Зміна адреси ФОП
Які адреси є у ФОП
У ФОП можуть бути адреси двох типів, а саме:
- адреса місцезнаходження. Це податкова адреса, якою зазвичай вважається адреса місця проживання («прописки») (пп. «5» ч. 4 ст. 9 Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV, далі – Закон № 755). Адреса місцезнаходження – це адреса, за якою відбувається офіційна комунікація з ФОП, зокрема листування (ст. 3 Закону «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» від 05.11.2021 № 1871-IX). Для внутрішньо переміщених осіб (ВПО) адресою місцезнаходження може бути також фактичне місце проживання/перебування згідно з довідкою ВПО, яке визначається на підставі такої довідки (ч. 6 ст. 7 Закону «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 № 1706-VII);
- адреса місця провадження діяльності – це адреса, за якою ФОП фактично здійснює свою діяльність, наприклад адреса торгівлі товаром, якщо така торгівля здійснюється лише у визначеному місці. Таким чином, адреса місця провадження діяльності може збігатися з адресою місцезнаходження ФОП, відрізнятися від неї, бути в одному населеному пункті чи іншому, у декількох населених пунктах (чи територіальних громадах). Адресою місця провадження діяльності може бути вся територія України чи інші країни, тобто закордон.
Де містяться адреси ФОП
Адреси ФОП визначають різні державні реєстри:
- адреса місцезнаходження – у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (ЄДР), який адмініструє Мінʼюст;
- адреса місця провадження діяльності – у Реєстрі платників єдиного податку, який веде ДПС і доступ до якого є у Електронному кабінеті платника податків.
Таким чином, адреса місця провадження діяльності має значення лише для ФОП, які перебувають на спрощеній системі оподаткування (групи 1, 2 і 3). Щодо інших ФОП, то для них ситуація така:
- ФОП-єдинники «сільськогосподарської» групи 4 – для них має значення адреса розташування земельних ділянок, тому у даній консультації вони не згадуються;
- ФОП-загальники не мають якоїсь прив’язки до території, тому для них має значення лише адреса місцезнаходження.
При зміні адреси місцезнаходження у ФОП-загальників і всіх ФОП-єдинників дії однакові.
Чи є зміною адреси зміна назви вулиці чи населеного пункту
Так. Однак немає терміну оновлення реєстраційних даних у цих реєстрах. З цього приводу є роз’яснення уряду, висновки якого однакові як для юросіб, так і ФОП. За ним:
- перейменування вулиці є зміною місцезнаходження, що передбачає необхідність внесення відповідних змін до відомостей про ФОП, які містяться в ЄДР;
- законодавство не встановлює граничних термінів для проведення зміни відомостей щодо місцезнаходження, а отже, суб’єкт господарювання сам може вирішувати, коли необхідно провести реєстрацію змін.
Виходить, що якщо органи місцевого самоврядування (ОМС) змінили назву вулиці чи назву всього населеного пункту, наприклад з причини «дерусифікації» чи «декомунізації», то ФОП може тривалий час потім не вчиняти ніяких дій узагалі. Тоді у державних реєстрах, зокрема у реєстрі платників єдиного податку він і надалі буде значитися за адресою зі «старою» назвою. Відповідальності при цьому немає. Внести зміни ФОП може тоді, коли буде зручно, наприклад при оновленні інших реєстраційних даних.
Якщо ж ФОП вирішує таку ситуацію «підправити», то дії будуть такі ж самі, як і при реальній зміні адреси.
Фізособи, зокрема громадяни України, які через війну зараз мешкають за кордоном, шукають способів провадити підприємницьку діяльність як ФОПи в Україні. Експерти системи "Експертус Головбух" на прикладі конкретних робочих ситуацій підкажуть, як правильно організувати таку діяльність, уникнути подвійного оподаткування та інших негативних наслідків
Чому адреса місця провадження діяльності важлива для єдинників
Для ФОП-єдинників адреса місця впровадження діяльності має значення, так як ставки єдиного податку для групи 1 та 2 встановлюються ОМС. Місце провадження господарської діяльності належить до обов’язкових відомостей заяви про застосування спрощеної системи оподаткування (пп. «4» п. 298.3 Податкового кодексу України, далі – ПК).
Якщо ФОП провадить діяльність на кількох територіях, то має застосовувати максимальну ставку єдиного податку. Однак, як правило, переважна більшість ОМС і так встановлюють максимальні ставки.
Щодо єдинників групи 3, то їх у питанні інформації щодо них у реєстрах окремо не виділяли. Так як єдинники групи 3 є у реєстрі платників єдиного податку та подають ті ж самі заяви, що й єдинники групи 1 та 2, то на них поширюються ті ж самі правила.
Як змінити адресу місцезнаходження ФОП
Процедура, по-суті, повторює ту, яка була при реєстрації ФОП. Варіантів кілька. Найбільш простий – це зробити все через «Дію», користуючись там інструкцією Внесення змін про ФОП.
Альтернативні варіанти:
- звернутися особисто до держреєстратора – у ЦНАП або до нотаріуса. Перелік суб’єктів, які можуть під час воєнного стану проводити держреєстрацію у кожній області є на сайті Мін’юсту;
- відправити документи держреєстратору поштою. Однак це зручно, так як окрім відвідування пошти доведеться нотаріально посвідчити підпис на відповідній заяві (див. пп. «5» ч. 1 ст. 15 Закону № 755). Ці два способи однаково підійдуть як юрособам, так і ФОП.
Для оновлення адреси ФОП треба заповнити та подати заяву щодо державної реєстрації фізичної особи – підприємця (форма 1), яка затверджена наказом «Про затвердження форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» від 18.11.2016 № 3268/5.
У заяві за формою 1 є опція «Державна реєстрація змін до відомостей про фізичну особу-підприємця». Її й треба обрати. Нижче у відомостях про типи змін є опція «Зміна місцезнаходження». Далі потрібно заповнити заяву, керуючись примітками у самій формі заяви, – там є обов’язкові для заповнення дані (заповнювати все, як було при держреєстрації, вже не потрібно). Також обов’язково вносяться актуальні дані про місцезнаходження та інші дані, якщо вони змінюються та відмічені в опціях типів змін у початковій частині заяви.
Послуга оновлення реєстраційних даних платна – адмінзбір 230 грн.
Як змінити адресу місця проведення підприємницької діяльності – для єдинників
Такі щодо зміни адреси місцезнаходження податківці отримують автоматично з ЄДР. Однак, як уже зазначалося, їм усе одно треба від єдинника отримати адресу місця провадження підприємницької діяльності, яка може бути іншою.
Інструментом внесення змін до Реєстру платників єдиного податку є та ж Заява про застосування спрощеної системи оподаткування, форма якої затверджена наказом Мінфіну від 16.07.2019 № 308. Її можна знайти в Електронному кабінеті у розділі введення звітності за ідентифікатором F0102003 (фільтр треба поставити за поточним місяцем, інакше її не видно). Ця ж заява подавалася і при реєстрації платником єдиного податку – бланк універсальний. У цій заяві треба:
- поставити відмітку «х» – в шапці заяви у полі «Внесення змін»;
- поставити «х» – в полі 5.4 біля комірки «Внесення змін до реєстру платників єдиного податку щодо… місця провадження господарської діяльності»;
- зазначити нову адресу господарської діяльності – в полі 6. Якщо їх кілька, то зазначити треба всі адреси, які актуальні на дату подання заяви;
- внести інші актуальні дані, які змінюються.
Таким чином, у заяві заповнюються лише ті дані, що оновлюються. Дублювати іншу інформацію не потрібно.
Внести зміни до Реєстру потрібно:
- ФОП груп 1 і 2 – не пізніше 20-го числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися такі зміни (п. 298.5 ПК);
- ФОП групи 3 – не пізніше останнього дня кварталу, в якому відбулися такі зміни (п. 298.6 ПК).
Зміни заносяться до Реєстру платників єдиного податку у день подання згаданої заяви (п. 299.8 ПК). Однак на останній день краще не відкладати.
Зверніть увагу:
- навіть, якщо зміна адреси місцезнаходження була проведена через «Дію», то все одно єдинникам треба подати згадану заяву на внесення змін у Реєстрі ДПС. «Дія» такої можливості не дає, треба скористатися Електронним кабінетом платника податків;
- якщо змінюється і адреса місцезнаходження, і адреса місця провадження діяльності, то подати заяву треба після внесення змін у ЄДР. Аби переконатися у зміні даних можна з ЄДР отримати витяг про ФОП, наприклад через Опендатабот.
Зміни адреси місцезнаходження ФОП: куди сплачувати податки опісля
Якщо змінилася лише адреса місця проведення діяльності, то податки сплачуються там, де й раніше, так як це не є зміною податкової адреси ФОП (місцезнаходження).
Однак, якщо ФОП змінив ще й адресу місцезнаходження так, що сталася зміна адміністративного району, то він повинен:
- до кінця року сплачує податки за старим місцем, а з нового року – за новим;
- декларацію подає одразу за новим місцезнаходженням.
Такий висновок містить роз’яснення ДПС, яке ґрунтується на пункті 10.2 розд. X Порядку обліку платників податків і зборів від 09.12.2011 № 1588 (далі – Порядок № 1588), п. 296.4 ПК.
Зміна адміністративного району – це зміна адреси місцезнаходження, коли змінюється територіальний орган ДПС, який обслуговує відповідну територію.
Зміна адреси у ФОП – платника ПДВ
Перереєстрація платником ПДВ потрібна, якщо ФОП, який є платником ПДВ, не просто змінює місцезнаходження (адреса місця проживання), але й адміністративний район (див. вище).
Тоді до органу ДПС за місцезнаходженням (місцем проживання) ФОП, тобто за основним місцем обліку, подається додаткова реєстраційна заява за формою № 1-ПДВ з позначкою «Перереєстрація» (див. п. 4.2 розд. IV Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, яке затверджене наказом Мінфіну від 14.11.2014 №1130).
Щодо ситуації перейменування вулиці чи населеного пункту, зміни поштових індексів тощо, то перереєстрація платником ПДВ у такому разі не потрібна (роз’яснення ДПС ЗІР 101.02). Зміна адміністративного району при цьому також не відбувається.
- Національна сертифікація бухгалтерів — 2025 ⏩
- Професійна сертифікація за МСФЗ ⏩
- Національна сертифікація головбуха медичного КНП — 2025 ⏩
- ПДВ: від азів до майстерності ⏩
- Розрахунок зарплати, звітність, перевірки ⏩
- РРО: робота, помилки та штрафи ⏩
- ФОП-єдиноподатник: практикум для бухгалтера та підприємця ⏩
- Благодійні організації: практикум з обліку та оподаткування ⏩
Ще й РРО та форма № 20-ОПП у разі зміни адреси ФОП
У разі зміни адреси ФОП також необхідно:
- для тих ФОП, які використовують РРО/пРРО чи КОРО – перереєструвати їх. Така перереєстрація потрібна й при зміні місця проведення діяльності. Про це є роз’яснення ДПС у Закарпатській області, ДПС у Львівській області;
- усім ФОП – подати форму № 20-ОПП з оновленою інформацією про адреси об’єктів оподаткування ФОП. Це стосується всіх ФОП, які мають об’єкти оподаткування (магазини, автомобілі тощо, за допомогою яких ФОП провадить свою господарську діяльність). Однак довести відсутність об’єктів оподаткування практично неможливо. Навіть якщо ФОП надає послуги онлайн вдома, то у нього об’єктами оподаткування будуть «682 – квартира», «685 – житловій будинок», «293 – котедж» тощо, які знаходяться у його власності або в оренді чи на праві користування (роз’яснення ДПС у Львівській області). Форма № 20-ОПП подається впродовж 10 робочих днів після змін, що відбулися (роз’яснення ДПС 119.11 ЗІР, п. 8.4 і п. 8.5 Порядку № 1588), тобто після подачі заяви з оновленням даних у Реєстрі до ДПС.
Відповідальність єдинників за невнесення змін про адреси ФОП
Якоїсь прямої відповідальності за неподачу заяви на зміни до Реєстру платників єдиного податку при зміні адрес ФОП немає. Однак є ризик того, що податківці просто анулюють реєстрацію ФОП як платника єдиного податку (роз’яснення ДПС 107.04 ЗІР). А на такі дії ДПС формально є підстави, так як адреси місцезнаходження та місця проведення діяльності ФОП-єдинника належать до обов’язкових даних. Неправдиві дані у заяві та Реєстрі – це порушення умов перебування на спрощеній системі оподаткування.
Крім того, ФОП ще може бути «зароблений» штраф 340 грн за неподання згаданої вже форми № 20-ОПП з оновленими даними про об’єкти оподаткування (тобто з новою адресою чи адресами) (п. 117.1 ПК). Крім того, ФОП ще й міг узагалі не подавали при реєстрації форму № 20-ОПП, що також є порушенням. Форму № 20-ОПП треба було подати впродовж 10 робочих днів з моменту реєстрації (п. 8.4 Порядку № 1588).