Витрати на рекламу: облік та оподаткування

UA RU
Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Реклама буває різною: оголошення в журналах, газетах, на телебаченні та радіо, рекламні буклети, безплатна роздача зразків товару, Інтернет-реклама та «розкрутка» сайтів, аудіо- та відеоролики. Як обліковувати та оподатковувати такі витрати, чи треба визнавати в обліку нематеріальні активи у вигляді об’єктів інтелектуальної власності, що виникають у ході рекламного процесу ― пояснить експерт у консультації.

 

 

 

Реклама – що це з правової точки зору

Перш ніж переходити до обліку встановимо спершу, що вважати рекламою, так як вона має своє законодавче регулювання. І основним тут є Закон «Про рекламу» від 03.07.1996 р. № 270 (даліЗакон про рекламу).

Рекламою є інформація про особу/товар, яка розповсюджується у будь-який спосіб та призначена для:

  • формування обізнаності споживачів такої реклами;
  • підтримки їхнього інтересу до такої особи /товару.

Не вважається рекламою така інформація (ч. 8 ст. 8 Закону про рекламу):

  • про виробника у місці продажу товару, зокрема на обладнанні, оформленні місця торгівлі, безпосередньо;
  • розміщена безпосередньо на самому товарі або його упаковці.

Увага: витрати на виготовлення упаковки, оформлення самого товару, виробничого обладнання – це не рекламні витрати.

 

Загальні правила реклами

Серед іншого у ст. 8 Закону про рекламу є  низка правил, яких слід дотримуватися. Бухгалтеру, який контролює первинні документи, варто на ці заборони також звернути увагу. Так, заборонені:

  • інформація про ціни на товари/послуги, які розповсюджуються в Україні, в іноземній валюті. Тобто всі ціни мають бути лише у гривні;
  • реклама на опорах зовнішнього освітлення;
  • дискримінація в рекламі, зокрема за статевою ознакою;
  • реклама товарів/послуг, які підлягають обов’язковій сертифікації, ліцензуванню, спеціальному дозволу, а такий сертифікат/ліцензія/дозвіл ще не отримано;
  • копіювання та імітування текстів, музичних і звукових ефектів, зображень від інших рекламодавців, тобто порушення при рекламі прав інтелектуальної власності (плагіат).

Увага: прослідкуйте, аби у документальному оформленні витрат на рекламу не було прямих порушень Закону про рекламу.

Організація рекламного процесу та його учасники

Учасників рекламного процесу може бути аж чотири:

  • рекламодавець – це замовник;
  • виробник реклами – особа, яка повністю чи частково виготовила рекламу;
  • розповсюджувач реклами – особа, яка розповсюджує готову рекламу;
  • споживачі реклами – коло осіб, на яких спрямована реклама, які її отримують або потенційно можуть отримати.

Однак часто виробник та розповсюджувач реклами – це одна особа. Отже, й господарських договорів може бути як один, так і два: договір на вироблення реклами, договір на розповсюдження реклами або ж один комплексній договір на обидві послуги, якщо виробник і розповсюджувач співпадають. Звідси ж можуть бути й два типи витрат на рекламу:

  • витрати на виробництво реклами;
  • витрати на розповсюдження реклами.

Облік таких витрат не відрізняється.

Крім того, може бути й складніше, коли замовник укладає договір з посередником, наприклад рекламним агентством (рекламним агентом). Посередник може самостійно й не займатися виробництвом реклами або займатися лише частково. З боку посередника може здійснюватися лише організація всього процесу, а виробництвом і розповсюдженням реклами займаються треті сторони, з якими рекламодавець прямими договорами непов’язаний. Договори на виробництво і розповсюдження реклами укладено у такому разі з таким посередником.

Як наслідок, витрати на рекламу будуть одночасно:

  • у рекламодавця  – сплата витрат посереднику за організацію реклами;
  • у рекламного агентства-посередника – замовлення виробництва реклами для рекламодавця та розповсюдження цієї реклами у інших, третіх, сторін.

Усі ці витрати слід обліковувати однаково – це витрати на рекламу, як у рекламодавця, так і у посередника (агента).

Увага: з рекламою можуть бути пов’язані різні господарські договори та відповідно різні види витрат на рекламу: на виробництво реклами, її розповсюдження або ж організацію рекламного процесу через посередника.

Приклад 1. Ролі учасників рекламного процесу. ТОВ «Едельвейс» оплатило рекламні послуги у рекламного агентства (РА) «Futurist». Останнє створило сценарій, замовило виготовлення відеоролика у ФОП Козаченко В.С. (зйомка і монтаж), найняло акторів для відеоролика. Відеоролик був розміщений рекламним агентством на місцевому телебаченні (розповсюджувач реклами). Роль виробника реклами у даному випадку фактично розподілилася між РА і ФОП. Однак ТОВ «Едельвейс» прямими договірними відносинами пов’язане лише з РА. Однак в результаті ТОВ «Едельвейс» має:

  • витрати на рекламу, сплачені рекламному агентству ТОВ «Едельвейс»;
  • рекламний відеоролик, на який за умовами договору з РА до ТОВ «Едельвейс» перейшли виключні майнові права, тобто відеоролик став інтелектуальною власністю ТОВ «Едельвейс».

Як бути бухгалтеру у даній ситуації, чи треба витрати розподіляти й виокремлювати вартість даного відеоролика, чи треба визнавати в обліку нематеріальний активрозглянемо далі. Однак спершу з’ясуємо загальні правила обліку таких витрат за НП(С)БО.

Увага: наслідком рекламного процесу може бути поява нових об’єктів інтелектуальної власності.

 

Витрати на рекламу: бухгалтерський облік

Щодо обліку рекламних послуг, то керуємося НП(С)БО 16 «Витрати», а також існуючими Методрекомендаціями:

Практично всі ці документи відносять витрати на рекламу до складу витрат на збут, що й показано у таблиці нижче.

Увага: усі витрати на рекламу відносяться до витрат на збут.

 

ОБЛІК РЕКЛАМНИХ ВИТРАТ У РЕКЛАМОДАВЦЯ

Варіант

обліку

Рахунок обліку

Умови такого обліку

Підстави

Основний варіант

витрати на збут, тобто у складі витрат періоду, у якому вони були здійснені

93

Рекламні витрати неможливо  прямо  пов’язати  з  доходом  певного періоду.

абз. 5 п. 19 НП(С)БО 16,

пп. «6» пп. 16.2.1 Методрекомендацій № 373, п. 3.8 Методерекомендації № 145

Тимчасовий варіант*

витрати майбутніх періодів

39

Є оплата послуг з реклами у звітному періоді, але надаватися такі послуги впродовж декількох періодів у майбутньому.

У подальшому витрати майбутніх періодів потребують розподілу по декільком місяцям/кварталам по-мірі надання рекламних послуг**

Інструкція до Плану рахунків, наказ Мінфіну від 30.11.1999 р. № 291

* у подальшому такі рекламні витрати все одно мають бути розподілені та віднесені до витрат на збут;

** незалежно від підписання акта приймання-передачі наданих послуг. Витрати майбутніх періодів можна розподілити на основі бухгалтерської довідки, складеної на підставі Договору

Увага: витрати на рекламу не є складовою собівартості продукції.

 

Помилкою в обліку витрат на збут є:

  • включати рекламні послуги до собівартості продукту, який виробляється. Реклама може бути тимчасовим явищем і вона сама собою пов’язана не з виготовленням, а саме з продажем продукту. Крім того, таких складових собівартості не містять ні Методрекомендації № 373, ні Методрекомендації № 145;
  • визнавати нематеріальні активи. Витрати на рекламу та просування продукції на ринку не визнаються нематеріальними активами (абз. 3 п. 9 НП(С)БО 8 «Нематеріальні активи»). Вважаємо, що це стосується всіх ситуацій: від передачі рекламодавцю виключних прав на паперові буклети до виготовлених відео- чи аудіороликів.

Увага: аудіо-, відеоролики, фотоматеріали тощо в обліку не визнаються нематеріальними активами, хоча й є такими за своєю суттю.

 

Документальне оформлення витрат на рекламу

Для зменшення податкових ризиків, особливо у платників ПДВ, слід подбати про належне документальне оформлення результату надавання рекламних послуг. Це мають бути договір надання рекламних послуг та акт надання рекламних послуг.

Краще, аби у назві та змісті акта певним чином передавалася суть цих послуг, наприклад «акт приймання-передачі послуг за Договором про надання рекламних послуг», а не просто «акт приймання-передачі надання послуг». Чому? Це потрібно для того, щоб:

  • відділити такі послуги від інших пов’язаних, наприклад маркетингових. Про доцільність їхнього розділення – читайте наприкінці консультації;
  • здійснити прив’язку до договору з чітко визначеним предметом («рекламні послуги»), що вказує на зв’язок з господарською діяльністю та відношення таких витрат до збутових.

Увага: рекламні послуги краще у документах не змішувати з маркетинговими, так як останні мають більші податкові ризики.

СКАЧАТИ ЗРАЗОК ⤵️

Облік та оподаткування витрат на рекламу

У акті наданих рекламних послуг дотримуємося таких правил:

  • деталізуємо результати, що саме було зроблено. Наприклад, виготовлено рекламні буклети, виготовлений аудіо- або відеоролик, розповсюджено рекламні буклети, показаний відеоролик в ефірному часі на телебаченні, розміщений на певному Інтернет-каналі тощо;
  • місце й дата (або період) надання послуг, якщо це потрібно для обґрунтування зв’язку з господарською діяльністю. Наприклад, місце проведення розміщення товару при наданні послуг мерчандайзингу (можна вказати адреси магазинів).

Платникам ПДВ до акта надання рекламних послуг рекомендуємо також додати при можливості певні доказові візуальні матеріали, носії реклами: зразки розданих рекламних буклетів, скріншоти реклами на Інтернет-сторінках, фото з місця проведення рекламних заходів, фото розміщеного біг-борду, викладки товару у торговій точці, вирізки з газет/журналів з рекламою, запис відеоролика на певному носії тощо. Усе це може знадобитися для підтвердження реальності господарської операції при податковій перевірці.

Згадані додаткові матеріали можна й не роздруковувати, але організувати належне зберігання в електронному вигляді на надійних носіях, згрупованих по номерах актів надання послуг.

 Увага: акт надання рекламних послуг має бути детальний й до нього краще мати підтверджуючі матеріали (паперові або електронні).

Облік та оподаткування витрат на рекламу
Наталія ТОВЧЕНИК,експерт з питань бухгалтерського обліку та оподаткування, Київ
ДПС знову розширила перелік кодів товарів, за якими визначає відповідність ПН/РК критеріям ризиковості операції. Експерти розповіли, які товари потрапили до списку ризикових і як платнику довести неризиковість операції, коли продає ризиковий товар.

 

Оподаткування рекламних витрат

Загалом витрати на рекламу визнаються без проблем податківцями, а саме:

  • в обліку податку на прибуток. Як у малодоходників, так і у великодоходників все відбувається за правилами бухгалтерського обліку, податкових різниць немає;
  • в обліку ПДВ. Податковий кредит по рекламним витратам визнається. Однак є своя специфіка, наприклад при безоплатній роздачі зразків продукції, товарів (див. далі). Аналогічно іншим послугам при здійсненні попередньої оплати (авансу) за наявності зареєстрованої податкової накладної у рекламодавця визнається податковий кредит з ПДВ;
  • в обліку єдиного податку. Рекламні витрати взагалі ніяк не впливають;
  • в обліку ПДФО, військового збору. При безоплатній роздачі товарів/продукції у рекламних цілях дані податки не сплачуються лише за умови, що отримувачів неможливо ідентифікувати. Якщо ж ідентифікація можлива – ПДФО та військовий збір нараховуються як на додаткове благо – на суму вартості товару понад 1500 грн у 2021 році (пп. 165.1.39 ПК – неоподатковувана сума подарунку становить 25% мінімальної зарплати на 1 січня). Така роздача відображається у Додатку 4ДФ, де оподатковувана сума показується під ознакою доходу «126», а неоподатковувана – під ознакою доходу «160».

Увага: якщо отримувачів безоплатно розданих товарів можна ідентифікувати – слід сплатити за них ПДФО та військовий збір.

Витрати на рекламу: витрати періоду чи майбутніх періодів

Як приклад до вищенаведених правил наводимо дві ситуації, які дають змогу зрозуміти, коли рекламні витрати стають одразу витратами на збут, а коли вони спочатку включаються до складу витрат майбутніх періодів.

Приклад 2. Рекламні послуги – витрати періоду. Підприємство замовило рекламу товарів на телебаченні, дистриб’ютором яких воно є. Рекламні послуги було сплачено у серпні 2021 року (платіжне доручення), виготовлена й запущена реклама (один місяць) – у жовтні 2021 року (акт приймання-передачі рекламних послуг). Однак збільшення продажів внаслідок такої реклами, ймовірно, буде лише у листопаді-грудні 2021. Це значить, що пов’язати з конкретним місяцем рекламні витрати неможливо. Відносимо їх до витрат жовтні 2021 року – місяця, за який був підписаний акт. Сплачену суму у серпні 2021 року обліковуємо як аванс по субрахунку 371 «Розрахунки за виданими авансами».

У бухгалтерських проведеннях це виглядатиме так:

 

ОБЛІК РЕКЛАМНИХ ПОСЛУГ ЯК ВИТРАТ ПЕРІОДУ

Дата

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Облік оплати рекламних послуг у серпні 2021

1

19.08.2021

Попередня оплата рекламних послуг РА

371

311

720000

2

19.08.2021

Визнано право на податковий кредит з ПДВ

6442

6441

120000

3

20.08.2021

Визнаний податковий кредит по зареєстрованій РА

641

6442

120000

Облік рекламних витрат у жовтні 2021

4

27.10.2021

Віднесено витрати на рекламу до складу витрат на збут на основі підписаного акта приймання-передачі наданих рекламних послуг за жовтень

93

631

600000

5

27.10.2021

Відображено розрахунки з ПДВ

6441

631

120000

6

31.10.2021

Проведений взаємозалік заборгованостей. Оформлена бухгалтерська довідка

631

371

720000

7

31.10.2021

Витрати на збут віднесено до фінансового результату від операційної діяльності жовтня

791

93

600000

 

Приклад 3. Рекламні послуги – витрати майбутніх періодів. Та ж сама ситуація, що й у прикладі 2, але рекламна кампанія на телебаченні триває не один місяць, а жовтень-грудень 2021. Оплачена вона була повністю  теж у серпні 2021. Кожного місяця впродовж листопада-грудня 2021 року по результатах рекламної компанії підписувався акт приймання-передачі рекламних послуг. Такі витрати у серпні 2021 року можна відобразити як витрати майбутніх періодів по рахунку 39, так як такі витрати потребують розподілу помісячно.

У бухгалтерських проведеннях це виглядатиме так:

 

ОБЛІК РЕКЛАМНИХ ПОСЛУГ ЯК ВИТРАТ МАЙБУТНІХ ПЕРІОДІВ

Дата

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Облік оплати рекламних послуг у серпні 2021

1

19.08.2021

Попередня оплата рекламних послуг РА

371

311

720000

2

19.08.2021

Визнано право на податковий кредит з ПДВ

6442

6441

120000

3

20.08.2021

Визнаний податковий кредит по зареєстрованій РА

641

6442

120000

4

31.08.2021

Попередню оплату включено до складу витрат майбутніх періодів. Підстава  – бухгалтерська довідка

39

371

600000

Облік рекламних витрат у жовтні 2021

5

31.10.2021

Віднесено витрати на рекламу до складу витрат на збут на основі підписаного акта приймання-передачі наданих рекламних послуг за жовтень (=600000/3)

93

39

200000

6

31.10.2021

Відображено розрахунки з ПДВ

6441

631

40000

7

31.10.2021

Витрати на збут віднесено до фінансового результату від операційної діяльності жовтня

791

93

200000

Облік рекламних витрат у листопаді 2021

8

30.11.2021

Віднесено витрати на рекламу до складу витрат на збут на основі підписаного акта приймання-передачі наданих рекламних послуг за листопад (=600000/3)

93

39

200000

9

30.11.2021

Відображено розрахунки з ПДВ

6441

631

40000

10

30.11.2021

Витрати на збут віднесено до фінансового результату від операційної діяльності листопада

791

93

200000

Облік рекламних витрат у грудні 2021

11

31.12.2021

Віднесено витрати на рекламу до складу витрат на збут на основі підписаного акта приймання-передачі наданих рекламних послуг за грудень (=600000/3)

93

39

200000

12

31.12.2021

Відображено розрахунки з ПДВ

6441

631

40000

13

31.12.2021

Витрати на збут віднесено до фінансового результату від операційної діяльності грудня

791

93

200000

Увага: витрати майбутніх періодів визнаємо, якщо витрати на рекламу сплачено наперед, а послуга буде надаватися впродовж декількох місяців.

За своєю суттю витрати майбутніх періодів споріднені з заборгованістю за сплаченим авансом і у даному разі можна вжити й субрахунок 371 «Розрахунки за виданими авансами», але тоді буде 3 взаємозаліки щомісяця (жовтень-грудень 2021). 

Розглянемо ж тепер особливості обліку й оподаткування конкретних видів реклами.

 

Особливості оподаткування ПДВ різних видів реклами

У таблиці нижче наведена специфіка оподаткування ПДВ основних нині існуючих видів реклами.

 

ОСОБЛИВОСТІ ОПОДАТКУВАННЯ ПДВ ПО РІЗНИХ ВИДАХ РЕКЛАМИ

Вид реклами

Особливості обліку ПДВ

1

реклама на телебаченні, радіо, створення аудіо- та відеороликів

Оподатковуються у звичайному порядку, як і будь-які інші послуги. Однак слід мати акт приймання-передачі наданих рекламних послуг, у якому деталізований склад таких послуг

2

безоплатна роздача зразків продукції

Операція прирівнюється до постачання товару (пп. 14.1.191 ПК). Податкові зобов’язання нараховуються як при реалізації товару (пп. «а» п. 185.1 ПК)*. Компенсуючі податкові зобов’язання за п. 198.5 ПК не нараховуються, так як операція вважається такою, що пов’язана з господарською діяльністю (лист ДПС від 15.01.2020 р. № 107/6/99-00-07-03-02-06/ІПК). При цьому база оподаткування визначається за правилом мінімальної бази, тобто не може бути нижче (п. 188.1 ПК):

  • звичайної ціни – для самостійно виготовлених продуктів;
  • ціни придбання – для придбаних товарів.

Складаються дві податкові накладні:

  • перша – на фактичну (договірну) вартість постачання, що дорівнює у даному випадку нулю;
  • друга – на суму перевищення мінімальної бази над фактичною (договірною) ціною. Така податкова накладна одержувачу не надається (тип причини «15»), у полях щодо покупця зазначаються дані рекламодавця.

Обидві податкові накладні реєструються. Детальніше про правила заповнення таких податкових накладних – див.  п. 15 та п. 16 Порядку заповнення податкової накладної, наказ Мінфіну від 31.12.2015 р. № 1307

3

«паперова» реклама

Роздача рекламних буклетів, листівок, брошур, плакатів оподатковується аналогічно безоплатній роздачі зразків товарів/продукції. Це значить, що має бути ПДВ на мінімальну базу (лист ДФС від 03.11.2017 р. № 2510/6/66-99-15-03-02-15/ІПК, лист ГУ ДПС у Львівській області від 30.06.2020 р. № 2607/ІПК/13-01-04-01-10)

4

контекстна та інша Інтернет-реклама, «розкрутка» сайтів

Податковий кредит з ПДВ визнається на загальних підставах. Однак у акті приймання-передачі послуг краще все деталізувати, у чому вони полягали та додати скріншоти рекламних банерів, аналітичні звіти SEO тощо

5

оплата рекламних послуг Google/YouTube, соціальних мереж Facebook/Instagram та подібних

Податковий кредит з ПДВ визнається на загальних підставах. Дані компанії мають зареєстровані в Україні дочірні компанії, які зареєстровані платниками ПДВ. Платежі таким підприємствам не відрізняються від операцій з іншими українськими підприємствами-платниками ПДВ

6

послуги мерчандайзингу**

Оподатковуються у звичайному порядку. Однак, аби убезпечити себе від податкових ризиків, краще (постанова ВСУ від 05.03.2021 р., справа № 826/23914/15, постанова ВСУ від 03.06.2021 р. № 826/23215/15):

  • мати договори, у яких конкретизовано вид послуги, строки виконання, місця виконання, мета надання, план заходів;
  • акт чи звіт з переліком результатів, у яких визначені перелік і результат послуг мерчандайзингу, місце й дата надання;
  • наказ про здійснення мерчандайзингу з зазначенням господарської мети – збільшення обсягів продажу

* винятки – це роздача товарів, які не є об’єктом оподаткування або звільнені від оподаткування;

** розміщення товарів на певних місцях для привернення уваги в супермаркетах, а також комплекс інших заходів спрямованих на представлення товару

Бухгалтерські проведення щодо обліку наведених у таблиці видів реклами у цілому не відрізняються від уже розглянутих, окрім більш специфічної ситуації роздачі рекламних зразків продукції/товарів, яку й розглянемо.

Чи можна безоплатно роздані зразки власної продукції включати до собівартості продукції

Вважаємо, що ні. Таке питання постає, так як частина підприємств так роблять. Крім того, податківці визнають можливим не нараховувати ПДВ при такій роздачі, якщо безоплатно роздані товари включені до собівартості при постачанні самостійно виготовлених товарів і є підтверджуючий документ – калькуляція (лист ДПС від 15.01.2020 р. № 107/6/99-00-07-03-02-06/ІПК, лист ДПС від 25.05.2020 р. № 2183/6/99-00-07-03-02-06/ІПК). Цим самим усувається подвійне оподаткування ПДВ – спочатку при безплатній роздачі, а потім у вартості проданої продукції.

Однак даний варіант обліку не можна рекомендувати, так як він суперечить НП(С)БО 16, Методрекомендаціям № 373 і Методрекомендаціям № 145. Зокрема у пп. «6» пп. 16.2.1 Методрекомендацій № 373 у складі витрат на збут прямо згадуються «витрати на безоплатну роздачу зразків товарів або безоплатне надання послуг (виконання робіт) з рекламними цілями». При цьому дані витрати віднесено до розділу 16 Методрекомендацій № 373, який носить назву «Витрати, які НЕ ВКЛЮЧАЮТЬСЯ до собівартості реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг)».  НП(С)БО 16 теж згадує рекламні витрати лише один раз і виключно у складі витрат на збут.  

Крім того, й самі податківці в інших консультаціях займають ще й таку позицію: «рекламна безоплатна роздача товарів платником ПДВ передбачає нарахування податку». Рекламна роздача – це форма дарування товару, що трактується податківцями яку постачання. І ніяких винятків на цей раз не робиться. Якщо така позиція викликає супротив, то краще звернутися за індивідуальною консультацією до ДПС.

Увага: безоплатно роздані зразки власної продукції краще не включати до виробничої собівартості чи собівартості реалізованої продукції, адже це суперечить НП(С)БО 16 і галузевим Методрекомендаціям, за якими це витрати на збут.

Приклад 4. Безоплатна роздача товарів у рекламних цілях. Під час рекламної акції підприємство роздало безоплатно цукерки, фактична собівартість яких 5000 грн, а відпускна ціна таких цукерок у підприємства – 6000 грн (без ПДВ).

В обліку дохід при безоплатній роздачі не визнається, так як тут не виконуються умови визнання доходу – не відбувається збільшення активів підприємства (п. 5 НП(С)БО 15).

 

ОБЛІК РЕКЛАМНОЇ БЕЗОПЛАТНОЇ РОЗДАЧІ ТОВАРІВ/ПРОДУКЦІЇ

Дата

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Самостійна роздача

1

07.10.2021

Продукція, яка була роздана у рекламних цілях, списана на витрати на збут (підстава п. 19 НП(С)БО 16)

93

26

5000

2

07.10.2021

Нараховано податкове зобов’язання з ПДВ на мінімальну базу – звичайну ціну розданої продукції (=6000×0,2=1200). Зареєстрована податкова накладна

93

641

1200

3

31.10.2021

Витрати на збут віднесено на фінансовий результат операційної діяльності жовтня

791

93

6200

Роздача товарів через посередника – рекламне агентство

1

07.10.2021

Передача товару посереднику – рекламному агентству

93

26

5000

2

07.10.2021

Нараховано податкове зобов’язання з ПДВ на мінімальну базу – звичайну ціну розданої продукції (=6000×0,2=1200). Зареєстрована податкова накладна

93

641

1200

3

08.10.2021

Нараховані витрати, пов’язані наданими рекламними послугами. Акт приймання передачі наданих послуг

93

631

10000

4

08.10.2021

Визнано право на податковий кредит з ПДВ щодо отриманих послуг від  рекламного агентства

6441

631

2000

5

09.10.2021

Рекламним агентством зареєстрована податкова накладна

641

6441

2000

6

31.10.2021

Сплачено  послуги з організації рекламного заходу

631

311

12000

7

31.10.2021

Витрати на збут віднесено на фінансовий результат операційної діяльності жовтня (= 5000 + 1200 + 10000)

791

93

16200

 

Приклад 5. Роздача буклетів у рекламних цілях. Під час рекламної акції підприємство роздало також буклети щодо своєї продукції. Первісна вартість виготовлених на замовлення буклетів – 10000 грн.

 

ОБЛІК РОЗДАЧІ РЕКЛАМНИХ БУКЛЕТІВ

Дата

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

1

01.10.2021

Оприбутковані буклети з видавництва

209

631

10000

2

01.10.2021

Визнано право на податковий кредит з ПДВ

6441

631

2000

3

04.10.2021

Видавництвом зареєстрована податкова накладна

641

6441

2000

4

04.10.2021

Оплата виготовлених буклетів видавництву

631

311

12000

5

07.10.2021

Рекламні буклети, які були роздані у рекламних цілях, списані на витрати на збут (підстава п. 19 НП(С)БО 16)

93

209

10000

6

07.10.2021

Нараховано податкове зобов’язання з ПДВ на мінімальну базу – ціну придбання (=10000×0,2=2000). Зареєстрована податкова накладна

93

641

2000

7

31.10.2021

Витрати на збут віднесено на фінансовий результат операційної діяльності жовтня

791

93

10000

Рекламні послуги та маркетингові послуги: у чому різниця

Однак ситуацію з рекламними витратами ускладняється, якщо вони стають частиною маркетингових послуг. А такі послуги можуть бути комплексними та включати в себе й рекламні послуги. Разом вони згадуються й у абз. 5 п. 19 НП(С)БО 16: «витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг)». Крім того, рекламні послуги вважаються частиною маркетингових і в п. 3.8 Методрекомендацій № 145.

Увага: як маркетингові, так і рекламні послуги – це витрати на збут.

Однак, незважаючи на те, що з бухгалтерської точки зору такі витрати є однаковими за суттю, податківці підозріло на перевірках відносяться саме до маркетингових послуг, так як розглядають часто такі операції як фіктивні, а такі витрати вважають штучними – для  збільшення, наприклад, податкового кредиту з ПДВ. Крім того, щодо маркетингових послуг при перевірках можуть вимагати Звіт про надання маркетингових послуг, у якому мають бути дійсно корисні для замовника результати, а не загальновідома інформація з відкритих джерел.

Отже, краще рекламні послуги відділяти від суто маркетингових послуг (дослідження ринку), оплачувати та документально оформляти й оплачувати такі витрати теж окремо. Інакше, податківці можуть поставити під сумнів весь податковий кредит – як по рекламі, так і по маркетингу (дослідженні ринку).

 

 

Вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді