Як відобразити простій і відпустку за свій рахунок у об’єднаному звіті з ПДФО, ВЗ та ЄСВ
Простій у об’єднаному звіті Податковому розрахунку 2026
При відображенні наслідків простою у Податковому розрахунку (він же об’єднаний звіт) треба врахувати:
- оплату простою — її треба показати у додатках Д1, 4ДФ і основній частині Податкового розрахунку;
- мінімальну базу ЄСВ — у Додатку Д1;
- можливу появу податкової соціальної пільги (ПСП) — у Додатку 4ДФ.
Почнемо з питань оплати простою і ЄСВ.
Грошова компенсація замість відпустки: коли можлива
Оплата простою та ЄСВ
Оплата праці під час простою, який трапився не з вини працівника, належить до складу додаткової заробітної плати як виплата за невідпрацьований час (пп. 2.2.12 Інструкції зі статистики заробітної плати від 13.01.2004 № 5, далі — Інструкція № 5). Отже, на суму оплати простою ЄСВ нараховуйте.
На нарахування ЄСВ впливає не наявність простою, а розмір зарплати за місяць, у якому був простій. Адже загальний дохід за місяць, у якому був простій, може бути меншим за мінімальну зарплату. І тоді доведеться провести доплату ЄСВ.
Час простою не з вини працівника (наприклад, обставини воєнного стану, карантин) оплачують щонайменше у розмірі 2/3 окладу (ст. 113 КЗпП). Однак це означає, що окрім цієї частинки окладу, може й нічого більше не бути — ні премій, ні доплат за стаж, тобто лише оклад. Як наслідок, зарплата може опинитися нижче мінімалки. Нагадаємо, що мінзарплата у 2026 році дорівнює 8647 грн. Якщо працівнику нарахували суму меншу за 8647 грн, то слід визначити різницю з мінімальною базою і донарахувати на цю різницю ЄСВ (ч. 5 ст. 8 Закону «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464, далі — Закон № 2464). Тобто ЄСВ за місяць по працівнику не може бути меншим у 2026 році за 1902,34 грн (8647 грн × 0,22).
Увага: якщо внаслідок простою зарплата за місяць виявилася меншою 8647 грн, то проведіть доплату ЄСВ до розміру 1902,34 грн.
Якщо простій було оформлено на повний місяць, то:
- не доплачуйте до мінімальної зарплати;
- донарахуйте ЄСВ, якщо фактична база менша мінімальної, — якщо були інші виплати.
Як показати різницю між мінімальною і фактичною базою ЄСВ у Д1, а також заповнити Додаток 4ДФ розглянемо на Прикладі 1. Однак перед тим як заповнювати об’єднаний звіт, переконайтеся, чи правильно показали простій у табелі обліку робочого часу.

- Дії бізнесу, у якого майно знищене через обстріли: алгоритм
- Тривалі повітряні тривоги: як оплачувати роботу
- Втрата первинних документів через руйнування офісу: як діяти
- Списання майна, знищеного через бойові дії
- Сертифікат ТПП після знищення товару: чи можна не нараховувати ПДВ
- Житло працівника постраждало від обстрілів: оподаткування допомоги
Табелювання простою
Простій у табелі обліку робочого часу позначайте у кількості годин як і звичайний робочий день, але використовуйте літеру «П» замість «Р».
Приклад 1 (зарплата, простій, ЄСВ з мінімальної бази, Податковий розрахунок)
Працівник працює на підприємстві де з 05.10.2026 по 25.10.2026 оформлений простій. Оклад працівника дорівнює мінзарплаті — 8647 грн. Він ще отримував 50% премії. У жовні 2022 року 22 робочі дні (або 176 робочих годин). Відпрацював же працівник без простою всього лише 7 робочих днів, тобто 56 робочих години. На простій припало всього 15 робочих днів. Простій у табелі обліку робочого часу позначається у кількості годин як і звичайний робочий, тобто 8 год/день, тому години простою дорівнюють 120 робочих години (15×8).
Дані для розрахунків:
- зарплата за окладом за відпрацьовані дні: 8647 × 56 ÷ 176 = 2751,32 грн;
- оплата простою у жовтні 2026: 8647 × (2/3) × 120 ÷ 176 = 3930,45 грн;
- премію 50% працівнику за час простою та роботи у жовтні не нараховували.
У подібних ситуаціях слід перевірити необхідність нарахування доплати до мінімальної зарплати. У даній ситуації оплата 7 робочих днів була здійснена на рівні мінімальної зарплати (8647 грн — жовтень 2026), тому доплату проводити не потрібно. Оплата простою при визначенні доплати до мінімальної зарплати не враховується, так як це виплата за невідпрацьований робочий час (пп. 2.2.12 Інструкції № 5).
Сумарна зарплата за місяць: 2751,32 + 3930,45 = 6681,77 грн. Це фактична база ЄСВ.
Перевіряємо дотримання мінімальної бази ЄСВ: 6681,77 ˂ 8647.
Різниця між мінімальною і фактичною базою ЄСВ: 8647 – 6681,77 = 1965,23 грн
Рахуємо ЄСВ:
- з фактичної бази: 6681,77 × 0,22 = 1469,99 грн;
- з різниці між мінімальною і фактичною базою: 1965,23 × 0,22 = 432,35 грн;
- перевіряємо загальну суму ЄСВ: 1469,99 + 432,35 = 1902,34 грн
Простій своєї специфіки відображення у Податковому розрахунку немає. Оплата простою — це частина зарплати, тож її показують у складі зарплати. Однак може виникати потреба у відображенні різниці між мінімальною та фактичною базою ЄСВ, як у Прикладі 1.
Із 1 січня 2027 року вчергове зростуть мінімальна зарплата і прожитковий мінімум. Тож саме час обчислити зарплатні й неоподатковувані мінімуми за показниками з проєкту Держбюджету на 2027 рік. Приділимо увагу також максимальній базі нарахування ЄСВ та «обнуленню» індексації
Мінімальна база ЄСВ у об’єднаному звіті
Коли донараховуєте ЄСВ до мінімальної бази, то в основній частині Податкового розрахунку:
- у ряд. 2.5 — відобразіть різницю між мінімальною та фактичною базою нарахування ЄСВ (по всім працівникам разом);
- у ряд. 3.5 — покажіть нарахований ЄСВ на суму різниці між мінімальною та фактичною базою (теж по всім працівникам разом).
У Додатку Д1 Податкового розрахунку зарплату працівника та додаткову базу ЄСВ відображайте в різних рядках. При цьому вкажіть:
- у графі 09 — код КТН «13», що означає нарахування ЄСВ на різницю між мінімальною та фактичною базою;
- у графі 18 — суму різниці між мінімальною та фактичною базою ЄСВ;
- у графі 20 — суму ЄСВ на різницю між мінімальною та фактичною базою ЄСВ.
На основі даних прикладу 1 нижче наведемо зразок Додатку Д1 до Податкового розрахунку.
Простій у Додатку 4ДФ Податкового розрахунку
Додаток 4ДФ теж не має особливих правил, за якими показують нараховану зарплату за місяць, у якому був простій. Однак звернути увагу треба на загальну суму доходу такого працівника за місяць. Вона може виявитися меншою за розмір, що дає право на ПСП. У 2026 році така межа складає 4660 грн. Однак, якщо має двоє та більше дітей, то в нього може бути право на застосування «дитячої» ПСП, для якої граничний рівень доходу кратний кількості дітей (для 2-х дітей це 9320 грн (4660 × 2) і т.д.).
Розрахунок податків за умовами Прикладу 1 має вигляд:
- податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) = 6681,77 × 0,18 = 1202,72 грн;
- військовий збір (ВЗ) = 6681,77 × 0,05 = 334,09 грн
Сума зарплати до виплати (довідково, так як у Додатку 4ДФ не відображають): 6681,77 – 1202,72 – 334,09 = 5144,96 грн
Як заповнити Додаток 4ДФ за умовами Прикладу 1 див. у Додатку 2.
Відпустка без збереження заробітної плати у Податковому розрахунку 2026
Відпустку за власний рахунок відображайте у Додатку Д1 за тими ж правилами, що і простій. Враховуйте мінімальну базу 8647 грн (у 2026 році). Однак тут можливі варіанти:
- варіант 1 — ЄСВ нараховуєте мінімальну база враховуйте. Відпустка за власний рахунок не покриває повний місяць і працівник має за такий місяць ще й зарплату. У такому разі порівнюйте зарплату з мінімальною базою. Навіть, якщо працівник працював лише один день;
- варіант 2 — ЄСВ не нараховуєте. Відпустка за власний рахунок покриває весь місяць і працівник не працював у місяці жодного дня та йому не нараховували жодних доходів (премії, оплата щорічної відпустки, оплата за цивільно-правовими договорами (ЦПД), певні компенсації). Якщо у працівника місяць з нульовим доходом, то тоді ЄСВ не нараховуйте, так як база для його нарахування дорівнює нулю. Однак, все одно, у Податковому розрахунку такого працівника слід показати нульові суми ЄСВ.
Увага: якщо у працівника повністю відсутні зарплата і доходи за ЦПД за місяць, то ЄСВ дорівнює нулю.
Відпустки без збереження за згодою сторін з причин обставин воєнного стану можуть перевищувати існуюче обмеження 30 к. днів на рік, яке діє для звичайних відпусток за власний рахунок (див. абз. 2 ст. 26 Закону «Про відпустки» від 15.11.1996 № 504, ч. 3 ст. 12 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136). Як наслідок, такі відпустки можуть бути й повний місяць і більше.
Щодо ПДФО, то ситуація аналогічна простою – можлива поява ПСП через низький дохід працівника. Однак може бути й таке, що доходу немає за весь місяць — тоді дані по такому працівнику у Додатку 4ДФ не заповнюйте, так як немає об’єкта оподаткування.
Щоб не загубитися у строках і формах, зібрали для вас все в одному місці. Перевірте добірку консультацій — підкаже, що і коли подавати
Табелювання відпустки без збереження зарплати
У табелі обліку робочого часу відпустку за свій рахунок відображайте літерним позначенням «НА». Це стосується всіх відпусток без збереження, у т.ч. й з причин обставин воєнного стану чи карантину.
Приклад 2 (зарплата, відпустка за власний рахунок, ЄСВ з мінімальної бази)
Працівник взяв відпустку за свій рахунок з 05.10.2026 по 25.10.2026. Оклад працівника становить 10 000 грн. За дні роботи працівнику була нарахували премію 1500 грн.
Відпрацював працівник у жовтні 2026 всього лише 7 робочих днів (56 робочих години). На відпустку без збереження припало всього 15 робочих днів (цьому відповідає 120 робочих годин).
Розраховуємо зарплату:
- зарплата за окладом за відпрацьовані дні: 10 000 × 56 ÷ 176 = 3181,82 грн;
- загальна зарплата за жовтень 2026 (фактична база ЄСВ): 3181,82 + 1500 = 4681,82 грн
Доплату до мінімальної зарплати не проводимо, так як мінімальна оплата 7 робочих днів дотримана:
- 8647 × 56 ÷ 176 = 2751,32 (мінімальна оплата 7 робочих днів)
- 3181,82 > 2751,32 (фактична оплата перевищує мінімальну)
Однак ще й перевіряємо дотримання мінімальної бази ЄСВ: 4681,82 ˂ 8647. Отже, визначаємо різницю між мінімальною і фактичною базою ЄСВ:
- 8647 – 4681,82 = 3965,18 грн
Розраховуємо ЄСВ:
- з фактичної бази: 4681,82 × 0,22 = 1030,00 грн;
- з різниці між мінімальною і фактичною базою: 3965,18 × 0,22 = 872,34 грн;
- перевіряємо загальну суму ЄСВ за жовтень 2026: 1030,00 + 872,34 = 1902,34 грн
Увага: не забуваємо перевіряти дотримання мінімальної зарплати, яку розраховуємо пропорційно відпрацьованим годинам за місяць.
Заповнимо Додаток Д1 до Податкового розрахунку на основі вищенаведених даних. Зверніть увагу, що у графі 13 треба зазначити кількість календарних днів відпустки за свій рахунок.
Розрахунки для Додатка 4ДФ:
- ПДФО = 4681,82 × 0,18 = 842,73 грн;
- ВЗ = 4681,82 × 0,015 = 234,09 грн;
- сума зарплати до виплати (довідково) = 4681,82 – 842,73 – 234,09 = 3605,00 грн
Сам додаток 4ДФ не наводимо, так як ситуація в усьому аналогічна Прикладу 1.
Держстат уже опублікував ІСЦ за вересень 2026 року, тож можемо обчислити коефіцієнт індексації для листопада. Розмір індексації змінюють за базових місяців січень — квітень 2026-го. Які суми виплачувати працівникам у листопаді — пояснить експерт
Приклад 3 (відпустка за власний рахунок повний місяць)
Працівник ввесь місяць був у в відпустці за свій рахунок з 01.10.2026 по 31.10.2026. Оклад працівника становить 9000 грн. Виплат у жовтні працівникові не було.
У даній ситуації зарплату за жовтень 2026 взагалі не нараховують, так як немає жодного відпрацьованого дня. Відповідно, ЄСВ також не нараховуємо, так як відсутня база його нарахування.
У Додатку Д1 Податкового розрахунку по такому працівнику даних з сумами зарплати та ЄСВ не буде. Однак заповнити доведеться, так як треба показати кількість днів відпустки за свій рахунок у графі 13. Заповнений Додаток Д1 на основі прикладу 3 наведено нижче.
У Додатку 4ДФ по даному працівнику нічого не заповнюємо, так як доходу в нього немає.
Приклад 4 (зарплата, відпустка за власний рахунок, доплата до мінімальної зарплати)
Працівник взяв відпустку без збереження зарплати з 05.10.2026 по 25.10.2026. Оклад працівника становить 6500 грн. За дні роботи працівнику нарахували премію 400 грн.
Відпрацював працівник у жовтні 2026 всього лише 7 робочих днів (56робочих години). На відпустку без збереження припало всього 15 робочих днів (тобто 120 робочих годин).
Рахуємо:
- зарплата за окладом за відпрацьовані дні: 6500 × 56 ÷ 176 = 2068,18 грн;
- загальна зарплата за жовтень 2026 (фактична база ЄСВ): 2068,18 + 400 = 2468,18 грн
Слід провести доплату до мінімальної зарплати, так як мінімальна оплата 7 робочих днів має бути:
- 8647 × 56 ÷ 176 = 2751,32 грн,
де 8647 грн — мінімальна зарплата у жовтні 2026.
Щодо використання годин у розрахунку — краще всього рахувати саме по годинам, аніж по дням. По-перше, так точніше. По-друге, це більш універсальний – підходить і для тих працівників, які працюють на неповний робочий час.
Порівнюємо нараховану суму працівнику та мінімально потрібну оплату за відповідний час: 2468,18 ˂ 2751,32
Отже, необхідно нарахувати доплату до мінімальної зарплати й вона становить: 2751,32 – 2468,18 = 283,14
Загальна зарплата (фактична база ЄСВ): 2068,18 + 400 + 283,14 = 2751,32
Перевіряємо також дотримання мінімальної бази ЄСВ: 2751,32 ˂ 8647
Розраховуємо різницю між мінімальною і фактичною базою ЄСВ: 8647 – 2751,32 = 5895,68 грн
Рахуємо ЄСВ:
- з фактичної бази: 2751,32 × 0,22 = 605,29 грн;
- з різниці між мінімальною і фактичною базою: 5895,68 × 0,22 = 1297,05 грн;
- перевіряємо загальну суму ЄСВ: 605,29 + 1297,05 = 1902,34 грн
Заповнимо Додаток Д1 для даної ситуації (див. Додаток 1).
При заповненні Додатка 4ДФ зважаємо на наявність ПСП, так як сума зарплати у такого працівника менша за 4660 грн. Розрахунок податків для Додатка 4ДФ має тоді вигляд:
- ПДФО = (2751,32 – 1664) × 0,18 =195,72 грн, де 1664 грн – це базовий розмір ПСП для 2026 року;
- ВЗ = 2751,32 × 0,05 = 137,57 грн
Сума зарплати до виплати (довідково) = 2751,32 – 195,72 – 137,57 = 2418,03 грн
Заповнений Додаток 4ДФ наведений нижче. Зверніть увагу, що у графі 9 вказана ознака ПСП «01», що відповідає звичайній ПСП.
Інші винятки з застосування мінімальної бази ЄСВ
Мінімальна база ЄСВ не застосовується щодо зарплати:
- сумісників — ЄСВ їм нараховуйте на їхній фактичний дохід;
- нових і звільнених працівників, які відпрацювали неповний місяць через прийняття на роботу або звільнення в такому місяці;
- особам з інвалідністю, по фонду оплати праці яких застосовуйте знижену ставку ЄСВ — 8,41%.
Ні воєнний стан, ні карантин не додавали винятків до застосування мінімальної бази ЄСВ.
Виключення у правилах застосування мінімальної бази ЄСВ можна знайти у пп. «6» розділу ІІІ Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування, що затверджена наказом Мінфіну від 20.04.2015 № 449.
Штучний інтелект уміє багато. Та у питаннях податків і звітів вирішальне — не швидкість, а досвід. У системі «Експертус Головбух» консультують живі експерти, які не генерують відповіді, а перевіряють і зважують кожну рекомендацію 👇
Приклад 5 (зарплата, відпустка за власний рахунок, ЄСВ, працівник з інвалідністю)
Працівник, що має інвалідність, взяв відпустку за свій рахунок з 05.10.2026 по 25.10.2026. Оклад працівника становить 10500 грн. За дні роботи працівнику нарахували премію 1000 грн.
Відпрацював працівник у жовтні лише 7 робочих днів (56 робочих години). На відпустку без збереження припало всього 15 робочих днів (тобто 120 робочих годин).
Рахуємо:
- зарплата за окладом за відпрацьовані дні: 10500 × 56 ÷ 176 = 3340,91 грн;
- загальна зарплата жовтень 2026 року (фактична база ЄСВ): 3340,91 + 1000 = 4340,91 грн
Доплату до мінімальної зарплати не проводимо, так як мінімальна оплата 7 робочих днів дотримана:
- 8647 × 56 ÷ 176 = 2751,32 грн < 4340,91 грн
Так як працівник має інвалідність, то мінімальна база ЄСВ не застосовується й ЄСВ нараховують на фактичну зарплату за місяць.
Рахуємо ЄСВ: 4340,91 × 0,0841= 365,07 грн
При заповненні Додатка Д1 Податкового розрахунку по такому працівнику у графі 08 при нарахуванні зарплати треба замість коду «1» (звичайний працівник, ЄСВ 22%) поставити код «2» (особа з інвалідністю, ЄСВ 8,41%). Заповнений Додаток Д1 на основі прикладу 5 наведений нижче.
Щодо Додатка 4ДФ, то він у даному разі не має жодних особливостей заповнення. А сам розрахунок податків буде такий:
- ПДФО = 4340,91 × 0,18 = 781,36;
- ВЗ = 4340,91 × 0,05= 217,05;
Сума зарплати до виплати (довідково): 4340,91 – 781,36 – 217,05 = 3342,50 грн








