Заміна тимчасово відсутнього працівника та доплата за неї

Стаття-подарунок від журналу «Головбух» 
Автор
експерт з обліку та оподаткування, кандидат економічних наук, Чернігів
У чому різниця між виконанням обов’язків тимчасово відсутнього працівника, тимчасовим заступництвом (замісництвом) та внутрішнім сумісництвом, як нарахувати доплати у такому разі — у консультації

Коли можлива заміна відсутнього працівника

Під час роботи підприємства типовою є ситуація, коли один працівник з тих чи інших причин тимчасово відсутній, наприклад:

🔥 Місячна зарплата заброньованих працівників

Як оформити заміну тимчасово відсутнього працівника

Виконувати роботу такого працівника може тимчасово інший працівник, наприклад, заступник чи колега за такою ж чи спорідненою посадою (професією). І оформити та оплатити таку заміну можна трьома способами:

ВАРІАНТИ ОФОРМЛЕННЯ ЗАМІНИ ВІДСУТНЬОГО ПРАЦІВНИКА

Особливості заміни та хто може її виконувати

У який час виконується робота

Як оплачується така заміна

Нормативні документи та рекомендації, що лежать в основі*

варіант 1 — виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника або суміщення професій (посад):

особа, яка заміняє, може працювати як за однаковою, так і за іншою посадою

в основний час працівника, який заміняє, — тобто робота виконується без звільнення особи, яка заміняє, від її основних обов’язків

доплати визначаються як %** до посадового окладу особи, яка замінює:

варіант 2 — тимчасове заступництво (замісництво):

  • посада працівника, якого заміняють, більш відповідальна, пов’язана з виконанням адміністративних, розпорядчих функцій;
  • даний спосіб не застосовується щодо осіб, які є штатними заступниками чи помічниками відсутньої особи

в основний час відсутнього працівника, — тобто особа, яка заміняє, звільняється від своїх основних обов’язків

  • доплата різниці між окладами, зі збереженням усіх премій, доплат/надбавок за посадою особи, яку заміщують;
  • преміювання — у розмірах за посадою працівника, якого заміщують. Премія нараховується на посадовий оклад працівника, який заміщує + на різницю в окладах
  • п. 2, п. 3 листа Мінпраці;
  • п. 1 Роз’яснення № 30/39

варіант 3 — внутрішнє сумісництво:

робота виконується за посадою у штатному розписі, яка, має бути:

  1. вакантною;
  2. іншою стосовно посади особи, яка замінює

у вільний від основної час, тобто у додатковий час відносно основної роботи особи, яка замінює (у табелі обліку робочого часу при цьому ставляться окремі години)

за окладом посади, за якою виконується таке сумісництво, за фактично виконану роботу

ст. 1021 КЗпП

варіант 4 — преміювання особи, яка заміняє:

премію можна нарахувати будь-якому працівнику

загальний час роботи значення не має, у який час виконувалися робота (основний чи додатковий) — теж

розміри премій можуть визначатися колективним договором або ж самим наказом про преміювання

ст. 97 КЗпП

* документи (радянські російськомовні документи до сих пір чинні (!), адже не замінені українськими аналогами, див. постанову ВР від 12.09.1991 № 1545):

  • Інструкція № 1145 — Інструкція щодо застосування постанови Ради Міністрів СССР від 04.12.1981 № 1145 «Про порядок і умови суміщення професій (посад)» Держкомпраці СРСР від 14.05.1982 № 53-ВЛ;
  • лист Мінпрацілист Мінпраці від 21.07.2011 № 590/13/84-11;
  • Роз’яснення № 30/39 — роз’яснення Держкомпраці Ради міністрів СРСР, Секретаріату ВЦРПС від 29.12.1965 № 30/39 «Про порядок оплати тимчасового заступництва»;

** як правило, визначається колективним договором, а якщо ні, — розмір доплати прямо встановлюється у наказі керівника про призначення особи тимчасово виконуючою обов’язки іншого працівника (25%, 50%, 100% — законодавчо визначеної норми немає). Також така доплата може не нараховуватися, якщо обов’язок виконувати роботу відсутнього працівника визначений посадовою інструкцією, наприклад, коли роботу виконує штатний заступник (помічник). Як варіант, може бути преміювання. Конкретне вирішення даних ситуацій залежить від умов колективного договору та посадових інструкцій

Як оплатити заміну відсутнього працівника

Типовою ситуацією під час зміни працівника може бути нарахування доплати:

Наприклад, бухгалтер з окладом 20000 грн тимчасово виконує обов’язки головного бухгалтера впродовж її перебування у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами. Керівник підписав наказ про виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника та встановлення доплати за це у розмірі 50% посадового окладу бухгалтера.

Як наслідок, такому бухгалтеру нарахована доплата: 20 000 грн × 0,5 = 10 000 грн

Загальна зарплата бухгалтера складає тоді: 20 000 грн + 10 000 грн = 30 000 грн



зміст


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді