30.11.2021 року Податкову реформу 2022 прийняли

Що чекатиме на платників податків уже з 1 січня 2021 року.

30.11.2021 року Податкову реформу 2022 прийняли

⚡️ ЩО ПРИХОВУЄ ПОДАТКОВА РЕФОРМА ЗА ПРОЄКТОМ № 5600

Верховна Рада України 255 голосами «за» прийняла законопроєкт № 5600 у другому читанні і в цілому.

Законом удосконалили положення ПКУ стосовно загальних питань адміністрування податків, податків на прибуток підприємств, ПДФО, ПДВ, акцизного та екологічного податків, рентної плати, плати за землю, умов перебування на спрощеній системі оподаткування.

В частині адміністрування податків врегулювали процесуальні питання щодо права контролюючого органу на звернення до суду за встановленням тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи, зокрема:

  • встановили як підставу для звернення контролерів до суду несплату платником податків протягом 240 днів податкового боргу;
  • визначили підстави для скасування такої заборони: окрім погашення боргу додано зміну керівника боржника, або у разі початку судових процедур у справах про банкрутство стосовно такого боржника;
  • передбачили ведення Реєстру керівників платників податків-боржників для оперативного отримання відповідної інформації платниками податків;
  • чітко прописали процедуру прийняття судом відповідного рішення, у тому числі передбачено право на апеляційне та касаційне оскарження такого рішення.

Закон передбачає право контролюючого органу надсилати запити у випадку виявлення фактів, які можуть свідчити про потенційне порушення із обґрунтуванням таких фактів, а також обмежено правом платника податків не надавати інформацію та документи, якщо така інформація документи вже була надана контролюючого органу у минулому.

З метою більш ефективного адміністрування місцевих податків на контролюючий орган поклали обов’язок розкриття інформації органам ОМС також і про фізосіб боржників (наразі розкривається інформація лише щодо юридичних). Уточнили в профільному законодавстві, що надання інформації про боржників фізичних осіб ОМС не вважається поширенням персональних даних та розголошенням конфіденційної інформації.

Також контролюючий орган тепер має права на погашення податкового боргу через інкасо у разі наявності заборгованості держави перед платником, з різниці перевищення суми податкового боргу такого платника податків та суми непогашеного зобов’язання держави перед платником податків.

Законом надали право як платнику податків, так і контролюючому органу під час перевірок відкрито здійснювати звукозапис, фото-, відео- фіксацію та відповідно використовувати такі записи як підставу для висновків акту перевірки.

Також надали право платникам надавати дозвіл податковим органам про розголошення через електронний кабінет про себе інформації третім особам, в обсязі, визначеному платником податків.

Уточинили вимоги до ППР в частині детального розрахунку суми податкових зобов’язань, податкового боргу.

Щодо податку на прибуток:

  • визначили механізм списання збитків великими платникам податку на прибуток, а саме збитки враховуються до повного їх погашення, але частинами по 50% щороку. Якщо сума збитків, що залишилась становитиме до 10% від фінрезультату, то такі збитки враховуються у повному обсягу. Першим звітним періодом буде 2022 рік;
  • коригування фінансового результату на суми

    безповоротної фіндопомоги

    застосовується лише тими платниками, що включили таку допомогу до витрат і надали її пов’язаній особі, що задекларувала за минулий період збитки;
  • звільнили від оподаткування прибуток виробників свійської птиці. Проте з переліку свійської птиці виключили вирощування курей;
  • встановили, що до 01.01.2021 податкове зобов’язання з податку на прибуток залежить від оплати відвантаженої електроенергії.

У частині мінімального податкового зобов’язання встановили, що:

  • пільга щодо звільнення від ПДФО доходів з реалізації власновирощеної продукції залежить не від розміру земельної ділянки, а від розміру отриманого доходу і надається, коли розмір доходу не перевищує 12 розмірів мінімальної заробітної плати (МЗП) (у пп. 165.1.24 ПКУ замінили пільгу щодо звільнення доходів, отриманих з 2 га на пільгу, що має грошовий вираз доходу 12 МЗП);
  • фізичним особам, яким земельні ділянки належать на праві власності або користування, контролюючий орган не нараховуватиме мінімальне податкове зобов’язання (МПЗ) на земельні ділянки, які станом на 01.01.2022 знаходились у межах населених пунктів;
  • порядок зарахування сплачених податків в рахунок МПЗ диференційовано між сільгсптоваровиробниками і не сільгосптоваровиробниками;
  • для забезпечення справедливості нарахування МПЗ по земельних ділянках державної та недержавної форми власності передбачено зарахування в рахунок сплати МПЗ лише 20% орендної плати за земельні ділянки, що належать до державної або комунальної власності (в першому читанні пропонувалося зараховувати повністю).

Законом вдосконалили механізм нарахування МПЗ контролюючими органами на земельні ділянки, що належать фізособам. Зокрема, фізособа звільняється від МПЗ, якщо контролюючий орган не вручив ППР у відповідні строки.

Згідно із Законом, перший період нарахування МПЗ ― 2022 рік. Тобто МПЗ буде нараховуватися у 2023 році за 2022 рік.

Законом передбачили перехідні положення щодо застосування коефіцієнта при визначенні МПЗ. У 2022 та 2023 роках, коефіцієнт зменшений з 0,05 до 0,04.

У частині місцевих податків:

  • додали механізм адміністрування справляння плати за землю в частині вже існуючого з моменту прийняття ПКУ об’єкту оподаткування - земельної частки (паю), а саме розширено джерела інформації, на підставі яких може бути нараховано податок, додано дані державного реєстру речових прав, надання безпосередньо платником документів на земельну частку пай чи отримання від органів місцевого самоврядування інформації про прийняття рішення про виділення земельної частки пай в натурі на місцевості.

У частині оподаткування ПДВ:

  • змінили строки по включенню до податкового кредиту зареєстрованих ПН до 365 к. дн.;
  • тимчасово до 01.01.2026 запровадили касовий метод обрахунку для постачання електроенергії;
  • поширили касовий метод також на постачання житлово-комунальних послуг, в межах яких нараховують плату за абонентське обслуговування;
  • привели у відповідність коди УКТ ЗЕД до нової редакції Митного тарифу України;
  • звільнили від ПДВ друге та наступне постачання тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, для яких встановлені максимальні роздрібні ціни;
  • продовжили до 01.01.2025 пільги щодо розстрочення ПДВ при ввезенні обладнання.

У частині ПДФО:

  • передбачили оподаткування операцій з продажу третього та більше об’єктів нерухомого майна за ставкою 18% від чистого доходу. При цьому така ставка не поширюється на продаж майна, отриманого у спадщину;
  • передбачили, що за ставкою 0% може оподатковуватись продаж земельної ділянки с/г призначення, безпосередньо отриманої платником податку у власність у процесі приватизації земель державних КСП, або приватизації земельних ділянок, які перебували у користуванні такого платника, або виділеної в натурі (на місцевості) власнику земельної частки (паю), а також таких земельних ділянок, отриманих платником податку у спадщину;
  • звільнили від ПДФО дохід у вигляді соціальних послуг, які надаються згідно із Законом України «Про соціальні послуги» надавачами таких послуг;
  • передбачили, що контролюючий орган не може в цілях підтвердження витрат вимагати інформацію у платників податків, що міститься в базах, доступ до яких він має;
  • право на податкову знижку в частині витрат на навчання та лікування надано також опікуну, піклувальнику, прийомним батькам, батькам-вихователям;
  • встановили, що ПДФО від продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії генеруючими установками, сплачують до відповідного бюджету за місцезнаходженням установок;
  • передбачили, що до витрат на придбання інвестиційного активу прирівнюється його вартість, задекларована під час одноразового декларування. Також надано право на зменшення доходу від операцій з третім продажем рухомого/нерухомого майна (що оподатковується по 18%) та операцій з майновими правами (то числі отриманні активів через їх погашення) на суму задекларованої вартості таких активів під час податкової амністії;
  • включили до складу витрат ФОП включаються витрати на платежі на користь організацій колективного управління, відповідно до Закону України «Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав»;
  • право на включення витрат до допомозі медичним закладам в повному обсязі до податкової знижки поширено також на 2021 та 2022 рік.

Доповнили перелік операцій з підакцизними товарами, які звільнені від оподаткування, операцією з вивезення за межі митної території України невикористаної раніше ввезеної у виробництві сировини, приведено у відповідність коди УКТ ЗЕД до нової редакції Митного тарифу України.

Розширили перелік товарів, що не підлягають маркуванню марками акцизного податку ― тестовими зразками алкогольних напоїв та винами натуральними, без додавання спирту, міцність яких не перевищує 15%.

Скоротили строк одержання марок акцизного податку для імпортованих підакцизних товарів з 5 до 3 днів.

Передбачили розробку окремого порядку, що встановлює вимоги до пломбування обладнання, устаткування, спиртових комунікації та приладдя обліку спирту та продукції, для виробництва якої використовується отриманий спирт етиловий (в тому числі витратомірів-лічильників).

Усі місця виробництва спирту етилового, які підлягають пломбуванню, мають фіксуватися системою відеоспостереження.

Поширили правила антифорстолінга на тютюн та промислові замінники тютюну для електричного нагрівання (ТВЕН) та виключили положення про скасування пільги з акцизного податку для зеленої енергетики.

У частині оподаткування екологічним податком:

  • збільшили відсоток щорічного підвищення ставки екологічного податку за скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти та скорочено термін досягнення основної ставки встановлених у пп. 245.1 та 245.2 ПКУ з 01.01.2030 до 01.01.2025 року та встановлено підвищення ставок екологічного податку на 10% за розміщення забруднюючих речовин.

Удосконалили норми щодо видачі/анулювання ліцензій з виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовують в електронних сигаретах, зокрема:

  • передбачили ведення Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
  • розширили підстави для анулювання ліцензії на виробництво підакцизної продукції;
  • визначили автоматичне повідомлення про дату, з якої анулюється ліцензія у разі невнесення чергового платежу за ліцензію;
  • передбачили положення що у разі зміни будь-яких відомостей, зазначених у виданій ліцензії, ліцензіат зобов’язаний буде повідомити орган, який видав ліцензію, про такі зміни, протягом 30 днів з дня, наступного за днем їх настання та одночасно запроваджено відповідальність за порушення таких строків;
  • запровадили безстрокову ліцензію на право виробництва підакцизної продукції (наразі таку ліцензію видають на 5 років);
  • ввели можливість суб’єкту господарювання подавати та отримувати ліцензію в електронному вигляді на виробництво підакцизної продукції;
  • розширили перелік дозволеної тари, яку можна використовувати для виробництва алкогольних напоїв.

Запровадили диференціацію ставок оподаткування руд заліза в залежності від розміру середньої фактичної ціни реалізації визначеної, як середня вартість руди за індексом та уточнено: ставки рентної плати за використання підземної води у зв’язку зі зміною адміністративно-територіального поділу; що для ЖКП передбачено застосування до ставок рентної плати коефіцієнт 0,3 в частині виключно до обсягів води технологічних нормативів використання питної води, визначених відповідно до законодавства про питну воду, питне водопостачання та водовідведення.

До ставок рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України для виду радіозв’язку «стільниковий радіозв’язок», для ширини смуги радіочастот, отриманої відповідно до ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України, виданої з 01 січня 2022 року на конкурсних або тендерних засадах, не застосовуватимуть коефіцієнти, встановлені пунктом 254.4 ПКУ

До 2037 року передбачили широкий перелік податкових пільг для компаній, що здійснюють діяльність у шахтарських регіонах.

За інформацією ВРУ


безплатний вебінар для бухгалтера

Статті за темою

Усі статті за темою

Облікова ставка НБУ 2024

Облікова ставка НБУ — монетарний інструмент, за яким НБУ встановлює для суб'єктів грошово-кредитного ринку орієнтир щодо вартості залучених та розміщених грошових ресурсів. Із 20.09.2024 розмір облікової ставки НБУ залишиться на рівні 13% річних
53408

Медичне страхування працівників за рахунок роботодавця: які податки сплатити

Консультація допоможе правильно облікувати страхові внески та оподаткувати вартість медичного страхування у вигляді страхових платежів, які сплачуються за рахунок витрат роботодавця
32994

Календар бухгалтера 2024: жовтень

Актуальна осіння інформація для бухгалтера — виробничий календар на жовтень 2024 року та податковий календар на жовтень 2024 року. Розрахувати зарплату, відпускні та лікарняні, скласти табель робочого часу, вчасно подати фінансову, податкову та статистичну звітність і сплатити податки — у поміч календар для бухгалтера на жовтень 2024 року
19788

Зміни у наданні платних послуг ЗОЗ: постреліз до вебінару

Редакція журналу «Головбух Медицина» 10.09.2024 провела безплатний вебінар на тему «Зміни в наданні платних послуг: комунікаційна платформа для бухгалтерів ЗОЗ». Тримайте постреліз до цього вебінару: тези, запис, відповіді на запитання. Запитань отримали так багато, що вдвічі перевищили час трансляції, але всіх так і не опрацювали. Тому невдовзі проведемо частину другу вебінару. Реєструйтеся, читайте напрацьовані рекомендації та надсилайте нові запитання. З’ясуємо нюанси втілення змін
83

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді