувачі інформації.

Увага: управлінський облік — це більш глибоко, деталізовано, розширено. Все робиться так, як потрібно й хочеться керівнику (власнику).

Однак кому б не подавалася звітність, але її інформаційне джерело залишається лише одне — дані з бухгалтерських рахунків. Фактично та ж сама інформація про прибутки, збитки, грошові потоки, майно і зобов’язання підприємства у фінансовому та управлінському обліку подається дещо різними способами та з різною деталізацією для різних груп користувачів — зовнішніх і внутрішніх. При цьому управлінський облік дає інформацію більш глибоко та більш розширено, тобто має більшу деталізацією та інформативність.

Міф 2. Управлінський облік — це аналіз діяльності підприємства

Управлінський облік — це система збору та обробки інформації, тобто тих даних, на основі яких здійснюється аналіз діяльності та приймаються певні управлінські рішення керівником. Так, управлінський облік та аналіз пов’язані між собою, але у середніх та великих компаніях це все здійснюють, як правило, різні фахівці.

Увага: управлінський облік дає дані для аналізу й прийняття рішення.

Міф 3. Ми не ведемо управлінський облік

Такий міф постав ще з радянського минулого та нерозуміння суті управлінського обліку. Якщо ви певне явище не називаєте, то це не означає, що це явище відсутнє. Якщо говорять, що в країні немає інфляції, то це зовсім не означає, що її немає, можливо, вона непомітна. Тобто тут питання більше у якості такого управлінського обліку та ставлення до нього керівництва.

Приклади простих елементів управлінського обліку, які є у кожного:

  • дані про наявність грошових коштів на певну дату. Так, можливо керівнику (власнику) й не подається спеціальний звіт про це, але він може отримати цю інформацію безпосередньо з банківського рахунку;
  • дані про обсяги продажів та його структуру (за певними покупцями, магазинами, ринками);
  • дані про витрати та їх структуру, собівартість. Наприклад, відсоток зарплати у загальних витратах.

Наведену вище інформацію використовує практично кожний керівник. Йому хтось її готує або ж він знімає її сам.

Увага: управлінський облік є завжди — питання тільки в його якості та складності.

Також є керівники, які не розуміють потребу в певних спеціальних управлінських звітах й керують підприємством «на око», тобто зі своєї інтуїції. Особливо у малому бізнесі. Але вони все одно якимись цифрами оперують та фактично використовують ту ж саму інформацію, що й бухгалтер.

Міф 4. Управлінський облік — це «чорна» бухгалтерія

Цей міф — часткова правда. Існування «чорної» бухгалтерії, тобто обліку «для себе» дещо прихованої від податків діяльності підприємства — факт, який важко заперечити в Україні. Такий облік — це теж управлінський. Однак управлінський облік є і у тих підприємств, які ведуть свою діяльність виключно «по-білому». Управлінський облік — це подача інформації керівництву, а яка вона вже ця інформація — «чорна» чи «біла» — вирішувати тому ж керівництву.

Увага: управлінський облік — це законно й не обов’язково лише «чорна» бухгалтерія.

Про законність самого управлінського обліку свідчить згадка про нього у статті 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996, де він називається ще й внутрішньогосподарським обліком.

Особливості управлінського обліку

Особливістю управлінського облікує те, що:

  • на нього не поширюється дія НП(С)БО, МСФЗ чи якихось інших стандартів, інструкцій тощо;
  • це «внутрішня кухня» підприємства і там рахують усе так, як це зручно й потрібно саме для цього підприємства;
  • внутрішнє «ядро» інформації, яка потрібна, визначає сам бухгалтер на основі управлінських потреб керівництва;
  • інформація може бути й не зовсім бухгалтерською, мати певні зовнішні дані, наприклад дані про конкурентів для порівняння. Це не суперечить ідеї управлінського обліку, хоча перш за все управлінський облік — це внутрішні дані;
  • частота подачі звітів, як правило, більша аніж для фінансового обліку. Звіти можуть подаватися не тільки щомісяця, але й щотижня і навіть щодня. Вчорашня інформація сьогодні уже може бути й не актуальна;
  • для того, щоб інформація була коректною, первинні документи мають оброблятися вчасно. Інакше втрачається сенс в оперативності управлінського обліку.

Увага: облік — оперативність, своєчасність та коректність.

Елементи управлінського обліку

Назвемо ті основні елементи управлінського обліку, які найчастіше використовуються:

  • 3 внутрішніх звіти — про прибутки/збитки (доходи/витрати), грошові потоки, баланс;
  • звіт про продажі у різних розрізах: за контрагентами, за номенклатурою, за географічними сегментами (ринками) тощо;
  • дані про маржу — різниця між доходом (виручкою) та собівартістю;
  • звіт про структуру витрат за компонентами (собівартість). Важливий показник для керівництва — відсоток заробітної плати;
  • звіт про структуру витрат у розбивці: змінні /постійні витрати;
  • звіт про складські запаси;
  • внутрішні бюджети — це фінансові плани на майбутнє;
  • графік платежів. Платежі за контрагентами, з податків і зборів.

Додамо, що згадані внутрішні звіти за своєю ідеєю повторюють фінансову звітність. Однак їх принципова відмінність — деталізація та частота подача інформації. Вони вищі.

Не обов’язково, аби все наведені елементи управлінського обліку використовувалися одночасно. Потрібний набір, структуру даних, частоту — практично все вирішується у парі «керівник-бухгалтер».

Увага: управлінський облік має елементи творчості та креативності, що може здатися незвичним для бухгалтерії.

Деякі поради з управлінського обліку

Наостанок декілька порад з побудови управлінського обліку:

  • внутрішній звіт про грошові потоки краще за все подавати щодня. Для убезпечення від касових розривів;
  • внутрішній звіт про прибутки та збитки — щотижня;
  • внутрішній баланс готувати щотижня або раз на місяць;
  • за місяць складаються зведені звіти. Бажано з потижневою розбивкою, оскільки дані за місяць можуть бути неінформативними й за ними неможливо встановити касові розриви;
  • додати інформацію про «план/факт/відхилення». Подача лише фактичних даних не така інформативна як у порівнянні з планом з бюджету;
  • виділяти керівнику важливу інформацію маркером на папері або кольоровою заливкою, якщо звіт електронний. Якщо щось важливе — слід скласти пояснювальну записку або хоча б додати примітку в кінці звіту. Наприклад, збільшення постійних витрат може бути тривожним сигналом або ж поява касового розриву. Керівник — зайнята особа, у якої немає часу півдня «читати» ваш звіт;
  • уникати рядка «Інше». Він не інформативний. Як правило туди потрапляє все, що не рознесли з рядках. Якщо ці суми великі, то виникає безліч запитань. Встановлюється обмеження на рядок «Інше», наприклад 10 тис. грн тощо.

Головна порада — прислухатися до потреб керівника, яку інформацію хоче саме він, вважаючи найбільш корисною.

Увага: управлінський облік — це гнучкий інструмент, який має змінюватися й адаптуватися під ситуацію та внутрішні потреби підприємства.



зміст

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді